Communicatieadviseur participatie voor de wijziging Omgevingsvisie

Archimedeslaan 6, 3584 BA Utrecht, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
Geen maximum 24 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 okt 2025

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

15 feb 2025

Organisatie
Ben jij een communicatieadviseur die ervoor zorgt de communicatie en participatie rond de wijziging van de Provinciale Omgevingsvisie en Omgevingsverordening soepel verloopt?

Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. 

Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Resultaatopdracht
In 2025 en 2026 werken we aan de wijziging van de Omgevingsvisie en Omgevingsverordening provincie Utrecht. In de eerste helft van 2025 doorlopen we een intensief participatietraject met interne en externe stakeholders. Intern zijn de stakeholders de collega’s van de verschillende beleidsdisciplines. Extern gaat het om medeoverheden, maatschappelijke organisaties, inwoners en bedrijven. Hierbij is heldere communicatie van belang. Met communicatie en participatie willen we de betrokkenheid bij het proces van het wijzigen van de Omgevingsvisie en Omgevingsverordening vergroten. Waar mogelijk creëren we ook draagvlak voor de wijzigingen. Of we informeren juist over de wijzigingen zodat betrokkenen in de gelegenheid zijn hun zienswijze daarop te geven. Wij zoeken een communicatie- en participatie-adviseur die voor ons de volgende producten levert:

  • Opstellen van communicatieboodschappen per doelgroep o.b.v. een stakeholderanalyse;

  • Een communicatiekalender met interne en externe communicatiemiddelen, kanalen, doelgroepen en boodschappen;

  • Webpagina op de provinciale website met actuele voortgangsinformatie;

  • Maandelijkse communicatieberichten (mailing en online) met heldere kernboodschappen over de voortgang van het proces voor de interne en externe partners;

  • Communicatieberichten om inwoners en instanties uit te nodigen voor de participatiebijeenkomsten en daaropvolgend een terugkoppeling;

  • Advies, organiseren en uitvoeren van communicatie voor participatiebijeenkomsten.

Toevoeging
Voor het uitoefenen van de opdracht wordt vanuit de provincie Utrecht verwacht dat de opdrachtnemer haar eigen (ICT)middelen inzet. Indien gedurende de opdracht blijkt dat er extra bedrijfsmiddelen nodig zijn om het product of dienst te kunnen leveren/verlenen, dan zal opdrachtnemer deze zelf bekostigen.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als communicatieadviseur bij een overheidsinstelling;
2. Aantoonbare werkervaring met het communicatief ondersteunen en organiseren van participatiebijeenkomsten (geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV);
3. Aantoonbare werkervaring met het opstellen van communicatieboodschappen per doelgroep door middel van een stakeholdersanalye;

Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)
4. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als communicatieadviseur in het fysieke domein (40 punten);
5. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met communicatie advies voor participatieprocessen en maken van communicatiecontent voor participatiebijeenkomsten (geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV) (30 punten);
6. Aantoonbare werkervaring bij een provincie (25 punten);
7. Aantoonbare kennis van het Utrechtse stakeholderveld (5 punten).

A. Competenties
Persoonlijke eigenschappen

- Zelfstandig;
- Initiatiefrijk en creatief;
- Flexibel en schrikt niet van deadlines;
- Resultaatgericht;
- Omgevingsbewust;

B. Vaardigheden
- Uitstekende advies- en communicatieve vaardigheden;
- Schakelt gemakkelijk tussen strategische en operationeel niveau;
- In staat om het overzicht te houden en verbindingen te leggen;
- In staat om op proactieve wijze te zorgen voor afstemming met en/of aansturing van alle betrokkenen (in- en extern);
- Uitstekende redactionele vaardigheden, weet wat de doelgroepen aanspreekt.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling Offertes op minimumeisen
De Offertes worden eerst beoordeeld op de minimumeisen die in de Offerteaanvraag zijn vermeld. De controle van de Offerte vindt plaats op daadwerkelijke inhoud en naar waarheid, hierbij kan eventueel ook contact gezocht worden met derden. Offertes die voldoen aan de minimumeisen worden geselecteerd voor Stap 2 in de beoordeling. De Offertes die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) Offertes die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
Offertes die voldoen aan de minimumeisen worden in onderlinge vergelijking op de in de Offerteaanvraag genoemde “selectiecriteria” beoordeeld in Stap 2. De tien (10) Offertes die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor Stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige Offertes worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de tien (10) offertes van in onderlinge vergelijking op de volgende gunningscriteria.

- Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
- Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De drie (3) Offertes die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria gaan door naar Stap 4 (Selectiegesprek). De kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de Opdrachtgever nader geverifieerd in hoeverre de betreffende Offertes voldoen aan de minimumeisen en criteria die genoemd zijn bij Stap 2 en Stap 3. Daarnaast wordt getoetst op de in de Offerteaanvraag genoemde competenties. Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal Stap 3 van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de Gegadigde die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan de in de Offerteaanvraag genoemde competenties. Alle overige Inschrijvers worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 10 maart 2025 vanaf 13:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 7 maart 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Voor de zzp'er

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Britt Emmen via 06 39 84 53 67 / britt.emmen@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Britt Emmen
Britt Emmen
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.