Bedrijfsarchitect voor Ruimte

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 6 dagen
Utrecht

Publicatiedatum:

27 mei 2025
Bedrijfsarchitect voor Ruimte
Periode: Van 1 juli 2025 tot 1 januari 2026 (6 maanden) met mogelijke opties tot verlenging
Belasting: 24-32 uur per week gemiddeld
Tarief: Maximaal 120,00 euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Functieschaal: 12

Korte beschrijving speelveld
Utrecht heeft jou nodig!

Wil jij bijdragen aan een stad die groeit, innoveert en vooroploopt in duurzaamheid en leefbaarheid? Utrecht is volop in ontwikkeling, en jij kunt hier een sleutelrol in spelen! Als Bedrijfsarchitect voor Ruimte zorg je voor een toekomstbestendige informatievoorziening waarmee de stad kan groeien in balans. Jij helpt Utrecht klaar te maken voor de toekomst!

Bij Ruimte werken we met meer dan 1000 collegas aan de stad van morgen. Dit brengt uitdagingen met zich mee, maar die gaan we samen aan. Samen met (keten)partners, inwoners en ondernemers bouwen we dagelijks aan een beter Utrecht: een stad die klaar is voor klimaatverandering, de energietransitie, passende huisvesting en groenere, gezondere wijken. Slimme en veilige oplossingen zijn hierbij essentieel, met digitalisering en innovatie als drijvende krachten.
Het team Informatie- en Procesmanagement, waar jij deel van uitmaakt, bestaat uit 20 enthousiaste professionals. Samen zorgen we voor integrale ondersteuning en advies op het gebied van informatiebeheer, gegevensbescherming, digitaal werken, procesmanagement, data-analyse en innovatie.

Opdrachtomschrijving:
Ontwikkelen en implementeren van een toekomstgerichte informatievisie;
Realiseren van concrete architectuurproducten die bijdragen aan de stedelijke ambities van Utrecht;
Optimaliseren van het informatie- en applicatielandschap;
Opstellen van strategische routekaarten naar een duurzaam en efficient informatie- en applicatielandschap;
Vertalen van innovaties en trends naar praktische toepassingen binnen de organisatie.

In het team Informatie- en Procesmanagement Ruimte voer jij tijdelijk de opdracht van bedrijfsarchitect uit. In deze opdracht werk je nauw samen met de domeinarchitect Fysiek en de data-architect Ruimte. Ook zul je deelnemen aan het programma Datagedreven Werken voor Ruimte.

Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht
Jij draagt bij aan het positioneren en bestendigen van de architectenfunctie bij Ruimte. De opdracht is succesvol afgerond als de belangrijkste basis-architectuurproducten om te werken onder architectuur zijn opgeleverd en (indien mogelijk bij invulling vacature) succesvol zijn overgedragen.

Jij hebt:
Minimaal hbo werk- en denkniveau en 5+ jaren ervaring met opdrachten in een vergelijkbare rol;
Relevante certificeringen van architectuur en frameworks als ArchiMate en TOGAF;
3-5 aantoonbare opdrachten waarin je het overbrengen van de bedrijfsarchitectuur binnen de organisatie mogelijk hebt gemaakt en hiervoor ook draagvlak hebt gecreeerd;
Kennis van data management & governance, methodiek DAMA DMBOK is een pre.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zon inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.

Goed om te weten:
Gesprekken zijn gepland op in de week van 9 juni. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur