Senior beleidsadviseur Ruimtelijke Ordening

Onderdoor 25, 3992 XH Houten, Nederland

Sluit over 3 dagen
32 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

24 jun 2025

Organisatie
De gemeente Houten is onderdeel van de stadsregio Utrecht en de laatste decennia volop in ontwikkeling. Van een dorp van 7.000 inwoners in 1975 groeide Houten uit tot een middelgrote stad van bijna 50.000 inwoners. Stedelijk van karakter in het centrum en dorps in de mooie en rustige woonwijken en de drie kleine kernen ’t Goy, Schalkwijk en Tull en ’t Waal. Behalve dat Houten mooi, groen, veilig en landelijk gelegen is, kent de gemeente ook veel sociale, culturele en economische activiteit. Deze kenmerken vormen samen de kracht en de kwaliteit van Houten.

Dat maakt ook dat wij als organisatie goed zijn in het combineren van denken en doen. Schouders eronder en aan de slag is ons motto. In korte tijd kunnen we goede resultaten boeken. Landelijke en regionale ontwikkelingen en eigen ambities worden opgepakt door voortdurend op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen en manieren van werken. Innoveren en experimenteren helpen ons in het realiseren van onze ambities. We zoeken hiervoor actief de samenwerking met elkaar, collega’s, inwoners, ondernemers en partners. Een setting waardoor het fijn werken is in Houten. De platte structuur van de organisatie, met 12 samenwerkende teams, geeft veel ruimte voor eigen initiatief, eigenaarschap en persoonlijke ontwikkeling.

Team
Jouw plek is binnen het team Ruimtelijke Ontwikkeling bij het onderdeel beleid. Binnen dit team zijn zo’n 30 betrokken collega’s bezig met visie- en beleidsontwikkeling, projecten en plannen op de vakdisciplines ruimtelijke ordening, economie, mobiliteit, wonen en volkshuisvesting, natuur, landschap en erfgoed, grondzaken en duurzaamheid.

Houten gaat tot 2040 circa 4.750 woningen bouwen, daarnaast heeft het college ambities geformuleerd op gebied van de doorontwikkeling van Houten volgens het Houtens DNA. Dat vraagt om een heldere vertaling naar beleid, regels in plannen en besluiten.

De Senior beleidsadviseur Ruimtelijke Ordening is een belangrijke schakel in het team als het gaat om de vertaling van beleidsambities, (complexe) plannen en initiatieven naar adviezen en besluiten.

Opdracht
Als Senior beleidsadviseur Ruimtelijke Ordening werk je, samen met je directe collega’s, aan de begeleiding en besluitvorming van complexe plannen en initiatieven voor de fysieke leefomgeving van Houten. Een uitdagende rol voor iemand die:

  • Goed kan schakelen tussen de verschillende niveaus van de complexe vraagstukken op het gebied van de fysieke leefomgeving (met name op tactisch en strategisch niveau);
  • Complexe ruimtelijke ambities kan vertalen naar beleidsregels;
  • Initiatieven en plannen kan vertalen naar heldere, integraal afgestemde adviezen en besluiten voor de verschillende gesprekspartners (bestuur, adviseur, inwoners en collega’s);
  • Het van belang vindt om goede contacten en verhoudingen met inwoners, organisaties en adviseurs te hebben en hun wensen en ideeën kan vertalen naar goede participatieprocessen en bestuurlijk draagvlak;
  • Goed kan adviseren over BOPA's
  • Zorgdraagt voor een zorgvuldige bestuurlijke besluitvorming in raad en college;
  • Vraagbaak en/of sparringspartner is voor de directe collega’s;
  • Out of de box durft te denken en het niet schuwt om tegengas te geven indien nodig.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad;
2. Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als planoloog en/of beleidsadviseur ruimtelijke ordening bij een overheidsinstelling;

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
4. Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van ruimtelijke ordening, planologie en/of ruimtelijk bestuursrecht (10 punten);
5. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als planoloog en/of beleidsadviseur ruimtelijke ordening bij een gemeente (30 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met het vertalen van beleid naar concrete plannen en besluiten (omschrijf duidelijk in het cv); (20 punten)
7. Maximum uurtarief van € 110,- exclusief BTW / inclusief fee Flextender en reiskosten woon-werk; (10 punten)
8. Aantoonbare werkervaring met contact onderhouden met inwoners en organiseren van participatiebijeenkomsten (15 punten)
9. Aantoonbare werkervaring met het adviseren van wethouders, college en/of raad. (10 unten);
10. Bijgevoegde motivatiebrief gericht op de opdracht, door de kandidaat zelf geschreven (5 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Stressbestendig;
  • Flexibibliteit
  • Dienstverlenende instelling
  • Gevoel voor humor;
  • Goede communicatieve vaardigheden in woord en geschrift;
  • Teamplayer;
  • Denkt in mogelijkheden;
  • Initiatiefrijk/verantwoordelijkheid nemen.

Beoordeling 
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11 zie criteria. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,50 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr (in overleg)
Is hybride werken mogelijk:  ja, in overleg met je team, waarbij de werkzaamheden leidend zijn.  

Planning
De gesprekken worden gepland in overleg. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

  • De kandidaat dient over een geldige Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) te beschikken en het origineel te kunnen tonen, maximaal 6 maanden oud.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 25 juni 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 26 juni2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot vrijdag 27 juni 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur