Inkomen - Projectmanager Stadsbank van Lening

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 8 dagen
110 32 Noord-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

30 sept 2025

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

7 mei 2025

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
We willen een goede werkgever zijn die ervoor zorgt dat alle collega’s zich gezien en gewaardeerd voelen. We koesteren verschillen tussen collega’s, al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze organisatie én onze stad. We streven daarbij naar een personeelsbestand dat een afspiegeling is van de beroepsbevolking van Amsterdam. Dus wie jij ook bent: bij ons ben je van harte welkom!

Bij de directies Werk, Participatie en Inkomen (WPI) werken ruim 2000 professionals die, denkend vanuit de toegevoegde waarde voor Amsterdammers, dienstverlening op maat leveren. Inkomensconsulenten, klantbegeleiders Werk, handhavers, jobcoaches en schuldhulpverleners werken samen op het gebied van financiële bijstand en ondersteuning bij het vinden van (beter betaald) werk. Onderdeel van de afdeling Armoedebestrijding is de Stadsbank van Lening (SBL). Hier kunnen inwoners -al sinds het jaar 1614- geld lenen tegen een onderpand. Wanneer zij hun onderpand niet terug komen halen dan worden de voorwerpen geveild en beschadigde edelmetalen omgesmolten. De SBL werkt vanuit verschillende locaties in de stad met een team van beëdigde taxateurs, een enkele goudsmid, een veilingmeester en meerdere verkoopmedewerkers die ook voor gevonden voorwerpen het eerste aanspreekpunt zijn.

Opdrachtomschrijving
De Stadsbank van Lening (SBvL) richt zich zonder winstoogmerk op iedereen die direct contant geld nodig heeft door het verstrekken van tijdelijk geld op basis van een onderpand. De SBL is voor tienduizenden Amsterdammers een relevante voorziening.  De SBL heeft een programma verantwoord belenen, wat onder andere inhoudt dat klanten actief worden ondersteund om uitstaande beleende panden, eenvoudiger te kunnen terughalen. Binnen deze processen is er sprake van verscheidene (integriteit) risico’s op het verlenen van hand- en spandiensten door medewerkers. De toegang tot contante geldbedragen en de taxaties van voorwerpen maken het tot een mogelijk doelwit voor criminelen voor witwassen. Deze risico’s zijn zeer dynamisch door wereldwijde ontwikkeling, bijvoorbeeld op het gebied van falsificaties van certificaten. Voor de leiding van de Stadsbank van Lening is het een continu (leer)proces om procedures in dit kader zo goed mogelijk vast te leggen en in de praktijk te handhaven. In vervolg op een uitgebreide interne audit zijn in de 2e helft van 2024 en Q1 2025 een groot aantal processen en procedures ‘op papier’ ge-update en aangevuld met positief resultaat. Voor het verder implementeren en succesvol vertalen naar de werkvloer zoeken wij een projectmanager SBL die als schakel fungeert tussen MT,  kwaliteitsbewaking SBL, medewerker en de gemeentelijke audit- en controlediensten zoals DIA en ACAM.

Het doel van deze opdracht is om de behoefte in beeld te brengen en een advies uit te brengen over de verdere implementatie vanuit de missie van de SBL om te komen tot optimale professionaliteit richting klanten en collega’s voor excellente implementatie en borging van de procedures en processen aansluitend aan de opgevolgde adviezen van de DIA. Hiermee wordt bij het verder ontwikkelen van de werkprocessen conform de advisering door BIA, geborgd in MAVIM. Bovenstaande is extra van belang, omdat er diverse verhuisbewegingen zullen plaatsvinden, waarbij de veiligheid en integriteit nog meer in het geding zullen zijn.

Om tot een veilige minimale bezetting te komen, denk aan leidende 4-6 ogen principe,  wordt tevens een bijdrage gevraagd aan de organisatieontwikkeling in dit kader met een FTE plan, inzet van ICT middelen, zoals nieuwe verkoopsysteem en digitalisering beleenformulieren en integriteitsrisico’s bij verhuisbewegingen

Uitvoering: Na een oriëntatiefase stelt de projectmanager een werkplan op voor diens eigen inzet in relatie tot de afgesproken beschikbaarheid. De projectmanager beschrijft welke taken opgepakt zullen worden en hoe daarop kwantitatief en kwalitatief zal worden gerapporteerd. Dit zal gereed zijn na uiterlijk 1 maand.

In de rapportage staan tenminste de volgende taken:

  • omgevingsanalyse met vraaggesprekken;

  • netwerkgesprekken en adviesgesprekken;

  • vraagstukken die naar boven zijn gekomen

  • En een advies over het wel/niet/waar oppakken

Na twee maanden is inzichtelijk:

  • vertalingen van geaccordeerde vraagstukken naar advies inclusief de inzet van (keten)partners

Na drie (3) maanden inzichtelijk:

  • voortgangsverslag van lopende projecten;

  • voorstellen voor nieuwe projecten. 

Werkzaamheden
De projectmanager werkt volledig zelfstandig zonder de belangen van de SBL en de medewerkers uit het oog te verliezen.

De projectmanager adviseert en inspireert de diverse groepen door diens kennis te delen over uiteenlopende vraagstukken, zoals borging van werkprocessen, duurzame inzetbaarheid a.g.v. duidelijke werkinstructies , innovatieve mogelijkheden, het anders organiseren van werk en over strategische FTE-planning.

Naast het voeren van individuele adviesgesprekken houdt de projectmanager zich bezig met planvorming en het inspireren en verbinden van het management door het geven van workshops en trainingen over de binnen het onderwerp actuele bedrijfskundige thema’s.

In al bovengenoemde onderwerpen is de implementatie van procedures en de realisatie van een optimale en veilige personeelsbezetting de eerste prioriteit.

CV-eisen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling.
Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.

Eisen
Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. De aangeboden kandidaat heeft een afgeronde bedrijfskundige of bedrijfseconomische opleiding op tenminste hbo-niveau. 
    Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.

  2. Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
    Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  3. De aangeboden kandidaat heeft een certificaat op het gebied van Personeelsmanagement. 
    Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.

  4. De aangeboden kandidaat is beschikbaar om op ma, di en/of donderdag fysiek aanwezig te zijn op de locaties van de SBL om de opdracht te kunnen uitvoeren.

  5. De aangeboden kandidaat heeft minimaal drie (3) jaar aantoonbare werkervaring in het ontwikkelen en implementeren van bedrijfsplannen. 

  6. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het begeleiden van MT op het terrein van transitieprogramma’s.

  7. De aangeboden kandidaat heeft minimaal drie (3) jaar aantoonbare werkervaring in samenwerken met diensten als Bureau Integriteit en Arbeidsinspectie in het kader van risicomanagement en integriteit. 

  8. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met de technische kant (FTE) van organisatieontwikkeling en met het opzetten van strategische personeelsplanning (SPP) inclusief talentschouw.  

Competenties
30 Punten

  • Analytisch vermogen: Kan hoofd- en bijzaken onderscheiden, een vraagstelling in onderdelen uitsplitsen en logische verbanden leggen tussen de verschillende deelaspecten.

  • Omgevingsbewustzijn: Laat blijken goed geïnformeerd te zijn over vakinhoudelijke, organisatorische, maatschappelijke, politieke ontwikkelingen of andere omgevingsfactoren en weet deze effectief te benutten voor de eigen functie of organisatie.

  • Samenwerken: Levert een constructieve bijdrage aan een gezamenlijk resultaat, in het bijzonder aan de sfeer en de relaties binnen de groep of het team.

  • Relatiebeheer: Bouwt persoonlijke relaties op met klanten en andere contactpersonen, onderhoudt en benut ze.

  • Resultaatgerichtheid: Concrete doelen als uitgangspunt nemen voor het eigen gedrag en hieraan vasthouden totdat het doel bereikt is.

  • Overtuigingskracht: Oefent, op basis van persoonlijk overwicht, invloed uit op mensen en situaties, gericht op acceptatie en het overwinnen van weerstanden. Communiceert ideeën duidelijk en stellig.

Wensen
Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. Geef aan per wanneer de aangeboden kandidaat op volledige sterkte beschikbaar is.

    • In de 1e week van juni (25p)

    • In de 2e week van juni (18,75p)

    • In de 3e week van juni (12,5p)

    • Na de zomerreces (0p)

  2. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen het speelveld door lid te zijn geweest een externe toetsingscommissie zoals de Rekenkamer en of beleidsonderzoek. 
    (30p)

  3. De aangeboden kandidaat heeft recent (in de afgelopen vijf (5) jaar) aantoonbare ervaring met het begeleiden van aanbestedingen, inkoopprocessen.
    (25p)

  4. Het uurtarief voor deze tender bedraagt maximaal € 110,-
    Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.
    (20p)

Aanvullende informatie

  • Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI

  • Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check

  • Planning interviews: Direct na vrijval worden de aanbiedingen gewogen en wordt contact opgenomen met de leveranciers. Indien een kandidaat in de week na de sluiting beperkt beschikbaar is voor een interview via MSTeams gelieve in de motivatie de mogelijke contactmomenten te benoemen. Gunning is uiterlijk 14 dagen na sluiting.

  • U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
    Vul in:

    • organisatie

    • naam contactpersoon

    • telefoonnummer contactpersoon.

Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. 
Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur