Senior jurist

Lübeckplein 2, 8017 JZ Zwolle, Nederland

Sluit over 12 dagen
Geen maximum 16 - 24 Overijssel

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 feb 2026

Uren per week:

16 - 24

Publicatiedatum:

24 mei 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Organisatie
In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op ‘kwaliteit van leven’. Inwoners hebben een groot hart voor de stad, houden van het groen, werken, ondernemen met plezier en voelen zich veilig. We kijken uit naar een toekomst met meer dan 160.000 inwoners. Het is onze missie om onze brede welvaart te behouden en te versterken. Dit doen we door unieke talenten samen te brengen en onze passie voor de stad en haar inwoners te delen.

In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. We zijn een organisatie, waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt.

Omschrijving van de opdracht
Als senior jurist bij de afdeling juridische zaken word je ingezet in een team waar tijdelijk extra capaciteit nodig is. Je zult. ondersteunen bij Woo verzoeken, het up to date houden van het mandaatbesluit, beoordelen van en adviseren over mandaten, publicaties hoort daar onder meer bij en je springt bij waar er ondersteuning in de advisering nodig is. De afdeling adviseert zowel op bestuursrechtelijk- als privaatrechtelijk terrein.

De opdrachtnemer wordt tijdelijk en op projectbasis ingezet als senior jurist bij de afdeling Juridische Zaken van de gemeente. Het gaat om een functie voor 24 uur tot 1 januari 2026.

Te realiseren resultaten
De opdrachtnemer is verantwoordelijk voor het zelfstandig opleveren van de volgende (deel)producten:

  • Ondersteuning bij Wet open overheid (Woo) – uiterlijk per casus afronding binnen afgesproken termijn

    • Zelfstandige behandeling van Woo-verzoeken, inclusief analyse, toetsing en (voorgestelde) besluitvorming.

    • Opstellen van juridische onderbouwing voor besluiten op Woo-verzoeken.

  • Actualisatie mandaatbesluit – uiterlijk [datum af te stemmen]

    • Adviseren over benodigde wijzigingen;

    • Opstellen van een geactualiseerd mandaatbesluit inclusief juridische toelichting.

  • Juridische advisering

    • Het geven van juridisch adviezen over bestuursrechtelijke- en privaatrechtelijke vraagstukken;

    • Advisering en beoordeling van contracten, subsidieovereenkomsten en beleidsregels;

    • Advisering bij publicaties van besluiten en beleidsstukken.


Randvoorwaarden / werkwijze

  • De opdrachtnemer stemt periodiek af met het juridisch team over voortgang en prioriteiten, maar bepaalt zelf de aanpak en uitvoering van de werkzaamheden.

  • De inzet is tijdelijk, aanvullend op de vaste formatie, en vervangt geen bestaande functie.

  • Er vindt deelname plaats aan teamoverleggen en relevante projectgroepen voor afstemming, niet als structureel onderdeel van de organisatie. Je bent een teamplayer.


Vereisten / knock-outcriteria

  1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  2. Aantoonbare afgeronde wo opleiding in Nederlands recht;

  3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als jurist binnen een gemeente;

  4. Aantoonbare werkervaring met het bestuursrecht;

  5. Aantoonbare werkervaring met de Woo en met mandaatregelingen;

  6. Uitstekende beheersing van de Nederlandse taal zowel mondeling als schriftelijk (toetsing vindt plaats in een eventueel gesprek);

Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)

  1. Kandidaat is bereid om twee van de drie dagen en in ieder geval de donderdag op kantoor te werken (25 punten);

  2. Aantoonbare werkervaring met het adviseren over bestuurs- en privaatrechtelijke vraagstukken (benoem dit expliciet in het cv) (50 punten);

  3. Reisafstand woon/werkverkeer maximaal 100 kilometer (25 punten).


Competenties

  • Initiatiefrijk
    De kandidaat neemt proactief het initiatief om juridische vraagstukken te signaleren en oplossingsgericht te benaderen.

  • Innovatief
    In staat om met nieuwe en creatieve benaderingen te komen voor complexe juridische problemen en beleidsmatige ontwikkelingen.

  • Flexibel
    Kan snel schakelen tussen uiteenlopende vraagstukken op zowel privaatrechtelijk als bestuursrechtelijk terrein en past zich aan bij wisselende prioriteiten.

  • Analytisch vermogen
    Sterk in het doorgronden van complexe juridische dossiers en het vertalen van juridische inzichten naar praktisch advies.

  • Communicatieve vaardigheden
    Duidelijk en overtuigend in zowel mondelinge als schriftelijke communicatie, zowel intern als naar externe stakeholders.

  • Resultaatgericht
    De focus ligt op het behalen van concrete juridische resultaten en het succesvol afronden van projecten binnen de afgesproken termijnen.

  • Zeer nauwkeurige werkhouding.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11/12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma tm vrij

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 13 juni 2025 tussen 09.00 en 12.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 12 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Zwolle mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Zwolle. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur