Beleidsadviseur Sociaal Domein met aandachtsgebied Schuldhulpverlening

Taurusavenue 100, 2130 LS Hoofddorp, Nederland

Sluit over 3 dagen
110 32 Zuid-Holland

Begindatum:

12 jun 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

22 mei 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving van de opdracht
Je bent verantwoordelijk voor het opstellen van een beleidsplan schuldhulpverlening. Vanaf 1 januari 2026 zal de gemeente Haarlemmer zelf de intake, stabilisatie en nazorg van schuldhulpverlening uitvoeren. Daarna zullen gefaseerd ook andere onderdelen, zoals vroeg-signalering en financiële begeleiding door de gemeente zelf worden uitgevoerd. In het op te stellen beleidsplan wordt de nieuwe situatie van schuldhulpverlening geschetst en wordt vooruit gekeken naar hoe de schuldhulpverlening komende jaren wordt ingevuld. In een kernteam wordt het in huis halen van schuldhulpverlening voorbereid. Het kernteam is voor de implementatie en verdere invulling van de schuldhulpverlening afhankelijk van beleidskeuzes die voortvloeien uit het op te stellen beleidsplan.

Jouw taak:
Jouw taak is om het beleidsplan vorm te geven, met hierbij specifiek aandacht voor de financiën, de talrijke initiatieven die al aanwezig zijn in de gemeente en landelijke ontwikkelingen. Verder stem je af met collega’s en betrokken maatschappelijke organisaties en draag je zorg voor bestuurlijke afstemming. Je maakt deel uit van een projectteam voor het in huis halen van de schuldhulpverlening en bent lid van het kernteam.

Deeltaken:

  • Opstellen beleidsplan schuldhulpverlening;

  • Doorgeleiden en begeleiden bestuurlijk proces;

  • Bewaken van de voortgang en de kwaliteit van het beleidsplan Schuldhulpverlening;

  • Regelen van financiële dekking voor de uitvoering van de Schuldhulpverlening;

  • Opstellen beleidsregels schuldhulpverlening;

  • Samenwerken met de beleidsadviseurs voor Schuldhulpverlening, Inkomen & Werk en maatschappelijke organisaties voor de inhoudelijke input van het beleidsplan voor schuldhulpverlening;

  • Verzorgen van de afstemming met de directie en het bestuurlijke traject voor het college en de raad;

  • (Beleidsmatige) input leveren voor het kernteam Schuldhulpverlening voor het in huis halen van schuldhulpverlening;


Kandidaat omschrijving
De beleidsadviseur heeft gevoel voor politiek-bestuurlijke dynamiek binnen een gemeente. Complexe vraagstukken met tegenstrijdige belangen zijn de kandidaat niet vreemd en weet de kandidaat tot goed resultaat te brengen. De kandidaat kan goed schakelen tussen de strategische uitdagingen op bestuurlijk niveau en het vertalen van het beleid naar de uitvoering. Projectmatig werken, belangen inschatten en prioriteiten stellen zijn voor de kandidaat vanzelfsprekend. De kandidaat is analytisch en weet te verbinden om resultaten te bereiken.

De kandidaat voldoet aan:

  • de gevraagde inzet en is beschikbaar op de gewenste startdatum;

  • is flexibel ten aanzien van het aantal te werken uren en werktijden;

  • heeft minimaal 5 jaar relevante ervaring als beleidsadviseur Schuldhulpverlening, bij voorkeur bij een gemeente;

  • Overziet wat er al is en wat nog nodig is om tot een beleidsplan schuldhulpverlening te komen;

  • Heeft goede kennis van Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en is op de hoogte van actuele (landelijke) ontwikkelingen in het beleidsveld schuldhulpverlening;

  • Heeft ervaring met bestuurlijke trajecten in een gemeente;

  • Vind het leuk en is goed in samenwerken;

  • Resultaatgericht;

  • Weet hoofd- en bijzaken goed te scheiden.

Naast bovengenoemde competenties vinden wij het volgende belangrijk: 

  • Kandidaat heeft WO werk- en denkniveau;

  • Kandidaat heeft minimaal 3 jaar relevante ervaring op beleidsmatig vlak in een politiek-bestuurlijke omgeving;

  • Kandidaat heeft minimaal 3 tot 5 jaar actuele beleidsmatige werkervaring in het sociaal domein in het beleidsveld schuldhulpverlening en / of Werk & Inkomen;

  • Kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring met projectmatig werken (als onderdeel van een project en of als projectleider);

  • Kandidaat heeft zaken op een heldere manier tot de kern terug te brengen en je durft te zeggen waar het op staat wanneer het vraagstuk dit nodig heeft;

  • Kandidaat is in staat om procesmatig te denken en het werkveld vanuit een helicopterview te bezien;

  • Kandidaat heeft inzicht in brede en complexe maatschappelijke processen.  


Eisen

  1. Flexibel inzetbaar, voor 32 uur per week.

  2. Op CV aantoonbaar WO werk en denk niveau.

  3. Op CV aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring als beleidsadviseur op het beleidsterrein schuldhulpverlening, armoede en/of werk en inkomen.

  4. Op CV aantoonbaar ervaring met het werken in een politiek-bestuurlijke omgeving.

  5. Beschikbaar zijn voor interview op donderdagmiddag 5 juni op kantoor in Hoofddorp.

Wensen

  1. Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.
    25 punten

    • Tijdens het gesprek laat zien te beschikken over de gevraagde competenties, vaardigheden en ervaring;

    • Past in teamsamenstelling;

    • Tijdens het gesprek aantoont projectmatig te kunnen werken, laat zien belangen in te schatten en prioriteiten te stellen;

    • Tijdens het gesprek laat zien te beschikken over analytisch vermogen en financieel inzicht;

    • Representatief.

    De interviews zijn op kantoor in Hoofddorp.

  2. Bij deze opdracht wordt om een motivatiebrief gevraagd. Deze weegt mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze motivatiebrief wordt beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Motivatie waaruit blijk dat kandidaat aansluit bij visie Beleid Sociaal Domein Haarlemmermeer en gemotiveerd is voor deze functie.
    20 punten

  3. Vanaf wanneer is de kandidaat beschikbaar?
    10 punten

  4. Op CV aantoonbaar ervaring met het werken in een vergelijkbare functie bij een Gemeente met 80.000 - 100.000 inwoners of bij een Gemeente met > 100.000 inwoners
    10 punten

  5. Op CV aantoonbaar minimaal 3 jaar ervaring binnen het beleidsveld Schuldhulpverlening, armoede of werk & inkomen.
    15 punten

Aanvullende informatie

  • Interviews vinden op kantoor plaats in Hoofddorp op donderdag 5 juni in de middag.

  • Werkdagen flexibel in overleg.

  • Aanleveren na gunning:

    • Ingevulde en getekende integriteitsverklaring externen

    • Bewijs van inschrijving als uitlener in KvK (print van www.waadicheck.nl)

    • VOG (niet ouder dan 6 maanden)

Let op!:
Er is fiscaal (wet DBA) gezien sprake van werken in dienstbetrekking bij Opdrachtgever. De werknemer zal onder leiding en toezicht van de gemeente de werkzaamheden uitvoeren. Bent u een uitzend/detacherings-/payrollbureau en/of intermediair? De door u te plaatsen medewerker heeft bij u een arbeidsovereenkomst. Bent u ZZP’er? Een ZZP’er kan zich niet inschrijven op deze opdracht. Wij kunnen wel in gesprek over een arbeidsovereenkomst. In dat geval is de reguliere functiewaardering van toepassing, de Cao Gemeenten en de lokale rechtspositieregelingen (Personeelshandboek Haarlemmermeer). Heeft u als ZZP’er een eigen BV en is de deze rechtspersoon Opdrachtnemer? In dat geval is sprake van detachering/uitzenden vanuit de BV. U kunt meedingen naar de opdracht als de BV geen eenmans-BV is én de BV meerdere bedrijfsactiviteiten ontplooit. De rechtspersoon moet realiteitswaarde hebben. Opdrachtnemer moet volledig voldoen aan zijn fiscale verplichtingen voortvloeiend uit de arbeidsrelatie die Opdrachtnemer heeft met de te plaatsen werknemer. In de met de Opdrachtnemer te sluiten overeenkomst wordt opgenomen dat Opdrachtnemer de gemeente vrijwaart als de gemeente ivm deze opdracht op enig moment wordt geconfronteerd met één of meerdere (na)heffingsaanslagen loonbelasting en/of premie volksverzekeringen, vertragingsrente en boetes als gevolg van deze inlening. Kies Ja indien u zich hieraan conformeert

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur