Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Adviseur Cultuur met aandachtsgebied bibliothekenbeleid

Archimedeslaan 6, 3584 BA Utrecht, Nederland

Sluit over 8 dagen
Geen maximum 24-32 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

24 - 32

Publicatiedatum:

18 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Resultaatopdracht.Voor de periode vanaf 1 september ben je verantwoordelijk voor de uitvoering van het cultuur- en erfgoedprogramma op het onderdeel bibliotheken. Daarnaast werk je samen met collegas aan de andere beleidsonderdelen, waaronder vitale cultuursector. Het gaat om onderstaande taken.

Taken:

  • Accounthouderschap van de provinciale ondersteuningsinstelling voor bibliotheken, BiSC. Het gaat onder andere om het bewaken van de voortgang van de uitvoering van het programma van BiSC en het bewaken van de financiele en organisatorische ontwikkelingen van BiSC.
  • Adviseren van de gedeputeerde inzake bibliothekendossier.
  • Voorbereiden en organiseren van ambtelijk strategisch overleg met BiSC, provincie Noord-Brabant en de provincie Limburg over gezamenlijke inzet rond Wsob-traject (wet stelsel openbare bibliotheken).
  • Voorbereiden en organiseren van een bestuurlijk overleg van drie provincies en BiSC organiseren.
  • Voorbereiden en organiseren van een Bestuurlijk overleg tussen BiSC en de provincie Utrecht.
  • Organiseren van een overleg tussen de Utrechtse bibliotheekorganisaties, de gemeenten, BiSC en de provincie, het zogeheten vierhoeksoverleg, januari 2026.
  • Je bent inhoudelijke en organisatorisch verantwoordelijk en zorgt ervoor om samen met BiSC het inhoudelijke programma vorm te geven en dit af te stemmen met de bibliotheken en de gemeenten.
  • Volgen van het wetstraject inzake de nieuwe Wet Stelsel Openbare Bibliotheken (WSOB).
  • Provincie Utrecht vertegenwoordigen in de Werkgroep Bibliotheken van het Interprovinciaal Overleg (IPO).
  • Meedenken over beleidsmonitoring op het gebied van bibliotheken en zorgen voor de bestuurlijke terugkoppeling van een onderzoek naar bibliotheekvoorzieningen in kleine kernen en dorpen.
  • Het schrijven van beleidsteksten op het gebied bibliotheken ten behoeve van de jaarrekening 2025, op basis van het format van de P&C cyclus van de provincie Utrecht.

Voor het uitoefenen van de opdracht wordt vanuit de provincie Utrecht verwacht dat de opdrachtnemer haar eigen (ICT)middelen inzet. Indien gedurende de opdracht blijkt dat er extra bedrijfsmiddelen nodig zijn om het product of dienst te kunnen leveren/verlenen, dan zal opdrachtnemer deze zelf bekostigen.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar bij een provincie of gemeente;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur op het gebied van bibliotheken of cultuur.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur op het gebied van bibliothekenbeleid (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring als accounthouder vanuit een overheidsrol. Benoem duidelijk in het CV welk account dit betrof (25 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met bestuurlijke advisering en samenwerking (25 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het organiseren van bijeenkomsten (20 punten).

Competenties

  • Je bent communicatief, vlot en vaardig in woord en schrift;
  • Je bent georganiseerd en kunt goed zelfstandig en projectmatig werken;
  • Je werkt graag samen en beschikt over uitstekende netwerkvaardigheden;
  • Je bent omgevingsbewust, verbindend, proactief en enthousiasmerend;
  • Wanneer de werkdruk hoog is, ben je in staat om prioriteiten te stellen;
  • Je bent pragmatisch en oplossingsgericht.

Organisatie en team

Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 2 september 2025, tussen 09:00 uur en 12.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 1 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Vragen kunnen ingediend worden tot vrijdag 22 augustus 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op maandag 25 augustus 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 26 augustus 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur