Juridisch medewerker handhaving

Inhuurdesk

Jacob van Campenweg 55, 3067 LH Rotterdam, Nederland

Sluit over 5 dagen
Geen maximum 24 Zuid-Holland

Begindatum:

7 jul 2025

Einddatum:

6 jan 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

26 jun 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Voor het team Omgevingstoezicht zijn wij op zoek naar een juridisch medewerker handhaving ter tijdelijke vervanging van een collega met zwangerschapsverlof. Je draagt zorg voor de juridische borging van toezicht- en handhavingsactiviteiten binnen het fysieke domein, met name onder de Omgevingswet. Je opereert zelfstandig, maar werkt nauw samen met toezichthouders, beleidsadviseurs, vergunningverleners en andere juridische collegas.De inzet is gewenst vanaf 1 juni 2025 voor de duur van circa 4 tot 6 maanden, met mogelijkheid tot verlenging.

Hoofdtaken

Je voert onder andere de volgende werkzaamheden uit: Adviseren en ondersteunen bij bestuursrechtelijke handhaving Je adviseert de gemeente bij handhavingsvraagstukken en begeleidt het proces rondom het opleggen van lasten onder dwangsom en bestuursdwang. Daarbij zorg je voor juridisch correcte besluitvorming en duidelijke communicatie met belanghebbenden.Afhandeling van Woo-verzoeken Je handelt verzoeken op grond van de Wet open overheid (Woo) zelfstandig af, in afstemming met collegas uit andere teams. Hierbij bewaak je termijnen, stemt af met betrokkenen en zorgt voor een zorgvuldige afweging van belangen en juridische toetsing.Behandelen van juridische vraagstukken en procedures Je stelt juridische adviezen, besluiten, verweerschriften en overige juridische documenten op. Je zorgt voor een zorgvuldige, begrijpelijke onderbouwing en treedt op als vertegenwoordiger van de gemeente in bezwaar- en beroepsprocedures.Beleidsmatige en signalerende rol Je levert inhoudelijke input aan het VTH-beleid en draagt bij aan het verder professionaliseren van de juridische component binnen toezicht en handhaving. Je signaleert relevante maatschappelijke en juridische ontwikkelingen en vertaalt deze naar impact op de praktijk.Vertegenwoordiging in procedures Je vertegenwoordigt de gemeente in bezwaarprocedures (zoals bij de bezwaarschriftencommissie) en bij beroepszaken bij rechtbank of Raad van State. Je zorgt voor een goede voorbereiding, heldere dossiervorming en afstemming met collegas en bestuur.

Eisen

  • Akkoord procedure en inhuurvoorwaarden (oa all-in tariefstelling wat betreft reiskosten woon-werk
    en evt fee kosten)

  • De inhurende organisatie zal bij gunning van opdracht een integriteitsverklaring overhandigen aan
    de kandidaat welke ondertekend dient te worden. Hier dient u als aanbieder mee akkoord te gaan.

  • Afgeronde juridische opleiding op minimaal hbo-niveau (bijv. HBO Rechten of WO Staats- en Bestuursrecht);

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met bestuursrechtelijke handhaving binnen het fysieke domein (zoals Omgevingswet, Wabo/APV, Alcoholwet);

  • Aantoonbare ervaring met het afhandelen van Woo-verzoeken;

  • Ervaring met het opstellen van besluiten en het voeren van bezwaar- en beroepsprocedures;

  • Analytisch sterk, politiek-bestuurlijk sensitief, communicatief vaardig en in staat om juridische materie in begrijpelijke taal over te brengen;

  • Zelfstandig, nauwkeurig en resultaatgericht, met gevoel voor samenwerking.

  • Het betreft tijdelijke invulling van een reguliere functie die normaliter door werknemers wordt
    ingevuld. De opdracht leent zich daarom niet voor invulling op zzp-basis. Eventueel
    geïnteresseerde zzp'ers kunnen zich op detachering- of uitzendbasis laten aanbieden door een
    bureau.

    Doorleenconstructies zijn nadrukkelijk niet toegestaan.
    Indien blijkt dat dit criterium niet naar waarheid door de leverancier is ingevuld, wordt de
    opdracht per direct beëindigd en komt alle mogelijke schade voor rekening en risico van
    leverancier.

Wensen en competenties

  • Aantoonbare ervaring met het afhandelen van Woo-verzoeken

  • Ervaring met het opstellen van besluiten en het voeren van bezwaar- en beroepsprocedures

  • De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een
    persoonlijk gesprek:

    • analytisch sterk

    • politiek-bestuurlijk sensitief

    • communicatief vaardig

    • in staat om juridische materie in begrijpelijke taal over te brengen

    • zelfstandig

    • nauwkeurig

    • resultaatgericht

    • gevoel voor samenwerking.

Organisatie en team

De gemeente Utrechtse Heuvelrug is een groene en ambitieuze gemeente in het hart van Nederland, bestaande uit zeven dorpskernen en omgeven door het prachtige Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug. We zetten ons met circa 400 medewerkers in voor een veilige, leefbare en duurzame leefomgeving voor ruim 50.000 inwoners. De gemeentelijke organisatie is plat en mensgericht, met korte lijnen, ruimte voor eigen initiatief en een hoge mate van betrokkenheid.Meer informatie: www.heuvelrug.nl

Je komt te werken binnen het team Omgevingstoezicht, onderdeel van het thema Omgeving. Het team bestaat uit onder andere toezichthouders, boas en juristen. Binnen het team heerst een collegiale sfeer met ruimte voor eigen initiatief en professionele ontwikkeling. Samen werken we aan een leefbare, veilige en goed georganiseerde gemeente.

Gespreksinformatie

Niet bekend

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur