Ontwikkelmanager Gebiedsontwikkeling Centrum Houten, Molenzoom en Koppeling (CMK)

Onderdoor 25, 3992 XH Houten, Nederland

Sluit over 11 dagen
145 28-32 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 sept 2026

Uren per week:

28 - 32

Publicatiedatum:

19 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Jij staat aan het roer van een grote, unieke gebiedsontwikkeling in Houten, die voorziet in de realisatie van ongeveer 2000 woningen, zodat we mensen helpen aan een fijn thuis in een gezonde leefomgeving. Een sleutelrol dicht bij bestuur en directie, waarin je de ruimte krijgt om richting te geven aan visie en uitvoering. Dit is het moment om in te stappen Onlangs is unaniem door onze gemeenteraad de gebiedsvisie CMK (Centrum, Molenzoom en Koppeling) vastgesteld, die voorziet in de realisatie van 2000 woningen voor 2040 als onderdeel van onze totale woningbouwopgave. Als ontwikkelmanager zorg jij ervoor dat de gebiedsvisie CMK werkelijkheid wordt en werk je mee aan deze grootschalige transformatie en verdichtingsopgave in bestaand stedelijk gebied.

Doelstellingen:

  • De ontwikkelstrategie vertalen naar een doordacht omgevingsprogramma en de komende jaren toewerken naar resultaten.
  • Gemeenschappen creeren waar voor iedereen plek is en waar mensen zich thuis voelen en elkaar ontmoeten.

Werkzaamheden/Verantwoordelijkheden:

  • Je stuurt functioneel het kernteam CMK aan dat de gebiedsontwikkeling uitvoert, overziet de samenhang tussen deelprojecten en bewaakt de planning, kwaliteiten en het budget.
  • Je werkt samen met marktpartijen en zorgt voor een optimale samenwerking, denkt mee over ruimtelijke procedures en bent aanspreekpunt voor bestuur en ontwikkelende eigenaren.
  • Bovendien ben je verantwoordelijk voor de financiele onderbouwing en het werven van subsidies.
  • Vanuit jouw senioriteit voer je regie en ben je sparringpartner voor directie en teammanager Ruimtelijke Projecten en coach voor collegas binnen het team RP.

Resultaten:

  • Realisation van ongeveer 2000 woningen.
  • Creatie van gemeenschappen waar iedereen zich thuis voelt.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van gebiedsontwikkeling;

  • Aantoonbare werkervaring als aanspreekpunt voor bestuur binnen gebiedsontwikkeling;

  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;

  • Uurtarief maximaal 145,- exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk en fee;

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van gebiedsontwikkeling (30 punten);

  • Aantoonbare ervaring in de ruimtelijke projectleiding binnen een gemeente (25 punten);

  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in de richting van Ruimtelijke ontwikkeling (15 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met functioneel leidinggeven op het gebied van gebiedsontwikkeling (10 punten);

  • Aantoonbare kennis van het financiële proces binnen een gemeentelijke organisatie (10 punten);

  • Detavast constructie: kandidaat is bereid om bij wederzijds goedvinden na initiële duur kosteloos bij opdrachtgever in dienst te treden (minimaal 1040 uur) (10 punten).

Competenties

In plaats van nog allerlei competenties te noemen, gaan we liever het gesprek met je aan om te horen waarom jij hier enthousiast van wordt en waarom je denkt dat deze baan goed bij jou past.

Organisatie en team

De gemeente Houten is onderdeel van de stadsregio Utrecht en de laatste decennia volop in ontwikkeling. Van een dorp van 7.000 inwoners in 1975 groeide Houten uit tot een middelgrote stad van bijna 50.000 inwoners. Stedelijk van karakter in het centrum en dorps in de mooie en rustige woonwijken en de drie kleine kernen ’t Goy, Schalkwijk en Tull en ’t Waal. Behalve dat Houten mooi, groen, veilig en landelijk gelegen is, kent de gemeente ook veel sociale, culturele en economische activiteit. Deze kenmerken vormen samen de kracht en de kwaliteit van Houten.

Dat maakt ook dat wij als organisatie goed zijn in het combineren van denken en doen. Schouders eronder en aan de slag is ons motto. In korte tijd kunnen we goede resultaten boeken. Landelijke en regionale ontwikkelingen en eigen ambities worden opgepakt door voortdurend op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen en manieren van werken. Innoveren en experimenteren helpen ons in het realiseren van onze ambities. We zoeken hiervoor actief de samenwerking met elkaar, collega’s, inwoners, ondernemers en partners. Een setting waardoor het fijn werken is in Houten. De platte structuur van de organisatie, met 12 samenwerkende teams, geeft veel ruimte voor eigen initiatief, eigenaarschap en persoonlijke ontwikkeling.

Team
Je maakt onderdeel uit van het team Ruimtelijke Projecten, dat bestaat uit zo’n 20 gedreven professionals. Kenmerkend voor dit team? De collegialiteit en samenwerkingsgerichte aanpak. In onze organisatie vind je korte lijnen. Met het bestuur, en tussen teams. Naast het kernteam CMK – dat bestaat uit onder meer projectmanagers en -ondersteuners, een planeconoom, jurist en participatieadviseur – werk je ook nauw samen met collega’s van bijvoorbeeld het sociale domein, het team Ruimtelijke Ontwikkelingen en het team Financiën.

Je komt terecht in een team dat van Houten houdt. We zitten vol energie: de gebiedsvisie is vastgesteld en we willen in actie komen! Dit is dan ook echt een bijzonder moment om in te stappen.”
-
 Judith Kubben, directeur fysieke leefomgeving

Gespreksinformatie

De gesprekken worden gepland in overleg tussen 4 september en 12 september 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel als mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Planning is als volgt:

  • Woensdag 10 september van 9.00 tot 12.30: 1e ronde gesprekken (met selectiecommissie)

  • Vrijdag 12 september van 09.00 tot 12.30 uur: 2e dagdeel voor 1e ronde gesprekken (met selectiecommissie)

  • Maandag 15 september van 09.00 tot 12.30 uur: 2e ronde gesprekken (met selectie- en adviescommissie).

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13/14. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,50 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr  (in overleg)
Is hybride werken mogelijk:  beperkt mogelijk/in overleg

Overige informatie

  • De kandidaat dient over een geldige Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) te beschikken en het origineel te kunnen tonen, maximaal 6 maanden oud.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Houten mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Houten. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.”

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur