Projectleider VTH-taken en herijking normuren - cluster SO

Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland

Sluit over 4 dagen
115 32 Zuid-Holland

Begindatum:

1 aug 2025

Einddatum:

1 apr 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

26 mei 2025

Waar ben jij van?
Jij bent van bouwen aan een wereldstad. Jij gaat aan de slag met de verdere ontwikkeling van een nieuw VTH-systeem (vergunningen, toezicht en handhaving). Jij weet als geen ander hoe dit nieuwe systeem pasbaar gemaakt moet worden om mee te draaien in de nieuwe Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging.

Jouw opdracht
Afdeling Bouw- en Woningtoezicht (BWT), onderdeel van cluster Stadsontwikkeling, is op zoek naar een projectleider ‘financiering VTH-taken en herijking normuren’.

Als projectleider krijg jij de opdracht om een strategie te ontwikkelen voor de herfinanciering van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH-taken). Je richt je hierbij op het opzetten van een monitor voor normuren en het evalueren van de noodzaak voor herijking van normuren voor bouwregelgeving. Deze taken vallen onder de legesverordening Omgevingswet en beïnvloeden gemeentelijke inkomsten en de efficiëntie van het VTH-proces.

Opdrachtomschrijving
We vragen om een eindrapport met aanbevelingen, inclusief implementatieplan voor de herfinanciering van onze VTH-taken. Zie hieronder een voorstel tot uitvoering dat leidt tot de gewenste eindresultaten. 

Analyse van de huidige situatie

  • Onderzoek de producten en processen, met focus op vergunningverlening, toezicht en handhaving voor bouwregelgeving.

  • Breng in kaart hoe leges worden vastgesteld en de relatie tussen normuren en de legesverordening.

  • Identificeer de kostenstructuur van VTH-taken en mogelijkheden voor herfinanciering.

Opzetten van een monitor voor normuren

  • Ontwikkel een systeem voor een monitor die inzicht geeft in bestede uren per VTH-product.

  • Definieer benodigde indicatoren en gegevens om de effectiviteit van normuren te volgen.

  • Zorg dat de monitor toegankelijk is voor interne stakeholders, zodat gegevens over productiviteit, efficiëntie en kosten transparant beschikbaar zijn.

Herijking van normuren

  • Onderzoek of huidige normuren voor VTH-producten bij bouwregelgeving passen bij de werkelijke omstandigheden en kosten.

  • Analyseer discrepanties tussen normuren en de realiteit van de uitvoering.

  • Formuleer voorstellen voor herijking van normuren op basis van actuele gegevens uit de monitor.

  • Evalueer de gevolgen van herijking van normuren op leges en gemeentelijke financiering.

Impactanalyse van de herfinanciering

  • Voer een kosten-batenanalyse uit van voorgestelde herfinancieringsmaatregelen en de gevolgen voor de legesverordening.

  • Bepaal hoe herfinanciering gemeentelijke inkomsten kan veiligstellen zonder negatieve effecten op dienstverlening.

Aanbevelingen

  • Geef concrete aanbevelingen voor herfinanciering van VTH-taken.

  • Bied suggesties voor periodieke evaluatie van normuren.

 Op te leveren eindresultaten

  • Rapport met analyse van de huidige situatie van VTH-taken en legesverordening.

  • Voorstel voor een monitor voor normuren, inclusief indicatoren en dataverzamelingsmethoden.

  • Analyse van de noodzaak voor herijking van normuren voor VTH-producten bij bouwregelgeving.

  • Voorstel voor normuren van VTH-producten vanaf 2027.

  • Kosten-batenanalyse van herfinancieringsmaatregelen.

  • Aanbevelingen voor herfinanciering van VTH-taken en implementatieplan.

Jouw profiel
De beoogd projectleider is in staat zelfstandig deze opdracht te volbrengen. Je bent een enthousiaste professional en je kennis up-to-date. Je toont een duidelijke toegevoegde waarde voor het team en neemt actief deel of leidt gesprekken met betrekking tot de voorliggende casuïstiek. 

Je bent klantgericht en je kunt een goede probleemanalyse formuleren. Bovenal ben je in staat om op een proactieve wijze bij te dragen aan de uitvoering van het bouwwerk en weet je zaken om te zetten naar acties. Je weet regie te voeren door proces en inhoud te verbinden en tijdig op te schalen indien nodig. Verder beschik je over goede communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk en heb je gevoel voor het politieke speelveld. Kortom, ben jij een persoonlijkheid die van aanpakken weet? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Eisen

  • Je bent minimaal in het bezit van een afgeronde hbo – opleiding.

  • Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring opgedaan als projectleider in de afgelopen 5 jaar.

  • Je bent bekend met het invoeren en optimaliseren van VTH-systemen.

  • Je hebt kennis van en ervaring met de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging in relatie tot VTH.

Wensen

  • Je hebt de hbo-opleiding opleiding Bouwkunde afgerond.

  • Je hebt de opleiding Ambtenaar Bouw- en Woningtoezicht 1 en 2 afgerond.

  • Je hebt werkervaring opgedaan bij een gemeente met meer dan 150.000 inwoners.

  • Je hebt kennis van en ervaring met zaaksysteem Ari/Boso en Powerbrowser.

De afdeling
De fundering van jouw huis, de vergunning voor de RET om ’s nachts aan de tramrails te werken en de vaste standplaats van de haringkraam op de hoek. Het zijn dingen waar je misschien in eerste instantie niet over nadenkt, maar waar de afdeling Bouw- en Woningtoezicht (BWT) zich 24/7 mee bezig houdt. 

Veel collega’s van de gemeente zijn bezig met de stad van de toekomst: welke nieuwe torens komen er over 10, 20 of 30 jaar? Wij niet. Wij zijn bezig met de mooie stad die er nu staat én met de stad van de toekomst. In elk opzicht dus. Ons doel is een aantrekkelijke en veilige stad nu en straks. Een stad met een hoge bouwkundige en ruimtelijke kwaliteit, waar gebouwen en de openbare ruimte duurzaam en flexibel kunnen worden gebruikt! De afdeling BWT is divers: inspecteurs, ingenieurs, bouwkundigen, juristen, toezichthouders etc.  Onze mensen staan aan de frontlinie, maar werken net zo hard achter de schermen. Kortom: wij zijn van heel veel en doen nog meer.

De afdeling BWT stelt de klant centraal in de werkprocessen van de afdeling. Zo vinden wij het belangrijk dat "elke Rotterdammer blij met ons is". Het accent in werkzaamheden is daarom verlegd van het toetsen en controleren na ontvangst van de aanvraag naar het leveren van advies op de inhoud en het proces voordat een aanvraag is ingediend. Het primaire proces van Stadsontwikkeling begint bij ons, bij BWT. De afdeling werkt volledig digitaal. Ten slotte adviseert BWT het bestuur en zorgt voor tijdige en efficiënte besluitvorming en uitvoering. Onze ambitie is de beste Bouw- en Woningtoezicht afdeling van Nederland te worden. Op dit moment werken er bij onze afdeling meer dan 250 medewerkers.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur