Jacob van Campenweg 55, 3067 LH Rotterdam, Nederland
Begindatum:
7 jul 2025Einddatum:
6 jan 2026Uren per week:
24Publicatiedatum:
26 jun 2025Voor het team Omgevingstoezicht zijn wij op zoek naar een juridisch medewerker handhaving ter tijdelijke vervanging van een collega met zwangerschapsverlof. Je draagt zorg voor de juridische borging van toezicht- en handhavingsactiviteiten binnen het fysieke domein, met name onder de Omgevingswet. Je opereert zelfstandig, maar werkt nauw samen met toezichthouders, beleidsadviseurs, vergunningverleners en andere juridische collegas.De inzet is gewenst vanaf 1 juni 2025 voor de duur van circa 4 tot 6 maanden, met mogelijkheid tot verlenging.
Je voert onder andere de volgende werkzaamheden uit: Adviseren en ondersteunen bij bestuursrechtelijke handhaving Je adviseert de gemeente bij handhavingsvraagstukken en begeleidt het proces rondom het opleggen van lasten onder dwangsom en bestuursdwang. Daarbij zorg je voor juridisch correcte besluitvorming en duidelijke communicatie met belanghebbenden.Afhandeling van Woo-verzoeken Je handelt verzoeken op grond van de Wet open overheid (Woo) zelfstandig af, in afstemming met collegas uit andere teams. Hierbij bewaak je termijnen, stemt af met betrokkenen en zorgt voor een zorgvuldige afweging van belangen en juridische toetsing.Behandelen van juridische vraagstukken en procedures Je stelt juridische adviezen, besluiten, verweerschriften en overige juridische documenten op. Je zorgt voor een zorgvuldige, begrijpelijke onderbouwing en treedt op als vertegenwoordiger van de gemeente in bezwaar- en beroepsprocedures.Beleidsmatige en signalerende rol Je levert inhoudelijke input aan het VTH-beleid en draagt bij aan het verder professionaliseren van de juridische component binnen toezicht en handhaving. Je signaleert relevante maatschappelijke en juridische ontwikkelingen en vertaalt deze naar impact op de praktijk.Vertegenwoordiging in procedures Je vertegenwoordigt de gemeente in bezwaarprocedures (zoals bij de bezwaarschriftencommissie) en bij beroepszaken bij rechtbank of Raad van State. Je zorgt voor een goede voorbereiding, heldere dossiervorming en afstemming met collegas en bestuur.
Akkoord procedure en inhuurvoorwaarden (oa all-in tariefstelling wat betreft reiskosten woon-werk
en evt fee kosten)
De inhurende organisatie zal bij gunning van opdracht een integriteitsverklaring overhandigen aan
de kandidaat welke ondertekend dient te worden. Hier dient u als aanbieder mee akkoord te gaan.
Afgeronde juridische opleiding op minimaal hbo-niveau (bijv. HBO Rechten of WO Staats- en Bestuursrecht);
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met bestuursrechtelijke handhaving binnen het fysieke domein (zoals Omgevingswet, Wabo/APV, Alcoholwet);
Aantoonbare ervaring met het afhandelen van Woo-verzoeken;
Ervaring met het opstellen van besluiten en het voeren van bezwaar- en beroepsprocedures;
Analytisch sterk, politiek-bestuurlijk sensitief, communicatief vaardig en in staat om juridische materie in begrijpelijke taal over te brengen;
Zelfstandig, nauwkeurig en resultaatgericht, met gevoel voor samenwerking.
Het betreft tijdelijke invulling van een reguliere functie die normaliter door werknemers wordt
ingevuld. De opdracht leent zich daarom niet voor invulling op zzp-basis. Eventueel
geïnteresseerde zzp'ers kunnen zich op detachering- of uitzendbasis laten aanbieden door een
bureau.
Doorleenconstructies zijn nadrukkelijk niet toegestaan.
Indien blijkt dat dit criterium niet naar waarheid door de leverancier is ingevuld, wordt de
opdracht per direct beëindigd en komt alle mogelijke schade voor rekening en risico van
leverancier.
Aantoonbare ervaring met het afhandelen van Woo-verzoeken
Ervaring met het opstellen van besluiten en het voeren van bezwaar- en beroepsprocedures
De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een
persoonlijk gesprek:
analytisch sterk
politiek-bestuurlijk sensitief
communicatief vaardig
in staat om juridische materie in begrijpelijke taal over te brengen
zelfstandig
nauwkeurig
resultaatgericht
gevoel voor samenwerking.
De gemeente Utrechtse Heuvelrug is een groene en ambitieuze gemeente in het hart van Nederland, bestaande uit zeven dorpskernen en omgeven door het prachtige Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug. We zetten ons met circa 400 medewerkers in voor een veilige, leefbare en duurzame leefomgeving voor ruim 50.000 inwoners. De gemeentelijke organisatie is plat en mensgericht, met korte lijnen, ruimte voor eigen initiatief en een hoge mate van betrokkenheid.Meer informatie: www.heuvelrug.nl
Je komt te werken binnen het team Omgevingstoezicht, onderdeel van het thema Omgeving. Het team bestaat uit onder andere toezichthouders, boas en juristen. Binnen het team heerst een collegiale sfeer met ruimte voor eigen initiatief en professionele ontwikkeling. Samen werken we aan een leefbare, veilige en goed georganiseerde gemeente.