Begindatum:
2 jun 2025Einddatum:
1 nov 2025Uren per week:
32 - 36Publicatiedatum:
6 mei 2025Organisatie/opdrachtgever
We willen een goede werkgever zijn die ervoor zorgt dat alle collega’s zich gezien en gewaardeerd voelen. We koesteren verschillen tussen collega’s, al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze organisatie én onze stad. We streven daarbij naar een personeelsbestand dat een afspiegeling is van de beroepsbevolking van Amsterdam. Dus wie jij ook bent: bij ons ben je van harte welkom!
Je bent lid van het managementteam van de directie Onderwijs.
Team Staf en Expertise
In juni 2024 is het nieuwe team Staf en Expertise van start gegaan. Dit team bestaat uit ongeveer 25 medewerkers. Binnen het team zijn verschillende directiebrede expertises belegd, zoals financiën, kennis en informatie en de afhandeling van subsidies. Daarnaast zijn in het team de staf en bedrijfsbureau taken binnen de directie belegd, zoals de directie adviseur en MT secretaris, bestuursadviseurs en de managementassistenten. Voorheen zaten al deze mensen in verschillende teams. Met de vorming van de directie Onderwijs zijn deze rollen bij elkaar gebracht in een team.
Het team kent een aantal uitdagingen, grotendeels horend bij het feit dat dit team een relatief nieuw team is: de rollen en verantwoordelijkheden moeten opnieuw goed gedefinieerd worden en er moet worden uitgedacht hoe de team processen lopen. De behoefte van het team is om meer orde en rust te brengen. Tevens zijn er een aantal medewerkers met ingewikkelde personeelsdossiers.
De huidige teamleider is vanwege persoonlijke omstandigheden uitgevallen. Vanaf augustus of september zal hij 2/3 maanden met ouderschapsverlof gaan. Om deze reden zijn wij per direct op zoek naar een interim teammanager om het team Staf en Expertise aan te sturen, met specifieke aandacht voor het goed structureren van het team inclusief heldere rollen en verantwoordelijkheden en team processen.
Omschrijving van de opdracht
In de functie teammanager Staf en Expertise geef je leiding aan het team. Samen met je teamleden geef je vorm aan de processen en werkwijze van het nieuwe team. Het team is hier mee van start gegaan, maar dit traject is o.a. door het uitvallen van de teammanager stil komen te liggen.
Duidelijke beschrijving van taken en verantwoordelijkheden is een belangrijk onderdeel hierin. Daarbij beantwoord je ook o.a. de volgende vragen: hoe te zorgen dat de directie optimaal ondersteund wordt vanuit team staf en expertise? Hoe de strategische sturing op de verschillende onderwerpen én op de onderwerpen in samenhang te realiseren? Welke wijze van organiseren en welke processen binnen het team en met de overige teams horen hierbij? Het is aan jou, samen met je team, om dit uit te denken en neer te zetten. Daarnaast vraagt het aansturen van team staf en expertise er om dat je aandacht hebt voor het neerzetten van een goede werksfeer en een professionele cultuur waar binnen iedereen goed kan functioneren.
Als teammanager ben je ook verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van je team: voor het budget en voor de personele aansturing.
Concrete taken en verantwoordelijkheden:
Je stuurt het team Staf en Expertise aan, een relatief nieuw team dat zich richt op directie brede expertises (bv financiën en kennis en expertise) en staf en bedrijfsmatige taken (bv directie adviseurs, bestuursadviseurs, management assistenten).
Je gaat met het team aan de slag met het aanbrengen van structuur in het team: het neerzetten van duidelijke rollen en verantwoordelijkheden voor iedere functie in het team en het neerzetten van goed werkende team processen.
Je komt te werken in een afdeling met bevlogen medewerkers – in een team waarin je samen met je team bouwt aan een open cultuur en een gestructureerde organisatie.
Een gemiddelde werkdag
Dit doe je op een gemiddelde werkdag:
Je zit het wekelijkse teamoverleg voor, waarin jullie met elkaar de stand van zaken bespreken, waarbij per subteam aan de orde komt wat in de werkprocessen en in de onderlinge samenwerking speelt en aandacht nodig heeft.
Je bespreekt samen met de MT secretaris en met de financieel adviseurs wat de invoering van het nieuwe financiële systeem van de gemeente ook in de directie goed wordt neergezet. Wie krijgt welke rol, en wat is nodig directie breed om hier te komen?
Je bespreekt met de strategisch adviseur K&I de inhoudelijke plannen: met welke informatie zijn de beleidsteams het meest geholpen om goed inzichtelijk te krijgen of de beleidsdoelen kansengelijkheid en kwaliteit gerealiseerd worden? Wat is wanneer nodig om één afdelingsbreed dashboard te bouwen?
Je bespreekt met de managementassistenten hoe zij de taken willen verdelen in het team nu er twee nieuwe mensen gaan starten volgende maand.
Je bespreekt met de financieel adviseurs wat voor iedere adviseur de taken en verantwoordelijkheden zijn en hoe de samenwerking het beste vormgegeven kan worden, ook in relatie tot de andere financiële functies buiten de directie.
CV-eisen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling.
Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.
Eisen
Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
Minimaal 4 jaar aantoonbare leidinggevende ervaring
Competenties
Coachen: Geeft begeleiding aan medewerkers in het kader van hun taakvervulling, stimuleren van hun persoonlijke ontwikkeling.
(Aan)sturen: Stuurt mensen en processen aan, daarbij de voortgang bewakend.
Samenwerken: Levert een constructieve bijdrage aan een gezamenlijk resultaat, in het bijzonder aan de sfeer en de relaties binnen de groep of het team.
Richting geven: Dienstbaar zijn aan de opgave; handelen en sturen op de verschillende dilemma’s en op de verschillende verantwoordelijkheden en de rolinvulling die het opgavegericht werken met zich meebrengt.
Wensen
Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
Bewezen ervaring als leidinggevende waarin je aantoonbaar coachend, sturend en begrenzend hebt moeten optreden. - 40%
Aantoonbare kennis en ervaring van procesoptimalisatie. - 30%
Aantoonbare ervaring in ten minste een van de expertisegebieden van het team namelijk kennis en informatiemanagement en/of financiën óf aantoonbare ervaring op het gebied van bedrijfsvoering. - 20%
Uurtarief (minimaal geboden tarief/uurtarief bid*wegingsfactor) - 10%
Aanvullende informatie
Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI
Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check
Over de functie:
Generieke functienaam: Manager I
Schaal: 13
Werk- en denkniveau: WO
Aantal fte: 1
Mogelijkheid tot verlenging: Ja
Einddatum verlenging: 2025-12-31
Planning (interviews): week 20 mei
U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
Vul in:
organisatie
naam contactpersoon
telefoonnummer contactpersoon.
Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie.
Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn
Let op!: Volgens de inschrijvingsvoorwaarden (in overeenstemming met de Wet DBA) kan een zelfstandige zonder personeel (zzp’er) niet inschrijven of worden aangeboden voor deze opdracht. De kandidaat die wordt aangeboden, moet op het moment van start opdracht in loondienst zijn bij de Inschrijver. Ook zzp’ers met een B.V., die naast zichzelf geen andere medewerkers in dienst heeft van deze B.V., worden uitgesloten voor het Inschrijven op deze opdracht.