Teamleider Economie en Innovatie

Claudius Prinsenlaan 10, 4811 DJ Breda, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
Geen maximum 32-36 Noord-Brabant

Begindatum:

7 apr 2025

Einddatum:

6 apr 2026

Uren per week:

32-36

Publicatiedatum:

19 mrt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Aanleiding
In Breda willen we steeds verbeteren voor bewoners, ondernemers en bedrijven. De stad verdient dat. Sinds 2023 werken we integraal aan deze stedelijke thema’s met de nieuwe afdeling Stedelijk Beleid. Deze afdeling bestaat uit het team het team Economie en Innovatie, het team Onderwijs en Wonen, en het team Vrijetijdseconomie, Sport en Cultuur. Jouw focus komt te liggen op de Bredase economie en innovatieve bedrijvigheid. Ben jij de nieuwe teamleider?

Team
Het team Economie & Innovatie bestaat uit ongeveer 36 professionals. Gezamenlijk wordt er gewerkt aan het uitvoeren van de economische visie en het onderhouden van relaties met ondernemers en bedrijven.

In Breda staat het inzetten van toegepaste technologie en creativiteit in het bedrijfsleven voorop. We kiezen voor een andere manier van organiseren en werken aan stedelijke thema’s met een nieuwe afdeling Stedelijk Beleid. De afdeling bestaat uit de teams Economie & Innovatie, Onderwijs & Wonen, Vrijetijdseconomie, Cultuur & Sport en het team Programmatisch werken.
In totaal werken er 85 collega’s op de afdeling Stedelijk Beleid. Samen met het bestuur en andere (beleids)afdelingen werken we aan het behalen van onze doelstellingen. Er is een constante verbinding tussen stedelijk beleid, sociaal beleid en met digitalisering, ruimte en vastgoed, mobiliteit, milieu en openbare ruimte.

Je maakt als teamleider Economie en Innovatie deel uit van een nieuw team én een nieuwe afdeling. Er is veel positieve energie en enthousiasme. Uiteraard zijn er ook volop uitdagingen die bij vernieuwing horen!
Meer weten over de stad of organisatie? Lees meer over de gemeente Breda

Omschrijving van de opdracht
Binnen de afdeling Stedelijk Beleid ben jij verantwoordelijk voor de aansturing van een team dat zich richt op het faciliteren en stimuleren van werk dat past bij de stad. Samen met je team creëer je de randvoorwaarden waardoor ondernemers succesvol kunnen zijn. Met ons levendige centrum en met onze economische visie ligt hiervoor het fundament. Jouw uitdaging is om dit uit te bouwen. We kiezen maximaal voor Toegepaste Technologie en Creativiteit. Ons innovatiedistrict wordt een economisch ecosysteem vol innovatieve ondernemingen die de komende jaren een cruciale rol spelen in de economische vooruitgang van Breda. Belangrijke randvoorwaarden zijn daarnaast het creëren van toekomstbestendige werklocaties, opschaling van Bredata en het ondersteunen van het MKB bij de transitieopgaven.

Het team bestaat uit 36 professionals. Zij werken bijvoorbeeld aan het uitvoeren van de economische visie, het opdrachtgeverschap van (ruimtelijke) projecten en het onderhouden van relaties met ondernemers en bedrijven. Jouw team adviseert daarbij het college over het realiseren van ambities en ondersteunt met goede besluitvormingsdocumenten. De inhoudelijke specifieke kennis zit bij hen, jij bent hun sparringpartner en geeft richting en kaders. Door los te komen van bestaande situaties zie je hoe zaken slimmer kunnen in bedrijfsvoering en processen.

Samen met je team vertaal je gemeentelijke ambities in concrete doelen en plannen. Je zorgt voor een hechte verbinding met betrokken partijen. Zowel organisaties in de stad als intern met bijvoorbeeld de afdelingen Ruimte en Milieu. Alleen samen zijn we succesvol.

Als teamleider heb je daarnaast de volgende werkzaamheden:

  • Je geeft integraal leiding en bent verantwoordelijk voor de resultaten van je team en voor budgetten, formatie en personele bezetting.

  • Jij zorgt voor een duidelijke focus op de vastgestelde koers en stimuleert dat uitvoering van de plannen op koers en op hoog niveau is.

  • Je bent in gesprek met je medewerkers. Je biedt ruimte aan hun ontwikkeling in het vak en in hun competenties. Je hebt oog voor ieders talent en benut dat ook.

  • Je bent sparringpartner voor het afdelingshoofd, directie en bestuur.

  • Je vormt samen met je collega teamleiders en het afdelingshoofd het managementteam van de afdeling.

Kandidaat omschrijving
In Breda werk jij aan actuele thema’s op het gebied van economie en innovatie. Jij weet sturing  te geven aan je team en je durft te kiezen.

Je begrijpt de politiek-bestuurlijke belangen en je gebruikt jouw leidinggevende kwaliteiten en maatschappelijke bevlogenheid om tot resultaat te komen. Je werkt met hoofd én hart. De opdracht is initieel voor 1 jaar uitgezet maar deze rol zal gedurende het gehele project (3 jaar) nodig zijn.

  • Je hebt ervaring in leidinggeven aan hoger opgeleiden.

  • Je hebt ruime ervaring in publieke organisaties en hebt affiniteit met economische vraagstukken en innovatieve bedrijvigheid.

  • Je bent een optimist. Van nature zie je nieuwe mogelijkheden en kansen. Jouw enthousiasme werkt aanstekelijk.

  • Je bent toegankelijk en communicatief sterk. En ook doortastend en overtuigend.

  • Je bent zakelijk en resultaatgericht. Je bent in staat een team te bouwen en het maximale eruit te halen.

  • Je bent een netwerker. Je benut en bouwt aan relaties om doelen te halen en stimuleert je team om datzelfde te doen.

Eisen

  1. Het uurtarief is all-in tariefstelling wat betreft reiskosten woon-werk verkeer en de verrekening van de fee kosten.

  2. kandidaat toont aantoonbaar vermogen om complexe economische vraagstukken te vertalen naar een heldere, toekomstgerichte visie, passend bij Breda’s Economische Visie 2030.

  3. kandidaat beschikt over bewezen leiderschapskwaliteiten en heeft ervaring met het motiveren en ontwikkelen van multidisciplinaire, hoger opgeleiden teams binnen een gemeentelijke context.

  4. kandidaat heeft ervaring met werken in een politiek-bestuurlijke omgeving is essentieel. De kandidaat moet in staat zijn om soepel te schakelen tussen verschillende belangen, zoals die van het college, de gemeenteraad en externe stakeholders.

  5. kandidaat heeft een duidelijke focus op het behalen van meetbare resultaten, zoals het aantrekken van bedrijven, versterken van innovatieclusters of verbeteren van werkgelegenheidscijfers.

  6. kandidaat is een verbindende schakel tussen interne afdelingen (bijvoorbeeld Ruimtelijke Ordening) en externe partners zoals ondernemers, onderwijsinstellingen (Avans Hogeschool, BUAS) en regionale samenwerkingsverbanden (Economic Board West-Brabant).

  7. kandidaat beschikt over uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatie is vereist om beleid helder over te brengen aan diverse doelgroepen, waaronder ondernemers, bewoners en raadsleden.

Gunningscriteria

  1. kandidaat toont inzicht in trends zoals digitalisering, smart city-toepassingen en circulaire economie, en weet deze te vertalen naar concrete projecten die aansluiten bij Breda’s ambities.

  2. kandidaat heeft aantoonbare ervaring in het aansturen van complexe economische programma’s of projecten, zoals gebiedsontwikkeling of innovatiehubs.

  3. kandidaat heeft affiniteit met Breda en de regio West-Brabant is belangrijk om lokale kansen optimaal te benutten en effectief samen te werken met regionale partners zoals BOM of omliggende gemeenten.

  4. Als interim teamleider moet uw kandidaat flexibel kunnen inspelen op veranderende omstandigheden, zoals politieke verschuivingen of economische uitdagingen. Dit moet blijken uit het cv doormiddel van een casus, indien casus ontbreekt wordt niet aan de eis voldaan.

Competenties
kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek.

  • Je bent een optimist. Van nature zie je nieuwe mogelijkheden en kansen. Jouw enthousiasme werkt aanstekelijk.

  • Je bent toegankelijk en communicatief sterk. En ook doortastend en overtuigend.

  • Je bent zakelijk en resultaatgericht. Je bent in staat een team te bouwen en het maximale eruit te halen.

  • Je bent een netwerker. Je benut en bouwt aan relaties om doelen te halen en stimuleert je team om datzelfde te doen.

Aanvullende informatie

  • De Gemeente Breda volgt de Wet Normering Topinkomens. Het algemeen bezoldigingsmaximum voor het jaar 2025 is vastgesteld op € 246.000. Ook de bezoldigingsmaxima voor topfunctionarissen zonder dienstbetrekking zijn voor 2025 geïndexeerd. De eerste twaalf kalendermaanden mag de bezoldiging niet meer bedragen dan de som van € 32.700 per maand voor de eerste zes maanden en € 24.900 per maand voor de volgende zes maanden waarin de functie wordt vervuld. Het maximumuurtarief bedraagt vanaf 2025 voor de eerste twaalf kalendermaanden € 235. Bevestigt u hierbij dat met het tarief dat u gedurende de opdracht hanteert deze norm niet overschrijdt? NB: Mocht gedurende de looptijd van de opdracht deze norm overschreden (dreigen te) worden, dan is opdrachtgever gerechtigd de opdracht per direct eenzijdig te ontbinden.

  • Kandidaten die intern op deze aanvraag reageren krijgen bij gebleken geschiktheid voorrang op externe werving.

  • Breda VOG adviseurs- en managersfunctie. Om bij de gemeente Breda te komen werken, stellen wij een verklaring omtrent gedrag verplicht. Met uw inschrijving verklaart u zo spoedig mogelijk na gunning van de opdracht een VOG (van de door u voorgestelde kandidaat) te uploaden in het digitaal dossier van de kandidaat in Flex WestBrabant. Het betreft een VOG met screeningsprofiel 11, 12, 13, 22, 41 en 53.

  • De inhuur wordt gebaseerd op het in de uitvraag opgegeven aantal uren per week. Gedurende de inhuurperiode kunnen omstandigheden wijzigen, waardoor een ander aantal uren per week gewenst is. Indien deze situatie zich voordoet, worden in onderling overleg en in alle redelijkheid en billijkheid afspraken gemaakt over wijziging van het aantal uren per week.

  • Week 14 (31 maart - 5 april) is gereserveerd voor persoonlijke gesprekken. Wij verzoeken u vriendelijk hier reeds rekening mee te houden.

Let op!: De wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) reguleert de inzet van zzp’ers. Vanwege de aard en inhoud van de opdracht is het niet mogelijk hierop een zzp’er te laten starten. Geïnteresseerde zzp’ers kunnen zich uitsluitend in loondienst laten detacheren via een bureau. Doorleenconstructies (met een modelovereenkomst) zijn daarbij niet toegestaan.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.