Bouwtoezichthouder

Stadsplein 1, 3431 LZ Nieuwegein, Nederland

Sluit over 7 dagen
100 24 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

11 jun 2025

Organisatie
Nieuwegein is een jonge, levendige stad met historische accenten. Een complete stad met veel ruimte en groen, uitstekende voorzieningen en moderne woningen. Nieuwegein ligt centraal gelegen en heeft eigen aansluitingen op de doorgaande autowegen A27, A2 en A12 en beschikt over efficiënt openbaar vervoer, waaronder een sneltramverbinding met de buurgemeenten IJsselstein en Utrecht. In deze complete stad ligt voor de Gemeente Nieuwegein ook een taak in het verduurzamen van de stad.

Omschrijving van de opdracht
De afdeling Toezicht, Veiligheid en Leefbaarheid  (TVL) draagt binnen de gemeente bij aan het in stand houden en vergroten van de leefbaarheid en veiligheid van de stad voor bewoners, ondernemers en gebruikers. De afdeling kent een breed scala aan producten en een grote diversiteit in doelgroepen en werkprocessen. Hier vindt alle bestuursrechtelijk en strafrechtelijk toezicht en handhaving  plaats voor uiteenlopende beleidsvelden. De afdeling bestaat uit 5 teams: Omgevingstoezicht, Stadstoezicht, Strategie en ondersteuning, Wijkcoördinatoren en Openbare Orde en Veiligheid. Er werken tachtig mensen. Als toezichthouder bouwen maak je deel uit van het team Omgevingstoezicht in het bijzonder van de groep Bouw- en woningtoezicht. Het team bestaat uit 5 vaste toezichthouders, waarvan 1 senior, en een flexibele schil van 5 fte aan inhuurkrachten.

Waar je je mee bezig houdt:

  • Toezicht houden op 60 bouwprojecten in de wijk Rijnhuizen/Plettenburg, waarbij je controleert of de uitvoering voldoet aan de verleende vergunning en de relevante wet- en regelgeving;

  • Waarborgen van de veiligheid van derden, met name in de openbare ruimte en op naastgelegen percelen, door vooraf te beoordelen of (voorgestelde) maatregelen voldoende zijn;

  • Voorkomen van overlast en schade aan gebouwen door proactief bij te sturen en toe te zien op de naleving van de gemaakte afspraken en voorzieningen tijdens de uitvoering;

  • Handhaving en toezicht op brandpreventieve maatregelen, gericht op de bouwkundige brandveiligheid;

  • Afhandeling van klachten over 30  sloop- en (ver)bouwactiviteiten, waarbij je maatregelen vaststelt en toeziet op de naleving ervan;

  • Je bent het eerste aanspreekpunt voor zowel externe partijen (aannemers, omwonenden, adviseurs zoals de brandweer en de welstandscommissie) als interne betrokkenen (specialisten, toezichthouders, management en bestuur). Met jouw expertise als regisseur zorg je ervoor dat bouwactiviteiten efficiënt, veilig en volgens de regels worden uitgevoerd.

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;

  2. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar bij een gemeente;

  3. Aantoonbare werkervaring met RX-Mission;

  4. Maximaal uurtarief van € 100,- euro exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werkverkeer en Fee.

 Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)

  1. Aantoonbare kennis van asbest (benoem duidelijk in het cv) (30 punten);

  2. Aantoonbare kennis van monumenten (benoem duidelijk in het cv) (20 punten);

  3. Aantoonbare kennis van Omgevingswet en Wabo wetgeving (20 punten);

  4. Aantoonbare werkervaring conform WKB wetgeving (20 punten);

  5. Aantoonbare werkervaring met BLVC plannen (10 punten).

Competenties

  • Teamplayer;

  • Doelgericht;

  • Klantvriendelijk;

  • Politiek-sensitief;

  • Initiatiefrijk;

  • Enthousiast;

  • Oplossingsgericht;

  • Mondeling en schriftelijk vaardig.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: dagen in overleg te bepalen, fysieke aanwezigheid tijdens minimaal 4 dagen in de week op het werk wordt verlangd.

Planning
De fysieke gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 26 juni 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 20 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Voor de ZZP'er

  • De aanbestedende dienst vraagt om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • Akkoord met een SROI regeling in de overeenkomst m.b.t. Social Return.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.

    • Indien u beschikt over een G-rekening, zal 25% op deze rekening worden gestort. Indien u geen SNA certificaat kunt overleggen zal er 55% op de G-rekening worden gestort.

    • Indien u niet beschikt over een G-rekening, moet er per kwartaal een verklaring van betalingsgedrag van de Belastingdienst worden overlegt.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur