Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Procesbegeleider Gebiedscooperatie landelijk gebied Utrecht West

Archimedeslaan 6, 3584 BA Utrecht, Nederland

Sluit over 11 dagen
125 8 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

8

Publicatiedatum:

19 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Resultaatopdracht

We zoeken een procesbegeleider voor de ondersteuning van een gebiedscooperatie Stichtse Vecht in de provincie Utrecht. De procesbegeleider krijgt een belangrijke coordinerende rol krijgt in het gebiedsproces. De gebiedscooperatie is een nog jonge organisatie bestaande uit voornamelijk melkveehouders. In deze rol zal je voornamelijk te maken hebben met het bestuur van de cooperatie en de leden die innovatieprojecten in het gebied uitvoeren. De gebiedspartners waar je mee te maken krijgt zijn voornamelijk veehouders die (deels) verenigd zijn in de Gebiedscooperatie Stichtse Vecht, een tal van landbouwers, de gemeente Stichtse Vecht en de provincie Utrecht. Daarnaast ook LTO, Natuurorganisaties, RVV, TBOs en andere belangenverenigingen en de Waterschappen AGV en HDSR. Daarnaast zoek je afstemming met de gebiedsregisseurs van de provincie Utrecht op de vlakken van beleidsopgaven, de verbinding met andere gebiedsprocessen in de provincie en de afstemming met bestuurders. De Gebiedscooperatie is actief en goed georganiseerd en heeft een duidelijke visie voor het gebied voor ogen. Er is ongeveer elke 6 weken een projectgroep waarop de cooperatie samenkomt met de gemeente Stichtse Vecht, provincie Utrecht en waterschappen AGV en HDSR. Vanuit deze Cooperatie lopen er al enkele projecten en zijn er veel ideeen voor anderen. In deze rol zet je doelstellingen en een programma voor de gebiedsaanpak op, weet je beschikbare subsidies optimaal te benutten en die je de aanvragen hiervoor in. Wanneer er met succes projectenopdrachten zijn opgesteld en er voldoende middelen zijn en draagvlak is om met deze projecten aan de slag te gaan, wordt overgegaan tot de volgende fase: project-/programmamanagement. De voortgang van de opdracht wordt beoordeeld tijdens de driemaandelijkse voortgangsgesprekken met de opdrachtgever. De beoordeling richt zich op de mate van voortgang van de hieronder beschreven resultaten, mate van draagvlak onder stakeholders, aansluiting bij provinciale programmas (zoals het UPLG en de gebiedsagendas), en de kwaliteit van samenwerking en communicatie. Eventuele knelpunten of risicos worden in gezamenlijkheid besproken met het oog op bijsturing en borging van het vervolgproces. Het verwachte eindresultaat van deze opdracht is een gedragen en realistische gebiedsaanpak met daarbij een gedegen programma dat met behulp subsidies wordt uitgevoerd.

Onderdeel 1: Van kansen naar projecten

Werkzaamheden:

  • Het identificeren van kansrijke projecten die voortkomen uit ideeen en initiatieven in het gebied, en die bijdragen aan het realiseren van provinciale doelstellingen (Utrechts Programma Landelijk Gebied (UPLG), de gebiedsagendas van Utrechtse Venen en Oostelijke Vechtplassen, en andere relevante beleidsprogrammas). Daarbij wordt rekening gehouden met actuele beleidsontwikkelingen, zoals het gemeentelijke beleid rondom Vrijkomende Agrarische Bebouwing in Stichtse Vecht;
  • Het afstemmen en toetsen van de voorgestelde projecten met betrokken stakeholders om te komen tot breed gedragen uitvoering;
  • Het verbinden van de juiste partners aan de uitvoering van projecten, zodat deze op een haalbare, doelgerichte en gezamenlijk gedragen manier gerealiseerd kunnen worden.

Resultaat:

Het vertalen van kansen en ideeen in het gebied naar concrete projecten die passen binnen het UPLG en de gebiedsagendas van Utrechtse Venen en Oostelijke Vechtplassen. De projecten brengen de provinciale doelstellingen en initiatieven uit het gebied bij elkaar, en worden gerealiseerd in samenwerking met gebiedspartners binnen de kaders van het bestaande beleidsmatige speelveld en met oog voor uitvoerbaarheid in de praktijk.

Onderdeel 2: Subsidies

Werkzaamheden:

  • Het meedenken bij het vinden van mogelijke subsidies om de projecten uit te voeren. En daarbij het vinden van de juiste ingangen voor informatie bij de provincie en de RVO;
  • Het coordineren en meeschrijven aan subsidieaanvragen, daarbij contact onderhouden met de subsidieverstrekkers.

Resultaat:

Het identificeren en benutten van subsidiemogelijkheden om de realisatie van projecten te ondersteunen. Dit omvat het strategisch zoeken naar financieringsbronnen, het toegankelijk maken van relevante informatie voor gebiedspartners en het coordineren van subsidieaanvragen in nauwe samenwerking met subsidieverstrekkers en het uiteindelijk indienen van de subsidieaanvragen.

Optioneel onderdeel 3: Project-/programmamanagement

Werkzaamheden:

  • Opzetten en uitvoeren van programmamanagement met heldere doelstellingen en KPIs.
  • Zorgen voor aansluiting van projecten op de gebiedsaanpak, voortgang monitoren, kwaliteit bewaken en knelpunten signaleren.
  • Per project de projectpartners oplijnen zodat de projecten voorspoedig van start kunnen gaan
  • Overzicht houden van de voorgenomen projecten, vanaf de voorbereiding, subsidieaanvraag en uitvoering
  • Projectleiders ondersteunen bij het aanpassen van en eventuele ondersteuning vinden bij lopende projecten die niet goed gaan
  • Zorgdragen voor tussentijdse rapportages en dat deze op tijd gedeeld worden met de betrokken stakeholders
  • Wanneer nodig, projecten die onvoldoende lopen, escaleren om deze weer op de rails te krijgen
  • Stakeholders in de gebiedsprocessen informeren en waar nodig betrekken bij de voorgang van de projecten
  • Afstemming tussen de gebiedspartners en de beleids-/bestuursorganen van de Provincie Utrecht

Resultaat:

Een effectief programmamanagement waarin projecten aansluiten op de gebiedsaanpak, samenwerking soepel verloopt en voortgang, kwaliteit en financiering geborgd zijn. Tijdige rapportage, stakeholdercommunicatie en bijsturing zorgen voor optimaal resultaat.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Aantoonbare werkervaring met het indienen van innovatiesubsidie-aanvragen in de agrarische sector;
  • Bring your own device is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met project- of programmamanagement in de afgelopen 5 jaar, met aantoonbare resultaten in een bestuurlijk complexe context met meerdere stakeholders (30 punten);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met integrale gebiedsprocessen in het landelijk gebied vanuit de overheid in de afgelopen 5 jaar (40 punten);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met agrariers en veehouders in veenweidegebieden (30 punten).

Competenties

  • Verbindend;
  • Kritisch en doortastend;
  • Creatief en out of the box kunnen denken;
  • Uitstekende schriftelijke en mondelinge vaardigheden;
  • Denken in kansen en mogelijkheden en pragmatisch;
  • In staat abstracte inbreng te vertalen naar concrete plannen.

Organisatie en team

Organisatie Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 4 september of vrijdag 5 september 2025, van 13:00 uur tot 17:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 3 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Vragen kunnen ingediend worden tot donderdag 28 augustus 2025, 9.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op vrijdag 29 augustus 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 1 september 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur