Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland
Begindatum:
15 jun 2025Einddatum:
1 jul 2026Uren per week:
27Publicatiedatum:
22 mei 2025Organisatie
Stadsontwikkeling bouwt aan een sterke economie en een aantrekkelijke woonstad, met hart voor Rotterdam en de mensen die er komen, wonen en werken. Wij initiëren en begeleiden ruimtelijke en economische investeringen in Rotterdam. Daarbij zijn wij zowel publiek ontwikkelaar als kwaliteitsbewaker. Met gericht verkeersbeleid en een duurzame infrastructuur houden we Rotterdam bereikbaar. Door regels te handhaven zorgen we dat Rotterdammers veilig en aangenaam kunnen wonen. En met ons vastgoed huisvesten wij belangrijke publieke diensten en voorzieningen. Stadsontwikkeling geeft - samen met private en publieke partners - vorm aan de stad en houdt de stad in vorm.
De afdeling
De afdeling Bouw- en Woningtoezicht is verantwoordelijk voor het verlenen van en toezicht houden op diverse vergunningen. Het belangrijkste werkproces betreft de vergunningen op basis van de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsvergunning (WABO) voor de onderdelen bouwen, slopen en asbest. De afdeling is ook procesmatig verantwoordelijk (niet inhoudelijk) voor de besluiten over de overige aangevraagde omgevingsvergunningen. Dit betreft vooral de vergunningen en meldingen voor milieu, gebruik, kap en inrit. Daarnaast worden overige vergunningen verleend zoals splitsing, onttrekking, standplaats, promotie en vergunningen op basis van de Leegstandswet. In alle werkprocessen wordt de klant centraal gesteld.
Het motto van de afdeling is “Vergunning in 1 dag”. Hierdoor is het accent in werkzaamheden verlegd van het toetsen en controleren na ontvangst van de aanvraag naar het leveren van advies op de inhoud en het proces voordat een aanvraag is ingediend. Daarmee is de afdeling veel meer onderdeel geworden van de andere werkprocessen binnen Stadsontwikkeling. Om deze taken te verrichten wordt gebruik gemaakt van de expertise die bij de verschillende specialisten op de afdeling aanwezig is. De afdeling werkt volledig digitaal.
Omschrijving van de opdracht
Als bouwinspecteur Uitvoeringscontrole werk je direct mee aan het bouwen van de stad Rotterdam. Je werkt op de afdeling Bouw- en Woningtoezicht in een dynamische en uitdagende omgeving. Je bent adviseur voor initiatiefnemers en aanvragers op het vergunningenproces. Daarnaast toets je of aan geldende wet- en regelgeving wordt voldaan in de uitvoering. Je participeert vanuit je kennis en ervaring in projecten van de afdeling of het cluster, die bijdragen aan een verbetering van het vergunningenproces in de volle breedte.
Daarnaast houd jij je bezig met:
Je houdt controles tijdens of na de bouw, of tijdens het slopen van een object.
Je adviseert het management van de afdeling over het stilleggen van bouwwerkzaamheden bij gevaar.
Je stelt besluiten en verder te voeren correspondentie op en biedt deze aan ter ondertekening en/of ter redactionele beoordeling.
Je voert minnelijk overleg.
Je rapporteert en getuigt bij bezwaar- en beroepszaken.
Je draagt zorg voor registratie van handelingen en documentatie van stukken.
Je draagt zorg voor gereedmeldingen in het systeem.
Kandidaat omschrijving
Jij bent van bouwen aan een wereldstad. Rotterdam is volop in ontwikkeling met als doel een aantrekkelijke en veilige woonstad voor iedereen te creëren. Als belangrijke schakel in het traject van initiatief tot uiteindelijke realisatie ben jij adviseur voor initiatiefnemers en aanvragers op het vergunningenproces.
Competenties:
De beoogd bouwinspecteur is gewend zelfstandig de voorliggende Wabo-dossiers op te pakken en vindt zo nodig in teamverband (ook buiten de afdeling) oplossingen voor knelpunten. Je bent een enthousiaste professional en je kennis up-to-date. Je toont een duidelijke toegevoegde waarde voor het team en neemt actief deel of leidt gesprekken met betrekking tot de voorliggende casuïstiek. Je bent klantgericht en je kunt een goede probleemanalyse formuleren. Bovenal ben je in staat om op een proactieve wijze bij te dragen aan de uitvoering van het bouwwerk en weet je zaken om te zetten naar acties. Je weet regie te voeren door proces en inhoud te verbinden en tijdig op te schalen indien nodig. Verder beschik je over goede communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk en heb je gevoel voor het politieke speelveld.
Kortom, ben jij een persoonlijkheid die van aanpakken weet? Dan zijn wij op zoek naar jou!
Eisen
Je hebt minimaal een mbo-opleiding Bouwkunde, niveau 4 afgerond.
Je hebt minimaal 10 jaar ervaring met toezicht op de uitvoering van bouw- en sloopactiviteiten in de woningbouw binnen een gemeente of omgevingsdienst, opgedaan in de afgelopen 15 jaar.
Je hebt kennis van relevante wet- en regelgeving, waaronder de Wabo/Omgevingswet, bouwbesluit en bouwverordening.
Gunningscriteria
Je bent in het bezit van ABW 1 en 2.
Je hebt de opleiding Controleur Brandpreventie of een vergelijkbare opleiding afgerond. Benoem in het cv.
Je hebt ervaring opgedaan bij een gemeente met meer dan 160.000 inwoners.
Je hebt kennis van zaaksysteem Ari/boso.
Procedure
Weging
Op basis van de totaalscore op de subgunningscriteria wordt bepaald welke inschrijver de economisch meest voordelige inschrijving heeft gedaan. De weging van de subgunningscriteria is:
30 % prijs
70 % kwaliteit
De weging van de afzonderlijke vragen is weergegeven in de vragenlijst.
Verificatiegesprek
De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 5 kandidaten.
Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten
Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.
Inschrijvingen
Inschrijver kan 1 kandidaat aanbieden.
Aanvullende informatie
Let op!: Geen ZPP, ook doorleenconstructies zijn niet toegestaan.