Programmacoördinator Fietsinfra - cluster SO

Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland

Sluit over 8 dagen
100 24 Zuid-Holland

Begindatum:

1 mei 2025

Einddatum:

1 dec 2025

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

15 apr 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Organisatie
Wij zijn van goede en groene groei. De stad vormgeven en in vorm houden.
De skyline van Rotterdam. De diversiteit aan bedrijven en publieke instellingen. De bereikbaarheid van stad en regio. De internationale handelsgeest, ondernemerskracht, ambitie en daadkracht. Het zijn allemaal voorbeelden van hoe Stadsontwikkeling samenwerkt met bewoners en ondernemers aan de voorspoed van de stad. Sinds 2016 is daar een extra opgave bijgekomen en dat is ‘groene groei’: vooruitgang die klimaatvriendelijker, beter voor het milieu en op een circulaire gedachte gebouwd is.

Stadsontwikkeling bouwt dus aan een sterke economie en een aantrekkelijke woonstad. Met hart voor Rotterdam en de mensen die er komen, wonen en werken.

 Waar wij van zijn
Samen met Rotterdammers en verschillende partners geven we vorm aan de stad en houden we de stad in vorm. Kies jij voor Stadsontwikkeling, dan is de kans groot dat je ideeën ontwikkelt die een duidelijk stempel achterlaten op Rotterdam. Je gaat vernieuwing en vooruitgang dromen, tegelijkertijd zit je zelf aan de knoppen om groei samen met de stad te realiseren. Stadsontwikkeling is er voor mensen die behoeftes zien, de ruimte pakken, ervoor durven gaan en het waarmaken.

Afdeling
De afdeling Mobiliteit staat voor een duurzaam bereikbare stad en regio Rotterdam en is daarmee rand voorwaardelijk voor een aantrekkelijke stad en sterke economie. De afdeling Mobiliteit zorgt ervoor dat Rotterdam beschikt over een optimaal verkeersnetwerk gezien vanuit de invalshoeken economie, gezondheid en bereikbaarheid. De komende jaren maken we een transitie naar verduurzaming van de mobiliteit en focussen we op onze bijdrage aan een evenwichtige groei van de stad.

Op de afdeling Mobiliteit werken ruim 150 collega’s. Zij geven deskundig en bevlogen vorm aan de Rotterdamse mobiliteit door met humor, collegialiteit en loyaliteit samen te werken. De afdeling bestaat uit 7 teams die verantwoordelijk zijn voor een thematische of een gebiedsgerichte aanpak.

Omschrijving van de opdracht
Jij gaat werken aan de verbetering en uitbreiding van het Rotterdamse fietsnetwerk. De Fietskoers 2025 en het coalitieakkoord Eén Stad 20022-2026 vormen daarvoor de basis. Jouw opgave is gericht op programmataken ten aanzien van fietsinfrastructuur: verbetering van (bestaande) fietspaden, het initiëren van nieuwe fietsroutes en -bruggen, advisering over de plaats van fiets in andere projecten en programma’s, de aanpak van drukke kruispunten en het realiseren van innovaties op snelle doorfietsroutes en metropolitane fietsroutes in de regio.

Je werkt binnen het Programmateam Fiets aan de verdere verbetering van de Rotterdamse fietsinfrastructuur. Jouw focus ligt op programmataken, dat wil zeggen de programmadoelen en maatregelen op basis van een meerjarenplan fiets. Het gaat om overzicht creëren, voortgang bewaken, structuur aanbrengen en teamleden in hun kracht te zetten en indien nodig bemensing organiseren. Daarnaast is er ook ruimte om een actieve bijdrage te leveren aan projecten die de doelen van de Fietskoers dichterbij brengen. Denk daarbij aan het uitzetten en begeleiden van onderzoek, voorbereiden van besluitvorming, opstellen van projectplannen en advisering aan projecten en andere programma’s. Je voert organisatorische taken uit, zoals het voorbereiden van overleg, informatiemanagement, agenda's en notulen maken. Je bewaakt het financieel overzicht van verschillende projecten, stemt af over de beantwoording van bestuurlijke stukken en bewaakt het proces.

Ook ga je een actieve bijdrage leveren aan vernieuwing van het werkprogramma fietsinfrastructuur en de programmabeheersing, waaronder het schrijven van voortgangsrapportages en het aanvragen van subsidies. Daarbij werk je samen met je teamleider en beleidscoördinator fiets en koppel je niet alleen ambtelijk maar ook bestuurlijk terug over het werkprogramma fietsinfrastructuur. Tot slot werk je nauw samen met verschillende stakeholders, waaronder de provincie en de Metropoolregio Rotterdam Den-Haag.

Kandidaat omschrijving
Jij bent van orde, structuur en daadkracht. Door jouw inzet weet jij het Programma Fietsinfra te stroomlijnen, overzichtelijk te maken én te houden en coördineer je de werkzaamheden van jouw collega´s.

Competenties:
Je werkt zorgvuldig en oplossingsgericht en combineert een gestructureerde aanpak met enthousiast aanvoeren. Je prioriteert vanuit het overzicht en niet alleen vanuit de inhoud. Je bent financieel heel sterk en kunt collega’s hier goed in meenemen.

Je communiceert gemakkelijk, zowel mondeling als schriftelijk. Daarnaast ben je omgevingsbewust en kun je gemakkelijk bewegen binnen een politiek, bestuurlijke omgeving. Je kunt ook goed samenwerken met verschillende stakeholders, zowel binnen als buiten de gemeente. Tevens bezit je voldoende overtuigingskracht om collega’s en overige belanghebbenden mee te krijgen en bezit je goede adviesvaardigheden.  Daarnaast toon je eigenaarschap: jij bent diegene die de kar trekt en ervoor zorgt dat de maatregelen waar je aan werkt een succes worden, linksom of rechtsom. Je bent proactief, doordat je zaken naar je toe weet te trekken.

Eisen

  1. Je hebt minimaal een hbo-opleiding afgerond.

  2. Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring als programmacoördinator of projectmanager bij projecten binnen het ruimtelijk domein. Opgedaan in de afgelopen 10 jaar.

  3. Minimaal 2 jaar ervaring bij een gemeentelijke organisatie, opgedaan binnen de afgelopen 5 jaar.

  4. Je hebt ervaring met projectfinanciën en het produceren van financiële overzichten.

  5. Je hebt ervaring met het voorbereiden en afwikkelen van bestuurlijke documenten en procedures.

Wensen

  1. Je hebt ervaring met fietsinfrastructuurprojecten. Benoem een referentieproject in het cv uit de afgelopen 5 jaar.

  2. Je hebt ervaring met het inhoudelijk aansturen van collega’s.

  3. Je hebt ervaring met het coördineren van werkzaamheden.

  4. Je hebt kennis van Cognos en het indienen subsidieaanvragen.

  5. Minimaal 1 jaar ervaring bij een gemeente met meer dan 150.000 inwoners, opgedaan in de afgelopen 5 jaar.

Procedure

Weging:
Op basis van de totaalscore op de subgunningscriteria wordt bepaald welke inschrijver de economisch meest voordelige inschrijving heeft gedaan. De weging van de subgunningscriteria is:

  • 30% prijs

  • 70% kwaliteit

De weging van de afzonderlijke vragen is weergegeven in de vragenlijst.

 Verificatiegesprek:
De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 3 kandidaten.

Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten
Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.

 Inschrijvingen:
Inschrijver kan één kandidaat aanbieden.

Aanvullende informatie
In het kader van Anders werken wordt er ook vanuit huis gewerkt. Voor het vergaderen en digitaal ontmoeten gebruiken we MS Teams. Afdeling Mobiliteit heeft een etage in De Rotterdam op de Wilhelminakade. Ook op andere dagen bestaat de mogelijkheid om fysiek vanaf deze locatie te werken. 

Let op!: ZZP of doorleenconstructies zijn niet toegestaan.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur