Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
-Uren per week:
20 - 26Publicatiedatum:
18 aug 2025Doel van de opdracht
Het college heeft onlangs vijf omgevingsprogrammas vastgesteld. Eind 2025/begin 2026 volgt een besluit over de beleidsarme versie van het omgevingsplan. En de verwachting is dat een nieuw college de omgevingsvisie zal actualiseren (of een nieuwe zal opstellen). We zijn dus een heel eind met het neerzetten van ons ruimtelijke instrumentarium onder de omgevingswet. Tegelijkertijd roept deze fase vragen op over de volgende stap: hoe benutten we deze instrumenten optimaal en maken we ze onderdeel van onze organisatie en werkprocessen, waaronder planning & control. De focus ligt op regie, structuur en samenwerking. Het doel is om de instrumenten van de Omgevingswet (Omgevingsvisie, Omgevingsprogrammas, Omgevingsplan) op elkaar af te stemmen en zo goed mogelijk in te zetten voor onze gemeentelijke ambitie en taken. En zoveel mogelijk onderdeel te maken van ieders werk. Daarbij is de insteek dat we de taken en werkzaamheden die hiermee gepaard gaan zoveel mogelijk binnen de formatie organiseren. En daar waar dat knelt tot oplossingen komen. Deze implementatie vraagt denkkracht, doorzettingsmacht en ruimte voor kritische vragen. Wij zoeken daarom een regisseur omgevingswet. De regisseur omgevingswet biedt tijdelijke expertise en versterking aan de organisatie. De regisseur voert de opdracht zelfstandig uit, waarbij hij/zij verantwoordelijk is voor het behalen van de afgesproken resultaten en nauw samenwerkt met collegas van de gemeente. Er is geen gezagsverhouding tussen de gemeente en de opdrachtnemer; de gemeente fungeert als opdrachtgever en toetst enkel op vooraf afgesproken resultaten. Er is een ambtelijke en een bestuurlijke opdrachtgever.
Te behalen resultaten
DEEL 1: De implementatie van het omgevingswet-instrumentarium borgen in onze organisatie en lopend werk.
Dit is een coordinerende en regisserende opdracht. Het betreft een tijdelijke opdracht die gericht is op structurele borging. Onderdeel van de opdracht is te organiseren hoe alle taken rondom de omgevingswet in de vaste organisatie belegd worden. Zo ook de taken gericht op afstemming en integraliteit. En aan te geven waar dat kan knellen en tot keuzes leidt. De beleidsinhoudelijke verantwoordelijkheid (zoals wonen, werken, mobiliteit, water en groen etc) is geen onderdeel van deze opdracht. Die blijft in de lijn. Het proces tot integrale afstemming en keuzes is wel onderdeel van deze regisseurs-rol.
DEEL 2: Procesvoorstel om te komen tot een proces voor een nieuwe omgevingsvisie voor de gemeente Soest
De bedoeling is om een procesvoorstel op te leveren, om te komen tot een proces voor het opstarten van een omgevingsvisie. Het inhoudelijke proces zal plaatsvinden na de verkiezingen met een nieuwe raad en college. Het college wil dit voorbereiden, zodat een nieuwe raad en college hier snel stappen in kunnen zetten. De vraag zal zich vooral richten op welke aanleidingen daarvoor zijn, hoe dit aanhaakt op ruimtelijk instrumentarium van provincie en Rijk en welke mogelijkheden er zijn om daarmee om te gaan (bijv. actualiseren of een geheel nieuwe visie of meer gebiedsgericht). Het huidige college kan dit meegeven aan de raad en als overdracht naar een nieuwe raad.
- Opstellen van een gespreksnotitie voor college met afwegingen m.b.t. het opstarten van een proces om te komen tot een omgevingsvisie, met daarbij uitgewerkt:
- Welke argumenten er zijn (intern en extern) mbt het eventueel komen tot een aanpassing of vernieuwing van de omgevingsvisie
- Hoe dit zich verhoudt qua planning tot ruimtelijk instrumentarium vanuit provincie en Rijk (denk aan NOVI en POVI)
De gemeente Soest bestaat al bijna 1.000 jaar en telt ruim 47.000 inwoners. Het ligt aan de rand van de Utrechtse Heuvelrug, midden in de prachtige natuur van de Soester Duinen, en is rijk aan bossen, heide en weilanden. Bij ons staan de kernwaarden vertrouwen, samen en leren centraal. Werken aan een toekomstbestendig Soest doe je samen met je collegas, bestuur, de samenleving en partners. Dit alles met vertrouwen in elkaar. Daarbij leer je van de dingen die je doet en van je omgeving. Als gemeentelijke organisatie werken we voor een diverse samenleving. Daarom vinden we het belangrijk dat onze organisatie net zo divers is.
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 28 augustus 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 27 augustus 2025 bericht. De overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Vragen kunnen ingediend worden tot vrijdag 22 augustus 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden uiterlijk op maandag 25 augustus 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 26 augustus 2025, 09:00 uur Tot die tijd kunt u reageren.