Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Bestuursadviseur

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Sluit over 9 dagen
Onbekend 36 Zuid-Holland

Begindatum:

25 aug 2025

Einddatum:

25 feb 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

25 jun 2025

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en gemeente Zoetermeer mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Zoetermeer. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.

Conform de aangepaste afspraken rondom payrolling voor gemeenten, is het niet mogelijk op te reageren via een payroll constructie.

Organisatie
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.

Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Afdeling
De functie is gepositioneerd binnen het team Bestuursondersteuning, dat als ambitie heeft bij te dragen aan een stabiel en optimaal functionerend gemeentebestuur. Het bestaat uit een aantal onderdelen: bestuursadvies, bestuurssecretariaat, directiesecretariaat, kabinetszaken, public affairs en de medewerkers van de bestuurlijke stukkenstroom, onder leiding van een teammanager. Zij werken allen op de as tussen de bestuurlijke en ambtelijke organisatie.

Opdracht
Veel voorbereidende werkzaamheden van onze wethouders komen voor rekening van het team van bestuursadviseurs. Op elk beleidsterrein zorg je er als bestuursadviseur voor dat wethouders met kennis van zaken spreken en oordelen. Dat maakt je rol als adviseur heel breed. Je moet gemakkelijk van het ene naar het andere onderwerp kunnen schakelen. Dat vraagt een groot inlevingsvermogen: reken in een stad als Zoetermeer op veel dynamiek. Je kunt ineens voor een vraagstuk komen te staan waar je je direct in moet verdiepen en op moet schakelen. 
Dat is zeker ook de charme van een functie als deze. Je functioneert midden in het hart van de gemeentelijke organisatie, je zit vooraan bij nieuwe ontwikkelingen. Door je rol krijg je veel mee - en vaak als een van de eersten - wat er in de stad Zoetermeer gebeurt. Je volgt de procesvoering op de voet en houdt het overzicht. 

Jij bent voor de wethouder de eerste adviseur, een sparringpartner en klankbord. Een groot deel van je werk is ook de ‘brugfunctie’, waarbij je als brug fungeert tussen de wethouder en de inhoudelijke afdelingen. Je bent een sparringpartner voor interne collega’s, met name waar het gaat om besluitvorming. Je helpt collega’s o.a. door mee te denken hoe ze dingen het beste bij de wethouder of college kunnen brengen of het al dan niet betrekken van de raad. 
Veel contacten spelen op gemeentelijk niveau, maar je houdt ook de blik gericht op ontwikkelingen buiten de stad en je komt in aanraking met externe gesprekspartners.

Als bestuursadviseur ben je veelzijdig bezig. Eerste vereiste is dat je een gezonde belangstelling hebt voor alles wat er op stadsniveau speelt. Daarnaast is ervaring in een vergelijkbare functie een vereiste. Door je natuurlijke nieuwsgierigheid ben je iemand die snel thuis is in verschillende beleidsvelden. Je neemt informatie van uiteenlopende kanten makkelijk in je op om die te verwerken tot een helder en goed gefundeerd advies aan onze wethouders. Dat doe je op een overtuigende en zelfverzekerde manier - maar je weet ook dat ‘dienstbaarheid’ een belangrijk facet van je rol is. In de dagelijkse hectiek is het belangrijk dat jij het overzicht houdt en kan sturen op de processen. Jouw optreden vraagt niet alleen klantgerichtheid, maar ook tact. Je hebt snel genoeg door hoe de verhoudingen liggen in de gemeentelijke organisatie. Ook ben je iemand die goed en gemakkelijk anderen benadert, zowel binnen als buiten het stadhuis.

Vereisten / knock-out criteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag.
2. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
3. De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden geen 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende instantie.);
4. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als adviseur in een politiek-bestuurlijke omgeving.
5. Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding.

Gunningscriteria
6. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als bestuurs-/directieadviseur binnen een overheidsorganisatie (25 punten);
7. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met adviseren over bestuurlijke stukken, besluitvormingsprocessen (20 punten);
8. Aantoonbare ervaring met het voorbereiden van politieke debatten, benoem waar dit is opgedaan (20 punten);
9. Aantoonbare ervaring met het schrijven/redigeren van (beleids)voorstellen, benoem waar dit is opgedaan (15 punten);
10. Een afgeronde WO-bachelor opleiding (10 punten);
11. Beschikbaar per 25 augustus 2025 voor 36 uur per week (10 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties
1. Politiek-bestuurlijke sensitiviteit
2. Uitstekende schriftelijke en mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
3. Stressbestendig en flexibel
4. Stevige adviseur die goed kan omgaan met druk, het politiek krachtenveld en belangentegenstellingen
5. Uitstekende adviesvaardigheden op strategisch niveau.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV's op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie vijftien (15) CV's die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De vijftien (15) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Schaal
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 12 (nieuwe structuur).

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Benodigd aantal professionals:
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 8 juli 2025 van 09:15 uur tot 13:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 7 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

  • Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 30 juni 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden uiterlijk op woensdag 2 juli 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot vrijdag 4 juli 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Leya Schoonderwoerd via 06 43 60 79 99 / leya.schoonderwoerd@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Leya Schoonderwoerd
Leya Schoonderwoerd
Opdracht Adviseur