Adviseur Organisatieontwikkeling afdeling Ruimte

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 28 dagen
135 Utrecht

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

1 sept 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

25 jul 2025

Omschrijving

Wij zoeken een stevige organisatieadviseur met kennis van (grote) gemeentelijke organisaties en planprocessen in de openbare ruimte. Gevraagd wordt voort te bouwen op de reeds gemaakte keuzes in de organisatieontwikkeling en opgestarte verbetertrajecten. We zoeken iemand die een adviserende rol heeft in een aantal van deze verbetertrajecten, waar nodig de verbinding kan leggen tussen de verbetertrajecten en daarmee de directie helpt om mee te kunnen sturen op de meest kritieke onderdelen. De rol is vooral gericht op het bieden van advies en inzicht; voor de implementatie van verbeteringen en het voeren van projectmanagement is de gemeente grotendeels zelf aan zet.

Onderdelen:

  • Organisatieadvies bij de versterking van het opdrachtgeverschap voor openbare ruimte projecten vanuit de afdeling Ruimte van de gemeente Utrecht. Daarbij het leggen van de relatie met gebiedsgerichte sturing en de positionering van de robuuste gebieden. Je wordt hierbij onderdeel van het kernteam.
  • Het leggen van de verbinding vanuit bovengenoemd project met een verbetertraject gericht op het verbeteren van het integraal stedelijk programmeren van de openbare ruimte (zonder aan de werkgroep daarvan zelf deel te nemen). Hierbij is het met name van belang inzicht te creeren in de samenhang met de versterking van het opdrachtgeverschap binnen Ruimte, het primaire planproces en de vertaling naar de praktijk.
  • Advisering en deelname aan een werkgroep om de positionering van de BInG (taken, rollen, etc.) binnen de organisatie te formaliseren, waarbij ook naar benodigde en mogelijke verbeteringen wordt gekeken.
  • Aansluiting zoeken bij een verbetertraject gericht op het verbeteren van het primaire planproces in de openbare ruimte; bilateraal, in meedenksessies, etc. Hierin is het met name van belang inzicht te krijgen in hoe dit nieuwe proces zich verhoudt tot de uitkomsten van de andere trajecten en de vertaling ervan naar de praktijk.
  • Monitoren van raakvlakken en knelpunten tussen de trajecten en het in kaart brengen van benodigde vervolgstappen om tot goede borging in de organisatie te komen.
  • Afstemming met de opdrachtgevers en/of projectmanagers van de verschillende verbetertrajecten;
  • Informeren en escaleren naar directie Ruimte waar nodig.

Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht

  • Oplevering van een eindrapport en implementatieplan (beide in samenwerking op te stellen) voor het versterken van het opdrachtgeverschap in de openbare ruimte.
  • Oplevering van een Afsprakenkader van de BInG (in samenwerking op te stellen).
  • Oplevering van een organisatie- / procesplaat waarin de uitwerkingen van en samenhang tussen de belangrijkste verbetertrajecten visueel inzichtelijk worden gemaakt, incl. de mogelijke knelpunten / resterende opgaven.

Eisen

  • Een afgeronde WO opleiding gericht op bestuur en organisatie.
  • Minimaal 8 jaar ervaring als organisatieadviseur voor organisaties actief in het fysieke domein.
  • Minimaal 4 jaar ervaring bij een ruimtelijke ontwikkelafdeling van een G4-gemeente.
  • Minimaal 4 jaar ervaring in een aansturende rol bij projecten in de openbare ruimte.
  • Aantoonbare ervaring met adviseren op management, directie- en bestuurlijk niveau.
  • Snel kunnen inwerken op de verschillende trajecten.
  • In staat om snel tot de kern te komen bij verbetertrajecten, en knelpunten en oplossingsrichtingen snel inzichtelijk te krijgen.
  • Je bent creatief en flexibel inzetbaar.
  • Goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, in de Nederlandse taal.

Wensen en competenties

Wensen

Competenties

Organisatie en team

Utrecht heeft jou nodig! Voor een aantal verbetertrajecten, deels voortvloeiend uit de organisatieverandering van de Ontwikkelorganisatie Ruimte, zijn we op zoek naar een organisatieadviseur. De verbetertrajecten hebben met name betrekking op processen en organisatieonderdelen gericht op ontwikkeling van de openbare ruimte. Je werkt in opdracht van de directie Ruimte en wordt gesitueerd bij Project Management Ruimte (PMR). Je werkt in deze verbetertrajecten op verschillende vlakken samen met Stadsbedrijven.

Gespreksinformatie

Gesprekken zijn gepland op 27 augustus 2025. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden. Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.

Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur