Begindatum:
1 jan 2022Einddatum:
31 dec 2022Uren per week:
36-40Publicatiedatum:
23 nov 2021Omschrijving Beheer en Ontwikkeling IT
Waar loopt de grens tussen uw tuin en die van uw buurman? En welk vastgoed is van wie? Het Kadaster registreert van al het vastgoed (grond en gebouwen) in Nederland wie welke rechten heeft. We hebben heel veel data over alles onder, op en boven de grond en willen maximale waarde halen uit deze data. Naast onze wettelijke taak, beheert het Kadaster ook voorzieningen van andere organisaties, de Landelijke Voorzieningen. Zo beheren wij onder andere de WOZ Landelijke Voorziening en de Basisregistratie Adressen en gebouwen (BAG): alle adressen en gebouwen in Nederland, zoals bouwjaar, oppervlakte, gebruiksdoel en locatie op de kaart.
Binnen Beheer en Ontwikkeling IT werken we met Scrum en DevOps en zijn de teams integraal verantwoordelijk voor de volledige technische dienstverlening, van idee tot productie. Vanuit een dynamische omgeving bieden wij een informele werksfeer. helaas door COVID 19 voorlopig nog voornamelijk vanuit huis, al zijn er in overleg met manager en team mogelijkheden op locatie te werken. Om even je zinnen te verzetten kan je hier met je teamgenoten een potje tafeltennis spelen, gamen of met de 3D printer een ontwerp realiseren. Ook hebben we een innovation hub om in een andere sfeer samen te werken. Daarnaast kan je in overleg met je team vanuit huis werken.
Omdat het Kadaster innovatie hoog in het vaandel heeft staan wordt er 1x per maand een Innovation Friday georganiseerd waarin nieuwe, veelbelovende technieken worden uitgeprobeerd en worden er regelmatig “Taco” sessies gehouden waarin kennis wordt gedeeld.
Omschrijving project waarbinnen de inhuurkracht te werk wordt gesteld:
Het team PDOK is op zoek naar een DevOps Engineer.
Wat is PDOK?
Publieke Dienstverlening Op de Kaart (PDOK) is hét dataplatform van Nederland dat geo-data beschikbaar stelt aan een ieder die hier gebruik van wil maken. De geodata is actueel en betrouwbaar en komt van verschillende overheidspartijen. PDOK stelt deze geo-data door middel van verschillende API’s (o.a. WFS, WMS, WMTS, RESTful), downloads en applicaties beschikbaar. Een voorbeeld van het aanroepen van API’s/webservices van PDOK is NL Maps. Hier kun je zien hoe eenvoudig je een kaartbeeld van Nederland op verschillende zoomniveaus kunt genereren door de API’s van PDOK aan te roepen.
De PDOK diensten zijn gebaseerd op open data en daarom voor iedereen vrij beschikbaar. Bij data kan men denken aan topografische data, luchtfoto’s, gebouwen, wegen, statische data en nog veel meer soorten data. Gebruikers van de data en diensten van PDOK zijn bijvoorbeeld analisten die research doen maar in veel gevallen ook Software Engineers die bijvoorbeeld op basis van API’s toepassingen maken voor mobiele telefoons, websites of viewers. PDOK heeft als belangrijke taak dat de data snel door middel van API’s beschikbaar kan worden gesteld, een goede performance kennen en een hoge beschikbaarheid hebben. Voorbeelden van toepassingen van externe gebruikers zijn bijvoorbeeld van VanAnaarBeter of de Geozet Viewer of bijvoorbeeld de website van het Kadaster (in opdracht van het Ministerie) waar men kan zien waar met Drones gevlogen mag worden.
Meer informatie over PDOK is ook te vinden op onze website (pdok.nl) zoals bijvoorbeeld onze nieuwspagina waar we nieuwe data en functionaliteiten communiceren.
Waar zijn en gaan we mee bezig bij PDOK?
Voor 2022 en verder focussen we ons op een drietal speerpunten:
1 . Transitie naar de Cloud
PDOK heeft impact! De afgelopen jaren is PDOK gegroeid van 580 miljoen requests in 2013 naar meer dan 20 miljard requests vandaag de dag. Verwacht wordt dat het jaarlijkse gebruik in de komende jaren verdubbeld. Om deze groei aan te kunnen zijn we continue bezig met het optimaliseren van de infrastructuur. De belangrijkste stap die we gaan maken, is de stap richting de Cloud. Dit is aan de ene kant noodzakelijk om onze dienstverlening te kunnen waarborgen, anderzijds een hele mooi uitdaging om ons platform en onze standaarden te hervormen. Daarnaast kun je denken aan het inrichten van nieuwe componenten of optimaliseren van bestaande componenten, het inrichten van monitoring etc.
2. Automatisering en standaardisatie omtrent dataverwerking en API’s
Om het inrichten van data en API’s te optimaliseren zal er de komende tijd veel aandacht besteed worden aan het verder automatiseren en standaardiseren van processen. Hiermee moet het opnemen van nieuwe data binnen de infrastructuur nog eenvoudiger, sneller en kwalitatiever worden.
3. Standaardiseren van services en diensten conform INSPIRE uitvoeringsbepalingen
Nederland heeft in nationaalgeoregister.nl een INSPIRE knooppunt gemaakt waardoor iedereen de metadata, met daarin de koppelingen naar de data services van INSPIRE datasets, automatisch kan ophalen. Datasets en -services die onder één van de 34 INSPIRE-thema's vallen, moeten te vinden, te raadplegen en te downloaden zijn. Ook moeten ze grensoverschrijdend op elkaar aansluiten. Dit proces is in 2010 gestart en loopt door tot en met 2022.
De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn: