Plantoetser Ondergrond

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 9 dagen
90 25 Utrecht

Begindatum:

7 jul 2025

Einddatum:

7 jul 2026

Uren per week:

25

Publicatiedatum:

17 jun 2025

Plantoetser Ondergrond
Periode: Van 07-07-2025 tot 07-07-2026 (12 aantal maanden) met mogelijke opties tot verlenging
Belasting: 25 uur per week gemiddeld
Tarief: Maximaal 90 euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Functieschaal: 10


Korte beschrijving speelveld
Utrecht heeft jou nodig!

Utrecht heeft grote ambities als stad en groeit fors. De ambitie van de stad is om gezond stedelijk leven voor iedereen mogelijk te maken. Tegelijk heeft de stad de komende decennia te maken met grote vervangingsopgaven. De afdeling Beheer Openbare Ruimte (BOR) van Stadsbedrijven gaat daarom het maximale halen uit de 4,5 miljard euro die we in onze openbare ruimte hebben geinvesteerd. We behouden wat goed is, maar pakken kansen waar het beter kan en maken de stad samen met onze collegas van andere afdelingen toekomstbestendiger.

Als Plantoetser Ondergrond maak je deel uit van de groep Groen en Ondergrond, bestaande uit ongeveer 40 professionals met een divers profiel en uiteenlopende disciplines. Je werkt in team Ondergrond, dat bestaat uit 9 professionals (toezichthouders, plantoetsers en werkvoorbereiders). Je werkt samen met 3 andere plantoetsers. We hebben allemaal hart voor de stad en willen graag samen verbeteren en resultaten neerzetten.

Opdrachtomschrijving
Als Plantoetser Ondergrond ben je verantwoordelijk voor het beoordelen van vergunnings- en instemmingsaanvragen van nuts- en telecombedrijven. Bijvoorbeeld voor de aanleg van glasvezelkabels of leidingen voor het warmtenet in de stad. Je werk is veelzijdig, want vrijwel alles dat boven de grond gebeurt, heeft ook ruimte nodig onder de grond. Als Plantoetser Ondergrond krijg je te maken met allerlei verschillende projecten en werkzaamheden in de stad.

Jij controleert of een vergunningsaanvraag compleet is en aan de eisen uit het Handboek kabels en leidingen voldoet. Liggen de kabels op de juiste plek en worden de vereiste maatregelen genomen, bijvoorbeeld voor het beschermen van bomen of het beperken van overlast? Daarvoor overleg je regelmatig met collegas, zoals opzichters, Tijdelijke Verkeersmaatregelen Utrecht (TVU) of boomtechnisch adviseurs. Bij grote aanvragen vindt er een vooroverleg plaats, waarbij je de aanvraag bespreekt met de aanvrager en verschillende betrokken collegas.

Naast het beoordelen van de aanvraag adviseer je de aanvrager over de aanpak. Die rol als adviseur vervul je ook in andere projecten van de gemeente of van derden, zoals woningcorporaties. Zo adviseer je bijvoorbeeld tijdens de ontwerpfase van een project over bestaande en toekomstige kabels en leidingen in de grond. Daarnaast adviseer je in beheersvraagstukken waarbij de ondergrondse infra een rol speelt.

Concreet houdt dit in dat jij onder andere:

  • Toetsingen uitvoert op vergunnings- en instemmingsaanvragen van nuts- en telecombedrijven;

  • Adviseert in gemeentelijke projecten op het gebied van kabels, leidingen en riolering;

  • Adviseert in projecten van derden (projectontwikkelaars, woningbouwcorporaties, etc.) op het gebied van kabels en leidingen;

  • Bijdraagt aan (beheer)visieontwikkeling en ontwikkelen/initieren van (beheer)beleid voor ondergrondse infrastructuur;

  • Bijdraagt aan kennisopbouw op het gebied van kabels en leidingen binnen het team;

  • Bijdraagt aan het verbeteren van de werkprocessen.

Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht
Zodra de formatie op orde is en is de werkzaamheden zijn geborgd en overdragen.

Kandidaat omschrijving
Voor deze opdracht is het belangrijk dat jij goed overzicht kunt houden bij verschillende belangen, visies, wensen en mogelijk en daarbij goed bestand bent tegen druk. Verder weet je hoe je projectmatig werkt, weet je hoe je op de juist manier communiceert en netwerkt, denk je vernieuwend en zie je waar kansen liggen.

Verder zie we het volgende graag terug:

  1. Hbo werk- en denkniveau op het gebied van civiele techniek;

  2. Ervaring met het beoordelen van vergunnings- en/of instemmingsaanvragen door nuts- en telecombedrijven;

  3. Kennis van en ervaring met WIBON, telecommunicatiewet, aanlegmethodes van kabels en leidingen, NEN 7171, ontwerp van K&L netwerken en nadeelcompensatieregelingen is mooi meegenomen.

  4. Minimaal 3 jaar ervaring met het beoordelen van vergunningsaanvragen.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zon inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.

Goed om te weten

  • Gesprekken zijn gepland op 27 of 30 juni. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

  • Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

  • De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
    Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

  • Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

  • Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

  • De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur