Begindatum:
1 jul 2025Einddatum:
31 dec 2025Uren per week:
36Publicatiedatum:
26 jun 2025Wij richten ons met deze aanvraag tot álle potentiële aanbieders/inschrijvers; zowel aanbieders die een kandidaat offreren, als ZZP'ers die zichzelf offreren
Bij deze aanvraag gaat het om een werkrelatie op basis van een resultaatgerichte opdrachtdefinitie. De uitvoering vindt plaats vanuit van de vakinhoudelijke professionaliteit, zelfstandigheid, kennis en vaardigheden (expertise) van de kandidaat. Er is geen sprake van inzet op basis een arbeidsverhouding en dient ook niet als zodanig te worden aangemerkt. De opdracht start op het moment dat de kandidaat start en de opdracht stopt op het moment dat het resultaat door de politie goedgekeurd is (decharge). Tussentijds evaluatie zal periodiek en in afstemming plaatsvinden.
De aanvraag staat open voor alle aanbieders, zowel detacheringsbureau's als ZZP’ers worden uitgenodigd om te reageren.
Voor deze opdracht is een Betrouwbaarheidsonderzoek (BO) van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht.
Let op: Vanaf 1 november wijzigt het diensteverleningsmodel van het DAS naar de Intermediaire Dienstverleners, het is mogelijk dat deze overeenkomst wordt gemigreerd. Meer informatie volgt.
Naar aanleiding van een reeks kritische rapporten deed de commissie Schneiders in opdracht van de minister van Justitie en Veiligheid onderzoek naar ?de Landelijke Eenheid. Dit heeft geleid tot een splitsing van deze eenheid per 1 januari 2024 gesplitst in twee nieuwe, gelijkwaardige landelijke eenheden, waarbij de volledige diensten met de bestaande inrichting, formatie, bezetting en taken zijn overgegaan naar de LO of LX. In 2025 wordt gewerkt aan de voorbereidingen om de nieuwe hoofdstructuur en domeinstructuur binnen de LO en LX per 1 januari 2026 formeel in te richten. Gelijktijdig – en nét zo belangrijk - werken de eenheden aan het verbeteren van de werkcultuur en passend leiderschap. Het doel hiervan is een veilige werkomgeving creëren met oog voor de menselijke maat. Met meer zorg voor medewerkers. Andere belangrijke ontwikkelingen datagedreven werken en passende bedrijfsvoering.
Deze transitie in structuur en cultuur vraagt om adequate en zorgvuldige verandercommunicatie met oog voor de context van de eenheden. Dat betreft de communicatie binnen de eenheden, op maat van elke eenheid en/of de domeinen binnen de eenheid. En ook de externe communicatie naar de belangrijkste stakeholders.
Het gaat om een tijdelijke opdracht, die tweeledig is:
Op te leveren resultaten:
Specifieke deskundigheid en kennis van de professional
Deze opdracht vereist een unieke combinatie van strategische- en verandercommunicatie-expertise plus kennis van en ervaring met organisatie- en cultuurverandering, die niet beschikbaar is binnen de vaste formatie van de LO en LX.
Het vervullen van deze opdracht vraagt om aantoonbare en relevante ervaring met complexe verandercommunicatievraagstukken rond omvangrijke structuur- en cultuurveranderingen. Ook deze ervaring is niet beschikbaar binnen de vaste formatie van LO en LX.
De kandidaat vindt makkelijk de weg in een complex politiek-bestuurlijke context, is een verbinder pur sang en is in staat om te gaan met de verschillende perspectieven en inzichten op gebied van transitie en verandering.
Contacten
Eis:
De kandidaat heeft een afgeronde, erkende en volwaardige (beroeps)opleiding op minimaal WO niveau.
Kandidaat is in bezit van extra communicatie-certificaten op gebied van interne- en verandercommunicatie.
Eis:
Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als communicatieadviseur binnen grotere organisaties(>4000 medewerkers).
Aantoonbare werkervaring met complexe communicatievraagstukken met een specifieke focus op verandercommunicatie en interne communicatie rond omvangrijke structuur- en cultuurverandering.
Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring binnen het veiligheidsdomein(ketenpartners), met advisering en communicatieve coaching van strategisch en tactisch leidinggevenden/adviseurs op het gebied van verandercommunicatie.
Wens:
Aantoonbare (projectmatige) werkervaring in de afgelopen 2 jaar met vraagstukken op gebied van verandercommunicatie en het maken en uitvoeren van effectieve strategieën, regie en coördinatie op uitwerking van communicatieactiviteiten.
Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring in een senior communicatieadvies-functie.
Aantoonbare werkervaring met het slagvaardig vertalen van een abstract plan naar concrete doelen en het ontwikkelen van inspirerende en vernieuwende communicatie-interventies.
Verdieping vraag op eis 2: Aantoonbare werkervaring met complexe communicatievraagstukken met een specifieke focus op verandercommunicatie en interne communicatie binnen de overheid en/of de politieorganisatie.
Organisatiesensitiviteit - Speelt in op interne politiek en is alert op veranderingen binnen de organisatie. Onderkent de invloed en de gevolgen van eigen beslissingen of activiteiten op de andere organisatieonderdelen.
Probleemanalyse - Signaleert problemen, zoekt en herkent belangrijke informatie, rafelt vraagstukken uiteen en legt verbanden tussen gegevens.
Overtuigingskracht - Toont gedrag dat er op is gericht om anderen te overtuigen van een bepaald standpunt en instemming te krijgen met bepaalde plannen of ideeën.
Initiatief - Signaleert kansen. Handelt ernaar en durft daarbij risico’s te nemen om uiteindelijk een bepaald herkenbaar voordeel voor de organisatie te behalen. Begint liever uit zichzelf dan passief af te wachten.
Besluitvaardig - Neemt eigenstandig beslissingen of spreekt zijn mening uit, ook wanneer zaken onzeker zijn of risico’s inhouden. Toont zich op zijn handelen aanspreekbaar.
Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid - Maakt feiten, meningen en ideeën aan anderen in begrijpelijke taal mondeling duidelijk.
Mondelinge presentatie - Presenteert feiten, meningen en ideeën op een heldere wijze. Maakt hierbij gebruik van relevante communicatiemiddelen.
Samenwerken - Heeft oog voor het groepsbelang en draagt actief bij aan het gemeenschappelijke resultaat.