Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Privacy officer

Purmersteenweg 42, 1441 DM Purmerend, Nederland

Sluit over 5 dagen
Geen maximum 32-36 Noord-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 feb 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

28 jun 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Als ervaren privacy officer weet jij precies welke taken en verantwoordelijkheden bij deze functie horen. Wat wij graag met je delen, is hoe wij het in Purmerend aanpakken. Als onderdeel van het cluster ben jij, samen met twee andere privacy officers, de adviseur voor vraagstukken omtrent het gebruik van persoonsgegevens. Je werkt daarnaast nauw samen met collega’s van andere expertises binnen ons team informatievoorziening, zoals informatiebeveiliging, informatiebeheer, informatiemanagers en procesadviseurs.

Werkzaamheden:

  • Het adviseren van de organisatie over het rechtmatig en zorgvuldig gebruik van persoonsgegevens, inclusief het maken van afwegingen voor verantwoord omgaan met persoonsgegevens.

  • Het zorgvuldig afhandelen van een datalek.

  • Het behandelen van rechten van betrokkenen verzoeken.

  • Het ontwikkelen, bijwerken en implementeren van het AVG-beleid en Wpg-beleid.

  • Het uitvoeren van DPIAs om de impact van dataverwerkingen op betrokkenen te beoordelen en maatregelen voor te stellen.

  • Het ondersteunen van inkoopprocedures door advies te geven over privacyaspecten in de aanbesteding, zoals het opstellen van verwerkersovereenkomsten.

  • Het organiseren van bewustwordingsacties en trainingen om het privacy bewustzijn en de kennis binnen de organisatie te vergroten.

  • Het onderhouden van contacten met de functionaris gegevensbescherming, interne stakeholders, en externe partners om privacy te borgen.

Wie jij bent:
Je hebt een scherpe antenne voor privacyrisico’s en weet precies welke vragen je moet stellen om alles te doorgronden binnen de gehele context. Je bent nieuwsgierig en analytisch, altijd op zoek naar de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van privacy. Of het nu gaat om een paspoortkopie of een telefoonnummer, jij weet waarom deze gegevens nodig zijn en hoe je ze op een verantwoorde manier kunt gebruiken.

Met jouw communicatieve vaardigheden weet je ingewikkeld vakjargon om te zetten naar begrijpelijke adviezen voor iedereen in de organisatie. Je maakt slimme, weloverwogen keuzes en weegt belangen zorgvuldig af. Je staat bekend om je praktische en onderbouwde adviezen die zowel helder als daadkrachtig zijn.

Eisen

  1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  2. Een aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;

  3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met privacy recht (bijvoorbeeld: AVG, de Uitvoeringswet AVG, Wpg) (benoem dit duidelijk in het cv).

Wensen en competenties

Wensen

  1. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het informeren én adviseren omtrent persoonsgegevens binnen een gemeente(20 punten);

  2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Privacy Adviseur en/of Privacy Officer bij een  overheidsorganisatie (30 punten);

  3. Aantoonbare werkervaring met het toepassen van privacywetgeving (AVG, Wpg, UAVG) (benoem dit duidelijk in het cv) (10 punten);

  4. Aantoonbare werkervaring met adviseren omtrent persoonsgegevens binnen openbare orde en veiligheid binnen een overheid (5 punten);

  5. Je geeft aan in een korte motivatie waarom deze opdracht je aanspreekt en waarom jij de geschikte kandidaat bent. De motivatie dient te zijn geschreven door de kandidaat zelf (15 punten);

  6. Een aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in een juridische richting; (10 punten);

  7. Aantoonbaar in het bezit van een CIPP/E, CIPM of CIPT certificaat (benoem duidelijk in het cv) (10 punten).

Competenties

  • Je beschikt over organisatiesensitiviteit en uitstekende adviesvaardigheden;

  • Je bent proactief, flexibel en ziet welke kansen er liggen;

  • Je bent gedreven, resultaatgericht en overziet de context van de vraag.

Organisatie en team

In een wereld die steeds digitaler en complexer wordt, is privacy niet alleen een verantwoordelijkheid maar ook een kans om veiligheid en vertrouwen te bouwen. Jouw expertise kan het verschil maken, en wij willen jou hierbij betrekken.

De afgelopen jaren hebben we bij Purmerend belangrijke stappen gezet op het gebied van privacy. Binnen ons  cluster privacy en informatiebeveiliging staan we voor nieuwe uitdagingen door de digitale transformatie, veranderende wet- en regelgeving, en de toenemende eisen voor de bescherming van persoonsgegevens. Daarom zijn we op zoek naar een gedreven privacy officer die samen met ons deze uitdagingen aangaat en zorgt voor de juiste bescherming van persoonsgegevens binnen onze dynamische gemeente.

Gespreksinformatie

Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning
De gesprekken bij de gemeente worden ingepland op donderdag 17 juli 2025 vanaf 12:30 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 8 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do - Vrij.
Aanwezigheid op het Stadhuis is gewenst, werkdagen in overleg te bepalen.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Uitvoeringsvoorwaarde:
    Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Purmerend mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Purmerend. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur