Projectleider Omgevingsplan

Laan 19, 1741 EA Schagen, Nederland

Sluit over 10 dagen
123 18 Noord-Holland

Begindatum:

12 mei 2025

Einddatum:

10 nov 2025

Uren per week:

18

Publicatiedatum:

19 mei 2025

Omschrijving van de opdracht

Periode: 6 maanden, met optie tot verlenging van 2 × 6 maanden
Functie: Projectleider Omgevingsplan

Context en huidige stand van zaken:
De gemeente bevindt zich midden in de transitie naar het Omgevingsplan. Het transitieplan is vastgesteld door de gemeenteraad. Een werkgroep is actief bezig met het opstellen en testen van een eerste deel-omgevingsplan. De regelbibliotheek en procedure voor een eerste deelgebied zijn nagenoeg gereed. Daarnaast functioneren de koppelingen tussen het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en de gemeentelijke programmatuur.

Opdrachtomschrijving:
De projectleider Omgevingsplan is verantwoordelijk voor de coördinatie en implementatie van het omgevingsplan binnen de ambtelijke en bestuurlijke organisatie. De werkzaamheden bestaan onder andere uit:

  • Bijwonen van regionale overleggen met betrekking tot het omgevingsplan.

  • Wekelijks overleg met de interne werkgroep.

  • Intensieve samenwerking met en kennisoverdracht aan de werkgroep.

  • Aansturing en uitvoering van de implementatie van het omgevingsplan.

Planning en resultaatverantwoordelijkheid:
De projectleider is verantwoordelijk voor het realiseren van de volgende mijlpalen:

  1. Eind 2025: Oplevering concept nota van uitgangspunten met gebiedsverhalen voor het verhuisgebied "kernen" ter vaststelling door college en raad.

  2. Juni 2026: Voltooid participatietraject op basis van de conceptnota uit stap 1.

  3. December 2026: Vaststelling van de definitieve nota van uitgangspunten, inclusief vormvrije milieueffectrapportage (MER) en ontwerpregeling voor het verhuisgebied "kernen" door college en raad.

  4. Oktober 2026: Oplevering concept nota van uitgangspunten met gebiedsverhalen voor het verhuisgebied "stad Schagen" ter vaststelling door college en raad.

Gewenste startdatum: Zo spoedig mogelijk in overleg.

Kandidaatomschrijving
Gevraagd profiel kandidaat:

Voor deze opdracht zoeken wij een ervaren projectleider met diepgaande kennis van de Omgevingswet en aantoonbare ervaring met vergelijkbare trajecten. De ideale kandidaat voldoet aan de volgende eisen:

  • Beschikt over gedetailleerde (juridische) kennis van de Omgevingswet.

  • Heeft aantoonbare ervaring als projectleider binnen complexe overheidsprojecten.

  • Heeft ervaring met het opstellen en wijzigen van (deel)omgevingsplannen.

  • Is een stevig aanspreekpunt voor zowel de interne organisatie als voor het externe bureau dat de uitvoering mede begeleidt.

  • Heeft affiniteit met – en bij voorkeur kennis van – de digitale aspecten van de Omgevingswet, waaronder annoteren en het werken met het DSO.

Interviewplanning
Zo snel mogelijk meer informatie.

Toelichting op rooster
12 tot 18 uur per week

Dienstencategorie
Andere diensten

Opleiding
Kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding. Dit wordt door het CV aangetoond.

Werkervaring
Kandidaat heeft werkervaring als projectleider op het gebied van de Omgevingswet. Dit wordt door het CV aangetoond.

Werkervaring
Kandidaat heeft werkervaring op het gebied van omgevingsrecht en planologisch-juridische procedures. Dit wordt door het CV aangetoond alsmede wordt benoemd waar dit is opgedaan.

Gevraagde documenten
Aanleveren na gunning

  • VOG

  • Geactualiseerde UEA

  • Verklaring van geheimhouding en integriteit

Weging prijsdeel: 30 %

Opleiding
Kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding op het gebied van rechten, planologie of bestuurskunde.

Weging: 10 %

Werkervaring
Kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider op het gebied van de Omgevingswet. Dit wordt door het CV aangetoond.

Weging: 20 %

Werkervaring
Kandidaat heeft affiniteit met / kennis van de digitale kant van de Omgevingswet (annoteren). Dit wordt door het CV aangetoond.

Weging: 5 %

Werkervaring
Kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider op het gebied van de Omgevingswet. Deze ervaring is opgedaan bij een gemeente. Dit wordt door het CV aangetoond.

Weging: 10 %

Interview
Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

Tijdens het interview toetsen wij onder meer op de gevraagde competenties en de mate van geschiktheid om de opdracht uit te voeren.

Weging: 25 %

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur