Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland
Begindatum:
1 jul 2025Einddatum:
31 dec 2025Uren per week:
36Publicatiedatum:
28 mei 2025Organisatie
De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.
VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:
Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
Verbeteren van de dienstverlening;
Een efficiënte en wendbare organisatie;
Anticiperen op de toekomst.
Team implementatie- en uitvoeringsondersteuning in de domeinen
Het is de missie van het team implementatie- en uitvoeringsondersteuning in de domeinen om gemeenten te ondersteunen en te faciliteren bij implementatie van (nieuwe) wetgeving in hun uitvoeringsprocessen. Dit gebeurt onder andere in grote veranderprogramma’s (zoals op gebied van bestaanszekerheid, schuldhulpverlening en het digitaal stelsel omgevingswet). Ook wordt structurele(re) uitvoeringsondersteuning in de domeinen vormgegeven, als opvolging op of naast de implementatieondersteuning.
Tot slot wordt in dit team regie op de ketensamenwerking gericht op de uitvoering met andere overheidsorganisaties vormgegeven. Hiervoor heeft dit team structureel contact met gemeentelijke uitvoeringsnetwerken domeinen zodat het specialistische kennis- en expertise opbouwt en onderhoudt en een stevige verbinding met de gemeentelijke netwerken inricht.
Omschrijving van de opdracht
Als procesbegeleider maak je onderdeel uit van het Basisteam implementatie en uitvoeringsondersteuning in de domeinen werk je voor programma’s die in het teken staan van schulden en bestaanszekerheid. Het accent ligt op het programma Verbinden Schuldendomein.
De hoofdambitie van VNG is het realiseren van bestaanszekerheid voor alle inwoners. Bestaanszekerheid is nodig om armoede en schulden te voorkomen en de inwoners die al financiële problemen hebben een duurzame oplossing te kunnen bieden. De programma’s bieden gemeenten ondersteuning om complexe onderwerpen te implementeren binnen de gemeentelijke praktijk.
In vervolg op het programma ‘Verbinden Schuldendomein 2020-2022’ is er een nieuw breed programma gestart. Het nieuwe programma bestaat uit verschillende deelprojecten. Zo is er een deelproject dat zich richt op de borging van de vier wetten, op preventie (financiële educatie en life events) van schulden bij jongeren, op ondernemers met financiële zorgen en maakt ook het versterken van de informele infrastructuur deel uit van het programma. Gemeenten worden met het programma ondersteund door bewezen effectieve interventies op te schalen en verduurzamen.
Het programma werkt nauw samen met het programma hersteloperatie Kinderopvangtoeslag Gemeenten, dat gemeenten ondersteunt bij het helpen van ouders die zijn getroffen door de problemen met de kinderopvangtoeslag. Ouders kunnen ondersteunen krijgen op de vijf leefgebieden: wonen, werk, zorg, financiën en gezin. Het programma ondersteunt gemeenten met producten als handreikingen, routekaarten, Q&A’s, formats, tweewekelijkse spreekuren en podcasts.
In de rol procesbegeleider ondersteun je gemeenten bij de implementatie van thema’s (schulden, hersteloperatie Kinderopvangtoeslag Gemeenten en bestaanszekerheid). Dat doe je door een goede informatievoorziening die met gemeenten en andere stakeholders wordt gedeeld via o.a. nieuwsbrieven en de website. In digitale en fysieke bijeenkomsten, zgn. werksessies en (be)spreekuren deel je inhoudelijke kennis over de wet- en regelgeving en kennis over het toepassen van de implementatieproducten van het programma met gemeenten.
Je neemt deel of levert een inhoudelijke bijdrage aan overleggen op tactisch en operationeel niveau binnen het schuldendomein, de hersteloperatie kinderopvangtoeslag, of bestaanszekerheid.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:
Je werkt aan een passend ondersteuningsaanbod voor gemeenten;
Je signaleert ontwikkelingen, aanpassingen in wet- en regelgeving en wensen bij gemeenten en vertaalt die naar een passend ondersteuningsaanbod;
Je ontwikkelt, schrijft en toetst ondersteuningsproducten die generiek toepasbaar zijn op basis van behoefte van gemeenten;
Je bereidt presentaties voor en verzorgt presentaties bij (digitale) bijeenkomsten en/of trainingen voor het netwerk van gemeentelijke contactpersonen;
Je beantwoordt inhoudelijke vragen die binnenkomen via telefoon, e-mail en tijdens bijeenkomsten;
Je levert een inhoudelijke bijdrage aan de ontwikkeling van beleid op tactisch niveau gericht op de implementatie;
Je monitort de voortgang van de lopende wetstrajecten en/of de hersteloperatie kinderopvangtoeslag en creëert draagvlak voor gekozen oplossingsrichtingen en daaruit voortvloeiende consequenties;
Resultaat van de opdracht
De procesbegeleider levert onafhankelijke ondersteuning met als doel het gezamenlijk bereiken van de afgesproken resultaten:
De producten (handreikingen, factsheets, etc) zijn ontwikkeled op kwalitatief hoog niveau en zijn up to date;
Alle gemeenten in staat zijn om de onderwerpen binnen de deelprojecten te implementeren gebruikmakend van het kader dat bestaat uit de routekaart Financiële Zorgen;
De procesbegeleider bevordert tevredenheid van klant en stakeholders;
Eisen
Uit het cv en of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:
Maximaal uurtarief: € 115,- Geef het door u aangeboden uurtarief weer in afgeronde hele euro’s, exclusief BTW en inclusief reis- en verblijfskosten, dienstreizen en andere opslagen;
Minimaal afgeronde opleiding op Hbo-niveau;
WO-werk- denkniveau, aantoonbaar door minimaal drie jaar werkervaring op WO-niveau in de publieke sector;
Minimaal vijf (5) jaar aantoonbare werkervaring in de rol van adviseur of projectleider op het gebied van complexe implementatietrajecten in het gemeentelijk uitvoeringsdomein op politiek-bestuurlijk terrein en in situaties met tegenstrijdige belangen;
Minimaal vijf (5) jaar aantoonbare ervaring met adviseren over het op gang brengen en op gang houden van multidisciplinaire veranderprocessen bij gemeenten;
Minimaal drie (3) jaar aantoonbare kennis uit opdrachten inzake het schuldendomein. Blijkend uit cv.
Competenties
De functie vereist de volgende competenties, die worden getoetst in de (eventuele) gespreksronde:
Generieke competenties voor alle VNG Realisatie Functies:
Resultaatgerichtheid
Klantgerichtheid
Omgevingsbewustzijn
Samenwerken
Integriteit
Zelfontwikkeling
Netwerken
Specifiek:
Mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
Plannen en organiseren
Initiatief nemen
Creatief
Gunningscriteria
Kennis van (werk)processen bij gemeenten. Aantoonbaar in cv en motivatie.
Niet tot nauwelijks = 0 punten
Beperkt: heeft er af en toe mee te maken gehad = 3 punten
Gemiddeld: heeft enige kennis en kan ze globaal beschrijven = 7 punten
Ruimschoots: heeft ruime kennis en kan ze vanuit eigen ervaring beschrijven = 12 punten
Uitgebreid: heeft uitgebreide kennis en kan ze uitgebreid en diepgaand beschrijven = 15 punten
In de afgelopen 5 jaar aantoonbare ervaring met werken bij of voor gemeenten in de rol van adviseur op alle niveaus (bestuurlijk, strategisch, tactisch management en operationeel). Aantoonbaar in cv en motivatie.
Geen ervaring = 0 punten
Tussen 0 en 1 jaar = 3 punten
Tussen 1 en 2 jaar = 7 punten
Tussen 2 en 3 jaar = 10 punten
Tussen 3 en 4 jaar = 12 punten
Tussen 4 en 5 jaar = 15 punten
Aantoonbare werkervaring met gemeentelijke (besluitvorming)processen. Aantoonbaar in cv en motivatie.
Geen ervaring = 0 punten
Tussen 0 en 1 jaar = 2 punten
Tussen 1 en 2 jaar = 4 punten
Tussen 2 en 3 jaar = 6 punten
Tussen 3 en 4 jaar = 8 punten
4 jaar of meer = 10 punten
In de afgelopen vijf jaar aantoonbare ervaring in de rol van adviseur of projectleider in het creëren van draagvlak en faciliteren van kennisdeling voor gekozen oplossingsrichtingen en daaruit voortvloeiende consequenties. (Benoem drie voorbeelden in motivatiebrief).
Geen ervaring = 0 punten
Tussen 0 en 1 jaar = 2 punten
Tussen 1 en 2 jaar = 4 punten
Tussen 2 en 3 jaar = 6 punten
Tussen 3 en 4 jaar = 8 punten
Tussen 4 en 5 jaar = 10 punten
Inhoudelijke en actuele kennis op de gemeentelijke beleidsterreinen schulden en bestaanszekerheid.(bijv jongeren met financiële zorgen,de wetten in het schuldendomein en specifiek schuldhulpverlening, (sociale)incassso en derdenbeslag). Licht dit toe aan de hand van twee voorbeelden in de motivatiebrief.
Geen kennis = 0 punten
Eén beleidsterrein = 2 punten
Twee beleidsterreinen = 8 punten
Drie Beleidsterreinen = 12 punten
Vier Beleidsterreinen = 16 punten
Vijf of meer = 20 punten
Inhoudelijke en actuele kennis van een crisisdossier binnen de (Rijks)overheid of bedrijfsleven.
Niet tot nauwelijks = 0 punten
Beperkt: heeft er af en toe mee te maken gehad = 1 punten
Gemiddeld: heeft enige kennis en kan ze globaal beschrijven = 2 punten
Ruimschoots: heeft ruime kennis en kan ze vanuit eigen ervaring beschrijven = 3 punten
Uitgebreid: heeft uitgebreide kennis en kan ze uitgebreid en diepgaand beschrijven = 5 punten
Aantoonbare ervaring met het samenwerken met minimaal 2 Rijksoverheden binnen een programma of uitvoeringstraject.
Geen ervaring = 0 punten
Tussen 0 en 1 jaar = 1 punten
Tussen 1 en 2 jaar = 2 punten
Tussen 2 en 3 jaar = 3 punten
Tussen 3 en 4 jaar = 4 punten
4 jaar of meer = 5 punten
Prijs weging
20 punten
Aanvullende informatie
Plaats tewerkstelling: Den Haag / Thuiswerken
Mogelijke contractduur en aantal contracturen: Eerste contract is tot 31 december 2025. Daarna is in overleg verlenging mogelijk. De uiteindelijke duur is afhankelijk van de specifieke opdracht en invulling daarvan, maar op basis van de condities in deze DAS uitvraag uiterlijk 36 maanden.
Het aantal uren in het eerste contract is gelijk aan het opgegeven aantal in deze uitvraag. Bij een eventuele verlenging kan het aantal uren worden aangepast. Leverancier blijft vrij wel of niet in te stemmen met een verlenging.
Gemiddeld aantal uren per week: Gemiddeld 36 uren per week. Dat is maximaal 1692 uur voor de initiële contractperiode. De maximale geschatte opdrachtwaarde bedraagt 5076 uur over een periode van 36 maanden.
De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.
Geplande datum eerste gesprek: dinsdag 24 juni 2025, van 11.00 tot 12.30 uur
De gesprekken zullen plaatsvinden via MS Teams.
Documenten bij gunning Iedere in te huren medewerker dient voorafgaand aan de start van de werkzaamheden de volgende documenten aan te leveren:
Persoonsgegevens;
Ondertekende geheimhoudingsverklaring.