Adoptieconsultant Microsoft 365

Slotjesveld 1, 4902 ZP Oosterhout, Nederland

Sluit over 9 dagen
Geen maximum 36 Noord-Brabant

Begindatum:

1 aug 2025

Einddatum:

30 nov 2025

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

9 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De moderne digitale werkplek is een belangrijk onderdeel van de cloudtransitie bij Equalit, waarbij 11 gemeenten samen de stap zetten naar een digitale manier van samenwerken. Maar het gaat niet alleen om technologie; het draait vooral om gedrag en gebruik. Als Adoptie Consultant help jij medewerkers in deze transitie, zodat ze met vertrouwen de nieuwe digitale werkplek omarmen. Samen met een werkgroep van techneuten, projectleiders en mensen uit de deelnemende gemeenten, werk je aan een aanpak die werkt voor alle betrokkenen.

Wat ga je doen?

De overstap naar een nieuwe werkplek is meer dan een technisch project het vraagt om verandering in gedrag, gewoontes en samenwerking. Als Adoptieconsultant bij Equalit ben jij degene die zorgt dat deze veranderingen niet alleen begrepen worden, maar ook geaccepteerd.

Je bent onderdeel van een werkgroep waarin je nauw samenwerkt met collegas van IT, projectmanagement en vertegenwoordigers van de 11 deelnemende gemeenten. Samen ontwikkel je een gezamenlijke basisaanpak die je per gemeente op maat maakt. Je luistert goed, speelt in op vragen of weerstand en maakt de veranderingen begrijpelijk en behapbaar. Daarnaast werk je actief samen met de Microsoft 365-trainer, om communicatie en training op elkaar af te stemmen en zo gebruikers effectief te begeleiden in het adoptieproces. Strategie en planning: je ontwikkelt en implementeert een adoptiestrategie die aansluit bij de cloudtransitie van de 11 deelnemende gemeenten, met de focus op gedragsverandering en gebruiksvriendelijke implementatie.
Communicatie en bewustwording: je zorgt voor heldere communicatie over de voordelen en het gebruik van de nieuwe werkplekken en tools (Microsoft Teams en OneDrive), en houdt medewerkers betrokken bij het proces.
Adoptie bevorderen: je ontwerpt interventies en programmas die medewerkers helpen de nieuwe systemen, denk aan Microsoft Teams en OneDrive, snel en effectief te gebruiken en je zorgt ervoor dat ze zich gesteund voelen in de overgang.
Training en begeleiding: in samenwerking met de Microsoft 365-trainer organiseer je trainingssessies en ondersteun je medewerkers in het dagelijks gebruik van de nieuwe werkplek. Daarnaast zorg je, in samenwerking met de Microsoft 365-trainer voor handleidingen, FAQ's, en andere ondersteunende materialen om medewerkers te helpen bij de adoptie van de nieuwe technologieen.
Feedback en verbetering: je verzamelt feedback van medewerkers om knelpunten en weerstand te adresseren en zorgt ervoor dat het adoptieproces continu wordt geoptimaliseerd.
Samenwerking: je werkt intensief samen met verschillende teams, waarbij je de belangen van de eindgebruiker centraal stelt.

Eisen

  • Minimaal een afgeronde hbo-opleiding, bij voorkeur in de richting van communicatie, veranderkunde of een vergelijkbaar vakgebied.
  • Ervaring met adoptie- en verandertrajecten binnen IT-projecten, bij voorkeur in een Microsoft 365-omgeving (Teams, OneDrive, werkplekmigraties).
  • Grondige kennis van Microsoft Teams, OneDrive en migratietools- en technieken.
  • Certificering op het gebied van veranderingsmanagement zoals Prosci is een pre.

Wensen en competenties

Wensen

  • Prettig samenwerken met technisch specialisten, projectleiders, trainers en communicatieprofessionals en schakelt net zo makkelijk met medewerkers van verschillende gemeenten.
  • Heldere, toegankelijke manier communicatie in om mensen mee te nemen in veranderingen. Complexe informatie begrijpelijk maken en techniek naar gebruik vertalen.
  • Begrijpen wat medewerkers nodig hebben om digitaal prettig te kunnen werken.
  • Focus op de behoeften en tevredenheid van gebruikers binnen de organisatie.
  • Initiatief nemen om communicatie- en adoptiestrategieën te verbeteren
  • Je past je makkelijk aan verschillende omstandigheden, technologieën en doelgroepen aan.

Competenties

  • Proactief
  • Flexibel
  • Empathisch
  • Klantgericht

Organisatie en team

Equalit is een ICT samenwerkingsverband en een afdeling van de gemeente Oosterhout. Bij dit Shared Service Center zijn 11 gemeenten aangesloten en een sociale werkvoorziening. Equalit ondersteunt die gemeenten met een moderne, veilige digitale werkomgeving. Met meer dan 100 ICT-professionals zorgen we ervoor dat 2.800 medewerkers altijd en overal kunnen werken. Samen ontwikkelen we digitale oplossingen die gemeenten helpen hun dienstverlening te verbeteren. De overstap naar de cloud, waar we nu volop mee bezig zijn, brengt daarbij mooie uitdagingen met zich mee. Doe je mee?

Gespreksinformatie

Niet bekend

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
  • Aanleveren van een VOG-verklaring Politiegegevens is verplicht;
  • Thuiswerken in overleg;
  • De functie is ingeschaald in schaal 9 van de CAO Gemeenten;
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur