Brinklaan 35, 1404 EP Bussum, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 jun 2026Uren per week:
16Publicatiedatum:
23 mei 2025Organisatie
Bussum, Naarden, Muiden en Muiderberg vormen samen gemeente Gooise Meren met ruim 60.000 inwoners. Onze organisatie is plat en overzichtelijk met 450 medewerkers. We vertrouwen elkaar, zijn wendbaar en werken doelgericht met impact voor het bestuur, de inwoners en collega’s.
We stimuleren medewerkers zichzelf te zijn en te vertrouwen op hun kennis en intuïtie. Wanneer je leergierig bent zijn er vele mogelijkheden om te experimenteren en jezelf te ontwikkelen. Onze medewerkers hebben een open blik naar buiten en naar elkaar. Ze durven vragen te stellen en kritisch te zijn. En bovenal: ze hebben plezier in hun werk.
Ook Gooise Meren staat gesteld voor complexe vraagstukken. We proberen die vraagstukken zo simpel mogelijk te houden. Door bij de essentie van de opgave te blijven, is het voor medewerkers duidelijk wat hun aandeel is en welke rol ze daarin hebben. Ze voelen zich mede-eigenaar van de oplossing.
We hebben een stevige organisatie die zichzelf continue ontwikkelt. Dat doen we geleidelijk en op een zo natuurlijk mogelijke manier. Soms hebben we tijdelijk mensen nodig voor projecten, nieuwe opgaven of vervanging. Daarvoor zoeken we inspirerende teamspelers die effectief werken: doortastend, ondernemend, besluitvaardig. Passend bij onze organisatie.
Opdracht
De juridisch adviseur is verantwoordelijk voor gedegen juridisch advies op verschillende deelaspecten van complexe gebiedsontwikkelingsprojecten en gemeentelijke, zoals de ontwikkeling van de nieuwe wijk de Krijgsman in Muiden. Het gaat daarbij onder andere om:
Het adviseren over te volgen (vergunnings)procedures voor (tijdelijke) ontwikkelingen binnen diverse ontwikkelprojecten in Muiden;
Het zelf opstellen en indienen van diverse vergunningaanvragen en afstemmen met vergunningsverleners ter bespoediging van de tijdige vergunningverlening;
Het opstellen van onderbouwingen ten behoeve van omgevingsvergunningen waarbij sprake is van een omgevingsplanactiviteit waarbij gebruik gemaakt wordt van een binnenplanse afwijkingsmogelijkheid in het tijdelijk deel van het omgevingsplan;
Het verzorgen van een integrale toets van plannen ter bepaling van de noodzakelijke vergunningen, meldingen etc;
Het adviseren over de noodzakelijke onderzoeken en adviezen ten behoeve van vergunningen, meldingen etc. en het daadwerkelijk uitvragen hiervan;
Het adviseren over juridische vraagstukken die zich voordoen m.b.t. de met ontwikkelaars gemaakte privaatrechtelijke afspraken;
Het afhandelen van aan de projecten gerelateerde procedures op grond van Wet Open Overheid waaronder het beheren en samenstellen van de dossiers en voorbereiden van de bestuurlijke besluitvorming;
Het vertegenwoordigen van de gemeentelijke bestuursorganen in de aan de projecten gerelateerde bezwaar- en beroepzaken;
Het verzorgen van het contractbeheer van de door de werkgroep ingeschakelde opdrachtnemers / externe adviseurs en het begeleiden van de werkzaamheden;
Het assisteren en adviseren van de projectmanager bij voorkomende juridische aangelegenheden;
Het in afstemming met de afdeling Inkoop van de gemeente opzetten en doorlopen van aanbestedingsprocedures en het daarmee bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen zoals op het gebied van duurzaamheid en communicatie en participatie;
Het deelnemen aan regulier overleg met projectontwikkelaars, het verzorgen van de agenda en verslaglegging hiervoor;
Het voorbereiden van bestuurlijke besluitvorming binnen de gemeente waaronder het opstellen van de daarvoor noodzakelijke stukken.
Daarnaast is het mogelijk dat de juridisch adviseur gedurende de looptijd van de opdracht wordt ingezet op andere projecten waar zijn (m/v) specifieke deskundigheid op dat moment nodig is.
Minimumeisen / knock-outcriteria
1. Aantoonbare afgeronde WO opleiding op het gebied van het ruimtelijke recht/omgevingsrecht;
2. Het uurtarief bedraagt maximaal € 135,- per uur exclusief btw, inclusief bijkomende kosten;
3. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met de gevraagde juridische werkzaamheden binnen de context van complexe ruimtelijke projecten.
Gunningscriteria (weging totaal 100 punten)
4. Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het adviseren over en coördineren van vergunningen en procedures ten behoeve van complexe ruimtelijke ontwikkelprojecten (40%);
5. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar met algemene bestuursrechtelijke werkzaamheden waaronder Wob/Woo-procedures en bezwaar- en beroepsprocedures (20%);
6. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar met aanbestedingstrajecten ten behoeve van voor projecten benodigde werken en diensten en het adviseren over de opzet van de gunningscriteria ten behoeve van sturing op beste prijs-kwaliteitverhouding (20%);
7. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar met publiek private samenwerking op gebiedsontwikkelingsprojecten (10%);
8. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar met het opstellen van ruimtelijke onderbouwingen ten behoeve van omgevingsvergunningen waarmee van het bestemmingsplan wordt afgeweken (10%).
Competenties
- Je bent aantoonbaar proactief in de aanpak van je projecten;
- Je bent een stevige onderhandelingspartner, constructief en vasthoudend;
- Je bent omgevingsbewust en hebt een goede ontwikkelde bestuurlijke antenne en gevoel voor de politiek-bestuurlijke verhoudingen;
- Je beschikt over goede mondelinge en schriftelijke adviesvaardigheden; je kan de verschillende belangen goed inschatten en verwerken in en integraal advies;
- Je gaat graag de uitdaging aan te werken in organisatie in ontwikkeling met ruimte voor innovatie;
- Je kan werken vanuit privaatrechtelijke afspraken, maar houdt daarbij wel oog voor het publiekrechtelijke kader waaruit een gemeente opereert;
- Je hebt humor.
Indexering tarief
De looptijd van deze opdracht is meer dan 12 maanden en kan bij gebruikmaking van de verlengopties maximaal 30 maanden beslaan. In verband hiermee is het volgende ten aanzien van de indexering van het uurtarief van toepassing:
Het uurtarief kan worden geïndexeerd. Voor het eerst op de eerste dag van de maand volgend op de datum 12 maanden na aanvang van de opdracht en vervolgens na elke 12 maanden zolang de opdracht loopt en eventueel verlengd wordt.
De indexering van het uurtarief is gelijk aan jaarmutatie volgens het indexcijfer zoals gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek op StatLine - Dienstenprijzen; commerciële dienstverlening en transport, index 2015=100 (cbs.nl) 71121 Ingenieurs.
Het indexeringspercentage wordt bepaald aan de hand van de definitieve jaarmutatie van het genoemde indexcijfer zoals gepubliceerd op de eerste dag van de maand voorafgaande aan het moment dat het tarief overeenkomstig dit artikel kan worden geïndexeerd.
De indexering bedraagt minimaal 2,0%.
Indien dit cijfer niet langer gepubliceerd wordt door het CBS, komen opdrachtgever en opdrachtnemer een vergelijkbare regeling overeen.
Overige informatie
1. Opdrachtnemer moet na gunning een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) overleggen. Voor start van de opdracht voldoet een bewijs van aanvraag van de VOG. De kosten voor de aanvraag van een VOG zijn voor Opdrachtnemer.
2. De integriteitsverklaring dient binnen 24 uur na gunning ingevuld én ondertekend bij de externe partij te worden aangeleverd. Indien dit document niet tijdig wordt aangeleverd heeft dit consequenties voor de beoogde startdatum.
3. Opdrachtnemer zal maandelijks achteraf opgaaf doen van het daadwerkelijk aantal gewerkte uren.
4. Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
5. We vergoeden geen parkeerkosten en reiskosten aan de inhuurkandidaat die voor Gooise Meren komt werken. In de marktuitvraag van de externe partij wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten is.
6. Het tarief van de aangeboden kandidaat staat vast tot en met 31.12.2025. Daarna kan er maximaal éénmaal per jaar een voorstel tot prijsaanpassingen aan de Opdrachtgever plaatsvinden van maximaal 2,5%.
7. Uitzend- en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2023/1062M.ind
- U dient te beschikken over een G-rekening en NEN Certificering, 25% wordt er gestort op deze rekening. Bij geen NEN-certificering wordt er 55% gestort op deze rekening.
8. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (Conform Waadi).
9. 'Bring your own device' is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. IPad.
10. Gooise Meren hanteert hybride werken als formele werkvorm. Richtlijn hierbij is een verdeling van 50/50 betreffend thuiswerken en op kantoor werken. Digitaal vergaderen vindt plaats via MS Teams. Indienen afspraken naar mening van de opdrachtgever het best live/op kantoor plaatsvinden, wordt van inschrijver verwacht dat hij daartoe bereid is en haar/zijn agenda voldoende flexibel is.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: Ja
Planning
De data voor de gesprekken worden op een later moment gecommuniceerd. De kandidaten die hiervoor worden uitgenodigd, ontvangen zo spoedig mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.