Projectleider Proeftuin Aardgasvrije Wijken

Dudokpark 1, 1217 JE Hilversum, Nederland

Sluit over 5 dagen
Geen maximum 24 Noord-Holland

Begindatum:

1 mei 2025

Einddatum:

1 mei 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

9 apr 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Uitvoeringsvoorwaarde:
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Hilversum mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Hilversum. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Organisatie
We werken voor Hilversum, de mediastad van Nederland
Een groene tuinstad, met rijke historie, waar meer dan 93.000 unieke inwoners hun leven op eigen wijze vormgeven. Voor hen zijn we de meest nabije overheid; bereikbaar en toegankelijk. Open en nieuwsgierig, geven altijd antwoord en doen wat nodig is.

We zijn toegankelijk en betrouwbaar, transparant en realistisch in de afspraken die we maken. In onze werkwijzen zoeken we de balans tussen maatwerk en eenvoud. Maken slim gebruik van technologie, data en stellen dit zoveel mogelijk beschikbaar.

Bovenal doen we het samen, sluiten aan op wat er in de stad en in de regio gebeurt en zoeken de dialoog en de samenwerking. Met ons vakmanschap zijn we een betrouwbare partner.

Onze kernwaarden zijn dan ook Vertrouwen, Eenvoud, Betrokkenheid, Professioneel, Inclusief en Duurzaam.

We willen blijven leren en innoveren met het vizier op de stad.
Elke dag willen we dit waarmaken.
En als dat een keer niet lukt, spreek ons er dan op aan.

Als je bij ons werkt, kun je zijn wie je bent, ongeacht je achtergrond, hoe je eruitziet en van wie je houdt.

Opdracht
De energietransitie
Uiterlijk in 2050 wil de gemeente Hilversum aardgasvrij en klimaatneutraal zijn, zoals ook vastgelegd in het landelijk klimaatakkoord. In het Hilversumse coalitieakkoord 2022-2026 zijn duidelijke ambities voor de energietransitie opgenomen om dit te bereiken. Hierbij rekening houdend in de aanpak met de verschillende doelgroepen en kenmerken van de (bebouwde) omgeving.

Het project
Sinds 2021 is de Proeftuin Aardgasvrij Wijken (PAW) in de noordelijke Hilversumse Meent in uitvoering. Het doel is te leren van de aanpak in de proeftuin en uiteindelijk 623 woningen van het aardgas af te krijgen. In de afgelopen jaren is gewerkt aan het optuigen van een organisatiestructuur waarin sturing wordt gegeven aan de opgave en samengewerkt met alle betrokken stakeholders in de proeftuin te weten de inwoners (Stichting Hilversumse Meent, de woningcorporaties de Alliantie en G&O, netbeheerder Liander en de gemeente Hilversum. Ingezet wordt op een ZLT-net die modulair op- en uitbouwbaar is en daarmee een opschaalbare warmteoplossing. Meer informatie over het project vind je hier.

Er is in de afgelopen jaren hard gewerkt aan het verkennen van de beste warmteoplossingen, veel gesproken met inwoners en gezocht naar draagvlak. Op dit moment wordt ingezet op het vormgeven van drie straatprojecten met ieder een andere samenstelling, namelijk aaneengesloten particulier bezit, gespikkeld bezit, en aaneengesloten huurwoningen. Met de ESCO’s (exploitanten van een bronnet) wordt onderzocht of en hoe tot afspraken te komen is. Het uitvoeren hiervan in bebouwd gebied is voor de ESCO’s nog een markt in ontwikkeling. We doen nu ervaring op en verkennen samen met bewoners en woningcorporaties hoe deze straatprojecten er uit zien en hoe de spelregels rondom deelname er uit gaan zien. Die spelregels zijn essentiële input voor het buurtenergieplan voor het projectgebied, omdat bewoners te maken krijgen met elkaars keuze. Vooralsnog is de planning om eind 2025 het buurtenergieplan voor de Noordelijke Meent te behandelen in de gemeenteraad, onder voorbehoud van de gesprekken die nu lopen en stappen die hierin gezet kunnen worden. 

De rol
Als projectleider van het project PAW de Meent ben je spin in het web tussen alle belanghebbenden, werk je samen vanuit het projectteam, realiseer je de gestelde doelen en legt verantwoording af aan de teammanager en bestuurders. Dit alles in een project waarin een hoop pionierswerk verzet wordt en daarmee de kunst is vanuit de bestaande onzekerheden en kansen een robuuste route te bewandelen naar een aardgasvrije wijk en hierin het benodigde draagvlak in de samenleving en bestuurlijk te creëren. De projectleider van PAW de Meent heeft samen met de projectgroep de afgelopen jaren gebouwd aan een stevige projectorganisatie, goede relaties met de samenwerkende partijen en draagvlak opgebouwd bij de inwoners. Een duurzame relatie opbouwen met alle belanghebbenden, goed blijven informeren van inwoners en transparant hierin zijn is belangrijk. Als projectleider voer je regie op de te maken keuzes, ga je in gesprek met de ESCO’s en werk je toe naar een goed aanbod waarin zowel inwoners, woningcorporaties als gemeente vertrouwen hebben in de gekozen warmteoplossing. 

Vereisten/ knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
3. Aantoonbare werkervaring als projectleider energietransitie in de afgelopen 5 jaar;
4. Aantoonbare werkervaring als projectleider in een proeftuin aardgasvrije wijken;
5. Aantoonbare werkervaring met transitieprocessen met verschillende externe stakeholders.

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
6. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met energietransitie (30 punten);
7. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met een proeftuin aardgasvrije wijken (20 punten); 
8. Minimaal 2 transitieprocessen met externe stakeholders als projectleider uitgevoerd (benoem dit duidelijk in het cv)(20 punten);
9. Beschikbaar per 1 mei 2025 (20 punten):
10. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring bij een gemeente (10 punten).

Competenties
Vaardigheden die we zoeken in een projectleider:

  • Verbinder die onafhankelijk en boven de partijen de gemene deler in de gaten houdt en daarop stuurt door het vastleggen van afspraken in bijvoorbeeld opdrachten, besluiten en strategische planning;

    • Projectvaardigheden: projectmatig en programmatische ervaring;

    • Allround kennis, inzicht en overzicht in relatie tot de warmtetransitie. Geen inhoudelijk expert of gedetailleerde achtergrondkennis vereist, wel een pré;

    • Op de hoogte van actuele ontwikkelingen en vraagstukken m.b.t. de warmtetransitie;

    • Ervaring met Multi stakeholder processen;

    • Kennis en inzicht in belangen van de betrokken stakeholders;

    • Analytisch en to the point;

    • Kennis en ervaring met gemeentelijke besluitvormingsprocessen en -procedures;

    • Zakelijke instelling;

    • In staat om regie te nemen en te sturen op resultaten;

    • Voeten in de klei en in staat om gesprekken te voeren op alle niveaus.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 24 april 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 23 april 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Voor de zzp'er

  • De gemeente verzoekt altijd om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Er wordt een VOG screening uitgevoerd conform de VOG screening van de gemeente Hilversum. De verwerkingstijd is maximaal 4 weken, en bij VOG-P screening maximaal 8 weken. De kosten van de VOG zullen ten alle tijden reeds verdisconteerd zijn in het aangeboden uurtarief.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • We vergoeden geen reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Hilversum komt werken. In de marktuitvraag van de externe partij wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer is. Eventuele reiskosten die gemaakt worden in opdracht van de gemeente Hilversum voor werk-gerelateerde afspraken kunnen gedeclareerd worden met het ‘DECLARATIE KOSTEN PERSONEEL EN DERDEN’.

  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur