Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 jul 2026Uren per week:
36Publicatiedatum:
28 mei 2025Organisatie
Werken voor de gemeente Rotterdam is werken voor een stad die zichzelf steeds opnieuw uitvindt. Die bekend staat als innovatief en internationaal. Een stad ook met complexe vraagstukken en grote maatschappelijke opgaven. In deze voorhoede werk jij, voor en samen met meer dan 620.000 Rotterdammers. Bij zo’n stad hoort een eigentijdse overheid. Wij bieden je ruimte en kansen om Rotterdam en daarmee jezelf vooruit te blijven helpen. Met arbeidsvoorwaarden die dat mogelijk maken.
Het Cluster Maatschappelijke Ontwikkeling stimuleert ontplooiing van talent. We gaan uit van de kracht van de (Nieuwe) Rotterdammers. Het streven is dat iedereen zijn talent ontwikkelt, leert en/of werkt, maatschappelijk actief is als leren of werken niet kan en zorgt voor de eigen gezondheid. Sport, cultuur, onderwijs en basale zorg dragen daaraan bij. We bieden (intensieve) hulp en ondersteuning als dat nodig is. Dat doen we in opdracht van het stadsbestuur en samen met maatschappelijke partners.
De afdeling
Door de jaren heen vangt Rotterdam vluchtelingen op die niet in hun land kunnen of willen blijven, omdat het er niet veilig is. Dat gaat meestal heel goed, maar zorgt ook voor uitdagingen. Bijvoorbeeld omdat vluchtelingen verschillende rechten en plichten hebben, omdat er weinig opvangplekken zijn en omdat er tekorten zijn op de woningmarkt, het onderwijs of de zorg.
Sinds maart 2022 vangt Rotterdam, op verzoek van het Rijk, Oekraïense vluchtelingen op. Ook biedt Rotterdam onderdak aan 500 vluchtelingen zonder verblijfsvergunning (asielzoekers). Daarnaast wil Rotterdam voldoen aan de taakstelling om vluchtelingen met een verblijfsvergunning (statushouders) te huisvesten.
Team Vluchtelingen bestaat op dit moment uit verschillende sub teams, waaronder o.a. Sociaal Beheer, Sociaal Domein, Huisvesting en Bedrijfsvoering.
Omschrijving van de opdracht
Als financieel adviseur ben je medeverantwoordelijk voor het financiële beheer van de afdeling en draag je actief bij aan het financieel in control houden van de organisatie. Je werkt nauw samen met collega’s binnen én buiten het team en vervult een coördinerende rol richting het kleine team financiën.
In deze rol coördineer je de werkzaamheden binnen het team financiën en ben je verantwoordelijk voor het opstellen en beheren van de planning- en control producten, zoals (meerjaren-)begrotingen, realisatierapportages en resultaatanalyses. Je adviseert het managementteam over investeringsvoorstellen en draagt bij aan de ontwikkeling van de financiële strategie. Daarnaast richt je de projectadministratie in en beheer je deze zorgvuldig. Je neemt verantwoordelijkheid voor mandateringen, correctieboekingen, interne verrekeningen en externe facturatie. Je volgt ontwikkelingen in overheidsfinanciën en relevante regelgeving op de voet en zorgt dat deze vertaald worden naar de praktijk.
Je werkt nauw samen met collega’s van Financiën, Inkoop en Business Control en fungeert als deskundig aanspreekpunt en sparringpartner voor zowel collega’s als het managementteam.
Kandidaat omschrijving
Jij bent van overzicht én inzicht. Van jeukende handen bij complexe financiële puzzels. Je kent de BBV als je broekzak, werkt soepel samen en houdt altijd oog voor kwaliteit. Met jouw ervaring in overheidsfinanciën, scherp analytisch vermogen en initiatiefkracht maak jij het verschil voor Rotterdam.
Competenties:
Als financieel adviseur ben je natuurlijk sterk in adviseren. Omdat we met alle clusters deze mooie opgave realiseren, is samenwerken voor jou een tweede natuur. Je bent resultaatgericht en weet dus goed wat je moet doen. Je bent sterk in het coördineren van de taken die bij het team financiën liggen.
De financiële belangen zijn groot. Daarom is het van belang dat je organisatiesensitief bent en een goede inschatting kan maken van de gevolgen van je adviezen. In deze rol is het belangrijk dat je kwaliteitsgericht handelt en probeer je de kwaliteit van de financiële producten steeds een stap beter te maken.
Eisen
Je hebt een afgeronde WO-opleiding op het gebied van bedrijfskunde, -economie, controlling of accountancy;
Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring binnen het vakgebied finance en control binnen een overheidsorganisatie;
Je hebt minimaal 3 ervaring met teamcoördinatie op het gebied van finance en control;
Je hebt aantoonbare kennis van en werkervaring met Besluit Begroten en Verantwoorden (BBV);
Gunningscriteria
Je hebt minimaal 1 jaar werkervaring met Oracle EBS/Oracle Cloud;
Je hebt 1 jaar werkervaring binnen het domein maatschappelijke ontwikkeling.
Je hebt financiële ervaring in een omgeving van opvang vluchtelingen/ nieuwkomers bij een gemeentelijke organisatie.
Procedure
Weging
Op basis van de totaalscore op de subgunningscriteria wordt bepaald welke inschrijver de economisch meest voordelige inschrijving heeft gedaan. De weging van de subgunningscriteria is:
30 % prijs
70 % kwaliteit
De weging van de afzonderlijke vragen is weergegeven in de vragenlijst.
Verificatiegesprek
De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 5 kandidaten.
Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten
Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.
Inschrijvingen
Inschrijver kan 1 kandidaat aanbieden.
Aanvullende informatie
In het kader van Anders werken wordt er deels vanuit huis gewerkt. Voor het vergaderen en digitaal ontmoeten wordt er gebruik gemaakt van MS Teams. De gebruikelijke werklocatie is het Timmerhuis.
Let op!: Geen ZPP, ook doorleenconstructies zijn niet toegestaan.