Crackstraat 2, 8441 ES Heerenveen, Nederland
Begindatum:
1 sept 2025Einddatum:
31 dec 2025Uren per week:
28 - 32Publicatiedatum:
14 aug 2025De Gemeente Heerenveen wil voor in eerste instantie de periode 1 september 2025 t/m 31 december 2025 (2832 uur per week) een ervaren projectleider inhuren die leiding geeft aan het oplossen van acute inkooponrechtmatigheden en het opstellen en in gang zetten van een plan van aanpak om toekomstige onrechtmatigheden te voorkomen.
Belangrijke onderdelen zijn het invoeren van contractmanagement, het versterken van de inkoop- en contractmanagementprocessen, het creeren van draagvlak, het doorbreken van patronen en het meenemen van de organisatie en het bestuur in deze verbetering.
Aanleiding
In het kader van organisatieontwikkeling zijn onrechtmatigheden in de inkoopprocessen zichtbaar geworden. Naast de in de jaarrekening 2024 geconstateerde onrechtmatigheid dreigt ook in 2025 en 2026 een verhoogd risico.
Het college wil:
Een aantal reeds ingezette danwel voorgenomen beheersmaatregelen zijn:
De opdracht
Een onderzoek en analyse naar de oorzaak van de ontstane onrechtmatigheid heeft plaatsgevonden door een extern onderzoeksbureau. Binnenkort wort de rapportage met aanbevelingen opgeleverd. De aanbevelingen uit de rapportage krijgen een plek in dit project. De opdrachtnemer levert gedurende de opdrachtperiode de volgende resultaten op:
Plan van Aanpak
Uitgewerkt PVA met concrete maatregelen, mijlpalen en acties voor structurele borging van rechtmatige inkoop.
Fundering voor een contractmanagementproces met tijdige signalering van risico's.
Implementatie & Cultuur
Begeleiding bij invoering van procesafspraken en interne controles.
Organiseren van sessies gericht op houding, gedrag, draagvlak en het doorbreken van patronen.
Stakeholdermanagement
Actieve en transparante communicatie met college van B&W, portefeuillehouder en organisatie.
Afronding
Eindrapportage met behaalde resultaten en aanbevelingen voor borging.
Niet bekend
Niet bekend
Het college van Burgemeester en Wethouders is de bestuurlijke opdrachtgever. Zij besluit over het plan van aanpak en neemt het eindresultaat in ontvangst.
De Concerncontroller en de concerndirecteur hebben de bestuurlijk/ambtelijke opdrachtgeversrol namens het college. Zij vertegenwoordigen het college, stellen kaders vast, bewaken budget, nemen besluiten binnen mandaat.
De teammanager van het team Juridische Zaken en Inkoop is de gedelegeerd opdrachtnemer en gedelegeerd opdrachtgever voor de projectleider. Zij is het eerste aanspreekpunt voor de projectleider, bewaakt voortgang, schakelt bij risicos en escaleert indien nodig. De projectleider is uitvoerende opdrachtnemer en realiseert de afgesproken resultaten binnen afgesproken scope, tijd en middelen. De projectleider is verantwoordelijk voor het inhoudelijk en procesmatig leiden van het project om zowel de acute inkooponrechtmatigheid te herstellen als een duurzaam verbeterplan te realiseren voor rechtmatigheid inkoop en contractmanagement.
De gesprekken vinden plaats op 26 augustus in de ochtend. Wij vragen je daar rekening mee te houden.
Door de specifieke aard van deze opdracht en de voorwaarden vanuit de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) bestaat het risico op een fictieve dienstbetrekking. Om deze reden komen zelfstandigen zonder personeel (ZZPers) en BVs met uitsluitend een directeur-grootaandeelhouder niet in aanmerking om (rechtstreeks) op deze opdracht in te schrijven. Inschrijving door een zelfstandige zonder personeel of een BV met alleen een directeur-grootaandeelhouder zal leiden tot uitsluiting van de opdracht.
U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe.