Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Kwartiermaker Internal audit

Verdilaan 7, 2671 VW Naaldwijk, Nederland

Sluit over 4 dagen
118 18 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 aug 2026

Uren per week:

18

Publicatiedatum:

15 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Deze opdracht betreft de tijdelijke inzet voor het projectmatig inrichten van de Interne audit functie binnen het Three Lines model. De Gemeente is momenteel bezig met een transitie waarbij de VIC-functie naar een volwaardige Interne auditfunctie wordt getransformeerd en de Interne controle-functie verder wordt ingericht. De Gemeente heeft behoefte aan een ervaren professional die zowel strategisch kan adviseren als operationeel met de medewerkers aan de slag kan. Ervaring met gemeentelijke instellingen is een vereiste.

Je richt de Interne audit functie binnen het Three Lines model in. Dat doe je samen met de kwartiermaker Interne Controle. Als kwartiermaker Audit ligt de voornaamste focus op het doorvoeren van verbeteringen in de doorontwikkeling van de 3e lijn. Afstemming met werkzaamheden in de 2e lijn en indien nodig ook met de 1e lijn is essentieel.

Taken en werkzaamheden

  • Ontwikkelen en inrichten van de derde lijn (Interne auditfunctie) binnen het Three Lines model, met focus op het leveren van onafhankelijke assurance over governance, risicobeheersing en interne beheersmaatregelen, gericht op rechtmatigheid en doelmatigheid.

    • Het uitvoeren van onafhankelijke audits – (controleren of de controle- en interne beheersmaatregelen effectief zijn).

    • Beoordelen of het risicomanagementsysteem goed functioneert.

    • Het doen van voorstellen voor verbeteringen in systemen, processen en controles.

    • Evalueren naleving relevante wet- en regelgeving voor de Gemeente (o.a. BBV).

    • Zelfstandig opstellen rapportages voor de concerndirectie. En verzamelen en consolideren van alle bevindingen die impact hebben op de Rechtmatigheidsverantwoording.

  • Verbeteren en borgen van beleid, methodiek en procedures voor de audit functie, met oog voor samenhang met IC (1e/2e lijn) zoals:

    • Het verder implementeren van data gedreven audits om hiermee effectiever en efficiënter assurance te verkrijgen.

    • Het standaardiseren van de templates met betrekking tot vastlegging van de lijncontroles, procesbeschrijving, key risks/controls en bevindingen.

    • Het implementeren van een formelere scheiding tussen de kwaliteitswerkzaamheden (m.n. Sociaal Domein) en de werkzaamheden uitgevoerd t.b.v. de rechtmatigheidsverantwoording, en dit ook tot uiting laten komen in alle rapportages.

  • Adviseren van de concerncontroller en concerndirectie met betrekking tot vraagstukken aangaande de Interne audit functie. Dit omvat ook de inrichting/gebruik van tooling met betrekking tot vastlegging van de audit trail.

  • Periodiek overleg met de raadsaccountant over de VIC en met het aanspreekpunt voor de accountantscontrole bij de afdeling Financiën & Juridische Zaken.

  • Nauwe samenwerking met de kwartiermaker IC om:

    • Rolscheiding en samenwerking tussen tweede en derde lijn helder vorm te geven

    • Werkprogramma’s en controleaanpak op elkaar af te stemmen

    • Begrippenkaders en formats te harmoniseren

Resultaten

Oplevering van concrete producten:

  • Plan van Aanpak inrichting Interne audit functie

  • Trackplanning en voortgang interne audits 2025/2026

  • Jaarplan audit 2025/2026

  • Audit rapportage gericht aan concerndirectie

  • Formats voor rapportage, review en opvolging auditbevindingen

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  • Uurtarief maximaal 118,50 inclusief reiskosten woon-werk, Fee en excl. BTW.

  • Minimaal een afgeronde WO bachelor opleiding in de richting Bedrijfskunde, Financiën of Accountancy;

  • Een aantoonbaar afgeronde opleiding Register Accountant.

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werk ervaring met interne audit-/werkzaamheden binnen de publieke sector;

  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur interne audit binnen een gemeentelijke instelling;

  • Bereid om minimaal 2 dagen aanwezig te zijn op ons kantoor in Naaldwijk;

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbaar werkervaring met het ontwikkelen en inrichten van een Three Lines Model (25 punten):

    • Meer dan 5 jaar aantoonbare werkervaring (25 punten);

    • Tussen 3 jaar en 5 jaar aantoonbare werkervaring (10 punten)

    • Minder dan 3 jaar aantoonbare werkervaring (0 punten) 

  • Minimaal 3 jaar aantoonbaar werkervaring als adviseur interne audit op het gebied van processen en risk reporting (20 punten):

    • Meer dan 3 jaar aantoonbare werkervaring in de publieke sector (20 punten)

    • Meer dan 3 jaar aantoonbare werkervaring in de private sector (10 punten)

    • Minder dan 3 jaar aantoonbare werkervaring binnen beide sectoren (0 punten)

  • Aantoonbare werkervaring op het gebied van audit methodologie met betrekking tot data-analyses, inclusief het testen van GITC’s en application controls (IT-audit) (20 punten):

    • Meer dan 3 jaar aantoonbare werkervaring in de publieke sector (20 punten)

    • Meer dan 3 jaar aantoonbare werkervaring in de private sector (10 punten)

    • Minder dan 3 jaar aantoonbare werkervaring binnen beide sectoren (0 punten)

  • Aantoonbaar werkervaring met het inrichten van GRC-tooling (Governance, Risk & Compliance), benoem duidelijk waar dit is opgedaan (20 punten):

  • Aantoonbare werkervaring met Key2Finance, Suite Sociaal Domein en KICS (15 punten).

Competenties

  • Onafhankelijk en scherp oordeelsvermogen

  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit

  • Overtuigingskracht en verbindend vermogen

  • Vermogen om complexe materie eenvoudig over te brengen

Organisatie en team

De Gemeente Westland

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op 23 juli 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op 22 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functieschaal 
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg

Overige informatie

  • De gemeente zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.

  • Het aantal te declareren uren mag het maximum van 1620 uur per jaar niet overschrijden. Er geldt een terugbetalingsverplichting voor het teveel gedeclareerde.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • ‘Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi)’.

  • De voertaal binnen de gemeente is Nederlands (in taal en geschrift), er word geacht dat de kandidaat hieraan kan participeren.

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Westland mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de

Gemeente Westland. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).” 

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur