Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Consulent Regionaal Zelfstandigen - cluster W&I

Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
88 24 - 36 Zuid-Holland

Begindatum:

1 aug 2025

Einddatum:

1 feb 2026

Uren per week:

24 - 36

Publicatiedatum:

21 mei 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

De afdeling
Het Regionaal Bureau Zelfstandigen (RBZ) is een onderdeel van WSPR en helpt, ondersteunt en stimuleert zelfstandige ondernemers met financiële hulp, advies en begeleiding. Financiële hulp en advies wordt verleend aan diverse categorieën ondernemers in het kader van het Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen (BBZ) en de IOAZ. Het betreft een uitkering voor levensonderhoud en/of om kredietverlening t.b.v. bedrijfskapitaal. Specifieke regelingen worden uitgevoerd voor (oriënterende potentiële) ondernemers.

De afdeling voert de werkzaamheden uit voor genoemde doelgroepen in de gemeente Rotterdam en een groot aantal andere gemeenten in de regio.

Omschrijving van de opdracht
Met jouw bedrijfseconomische kennis adviseer je ondernemer over hun financiële situatie.  Dit kan leiden tot een BBZ of IOAZ-aanvraag of ondersteuning met schulden.

In deze functie kun je echt impact maken door Rotterdamse ondernemers verder te helpen. Je bent een gedegen en deskundig adviseur voor de ondernemer, je collega’s binnen het concern en externe partners. Kortom, een zeer diverse functie waarbij je niet alleen kan werken aan jouw eigen ontwikkeling, maar ook aan die van onze stad en haar sociale ondernemers!

  • Je voert gesprekken met de ondernemers die in financiële problemen zitten.

  • Je analyseert samen met de ondernemer de financiële situatie (zowel privé als zakelijk);

  • Bij een ondernemer met Multi problematiek zoek je naar oplossingen met andere gemeentelijke loketten en/ of onze (sociale) partners (bijv. het Ondernemersplein, Ondernemersklankbord en De Rotterdamse Zaak) zodat de ondernemer de juiste hulp krijgt;

  • Je beoordeelt tijdens je gesprek of de ondernemer doelgroep is van de Bbz/ IOAZ.

  • Je neemt BBZ / IOAZ aanvragen in behandeling en handelt deze af;

  • Tijdens het afhandelen van de BBZ/ IOAZ aanvraag heb je regelmatig warm klantencontact wat van belang is voor een goede afhandeling van de aanvraag;

  • Je voert zelf levensvatbaarheidsonderzoeken van de bedrijfsactiviteiten uit;

  • Je voert verwijtbaarheid- en vermogensonderzoeken van ex-ondernemers uit;

  • Je werkt aan je netwerk binnen en buiten de gemeente die van belang zijn om onze klanten optimaal te helpen;

  • Met je flexibiliteit neem je ook deel aan projecten van de afdeling WSPR en vertegenwoordig je bij bijeenkomsten de gemeente Rotterdam.

Kandidaat omschrijving
Jij bent van het echte mensenwerk. Voor jou telt iedereen mee. Ook zelfstandigen kunnen in financiële problemen komen die het voortbestaan van hun bedrijf bedreigen. Door jouw expertise voelen ze zich gezien en gehoord en krijgen ze weer perspectief.

Competenties:
Jij weet wat nodig is en geeft de beste adviezen. Je bent integer en met jou verantwoordelijkheden oefen jij je functie adequaat en zorgvuldig uit.

Je bent als Consulent zelfstandige veel in gesprek met ondernemers in financiële problemen. Je bent daarom communicatief vaardig en weet ideeën of feiten op een effectieve wijze onder woorden te brengen. Je weet op een tactvolle en effectieve wijze te reageren op behoeften en gevoelens van de zelfstandige. Je werkt klant- en resultaatgericht en leeft je in de problematiek van de klant. Je hebt een analytisch vermogen en herkent complexe situaties en neemt hierop passende acties. Ook monitor je de effectiviteit van de dienstverlening. Je werkt graag samen met collega’s binnen en buiten je team en zij zijn op hun beurt blij met jouw flexibiliteit. Je bent ondernemend en komt tijdens een teamvergadering geregeld met goede ideeën om de klanttevredenheid nog meer te verhogen. Met jouw leervermogen laat jij zien dat je aan de hand van informatie, handleidingen en instructies het werk snel kunt oppakken. Kennis van wet- en regelgeving, senior rol benadrukken.

Eisen

  1. Je hebt minimaal een afgeronde hbo-opleiding;

  2. Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring als consulent/adviseur zelfstandigen waarbij de hulpvraag van de ondernemer zoals op financieel gebied, schuldenproblematiek en/of op wet- en regelgeving centraal staat;

  3. Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring met de Bbz 2004, IOAZ en de PW opgedaan in de laatste 5 jaar.

Gunningscriteria

  1. Je beschikt over een afgeronde training of cursus gesprekstechnieken;

  2. Je beschikt over commerciële vaardigheden, dit blijkt uit opgedane werkervaring of opleidingen;

  3. Je hebt minimaal 1 jaar werkervaring met het systeem Socrates, opgedaan in de afgelopen 4 jaar;

  4. Je hebt aantoonbare werkervaring met het systeem Exact;

  5. Je hebt ervaring op een commercieel ingestelde afdeling bij een gemeente met meer dan 160.000 inwoners.

Procedure
Weging
Op basis van de totaalscore op de subgunningscriteria wordt bepaald welke inschrijver de economisch meest voordelige inschrijving heeft gedaan. De weging van de subgunningscriteria is:

  • 20 % prijs

  • 80 % kwaliteit

 De weging van de afzonderlijke vragen is weergegeven in de vragenlijst.

Verificatiegesprek
De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 6 kandidaten.

Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten
Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.

Inschrijvingen
Inschrijver kan 2 kandidaten aanbieden.

Aanvullende informatie
Halvemaanpassage 90 (Timmerhuis), Rotterdam
In overleg met het team kan er een aantal dagen vanuit huis worden gewerkt.

Let op!: Geen ZPP, ook doorleenconstructies zijn niet toegestaan.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.