Senior Communicatie Adviseur

De Misse 6, 5384 BZ Heesch, Nederland

Sluit over 12 dagen
95 24 Noord-Brabant

Begindatum:

1 jul 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

29 mei 2025

Opdrachtomschrijving

Bernheze, een unieke gemeente
Klein genoeg voor overzicht, groot genoeg voor uitdaging: dát is Bernheze. We zijn een groene gemeente die bestaat uit 5 woonkernen. Ongeveer 200 medewerkers werken samen met bedrijven, instellingen en 32.000 inwoners. We omarmen moedige initiatieven vanuit de kern en de werkvloer, dit zorgt voor mooie kansen om te verzilveren. Hier heb je impact. Want hoe kleiner de schaal, hoe zichtbaarder het resultaat. We staan midden in de samenleving, net als ons gemeentehuis. Tijdens een lunchwandeling loop je zo het prachtige buitengebied of het centrum van Heesch in met volop winkelaanbod. Hybride werken doen we al jaren, op basis van vertrouwen in elkaar. Vertrouwen maakt dat we kunnen bouwen. Samen, met aandacht en moed.

Voor ons team communicatie zoeken we een SENIOR COMMUNICATIEADVISEUR met aandachtspunt ‘Asiel en migratie’ voor 24 uur per week tot het einde van het jaar.

We zoeken voor op de korte termijn een sr. Communicatieadviseur die zich na enkele maanden vooral gaat richten op het thema Asiel & Migratie binnen de gemeente Bernheze. De eerste maanden zal de sr. Communicatieadviseur vooral de bestuurscommunicatie vormgeven waartoe o.a. de portefeuille met de burgemeester en gemeentesecretaris onderhouden; persgesprekken; aansluiten bij het college en de meer complexere communicatie vraagstukken. Daarnaast ligt er een belangrijke coördinerende taak binnen deze rol voor het team Communicatie. De eerste maanden is de rol dus vooral voorzien voor het invullen van een vertrekkende collega. Wanneer we deze rol weer hebben ingevuld zal de focus meer en meer op het thema ‘Asiel en Migratie’ komen te liggen.

Je komt dan ook te werken in een leuk team! (5,5FTE). Naast de rol van sr. Communicatie adviseur bestaat het team uit twee communicatieadviseurs, een communicatiemedewerker, een webmanager en een kabinetsmedewerker. Het team heeft een goede basis, wil zich graag door ontwikkelen. Naast de praktische uitvoering van communicatie, pakken we steeds meer onze rol als strategische gesprekpartner, bruggenbouwer en coach. We helpen de organisatie om goed aan te sluiten bij de buitenwereld en de communicatieve vraagstukken af te stemmen op de behoefte en beleidsdoel.


Jouw werkzaamheden:

  • Je adviseert samen met je collega communicatieadviseurs het college, management en organisatie. Voor jou ligt de focus op bestuurscommunicatie en de meer complexe vraagstukken. De portefeuilles van de wethouder zijn verdeeld onder de communicatieadviseurs. Voor jou betekent dat de portefeuille van de burgemeester en de gemeentesecretaris.
  • Je geeft advies en voert de communicatie uit voor het thema Asiel en Migratie voor de gemeente Bernheze.
  • Je coördineert en prioriteert de werkzaamheden binnen het team.
  • Je sluit op dinsdagen aan bij de collegevergadering en geeft advies voor het persgesprek die elke donderdag plaatsvindt.
  • Je zorgt samen met je collega communicatieadviseur voor de afhandeling van persvragen en het behouden van de persrelatie.

Kandidaatomschrijving

Dit vragen we van jou:
Je bent een allround adviseur die naast adviseren ook graag de handen uit de mouwen steekt. Je hebt een goede politiek-bestuurlijke antenne en kunt uiteenlopende onderwerpen terugbrengen tot de kern van de zaak. Je hebt ervaring met een coördinerende rol binnen een team, waarbij je coachend het beste uit je collega’s wil halen. Je handelt vanuit gezamenlijk belang en bent niet bang om knopen door te hakken. Je brengt een vernieuwende en frisse blik mee en je bent flexibel, omgevingsbewust en proactief. Je kan snel schakelen tussen strategie en uitvoering en diverse onderwerpen. Je werkt aan complexe, strategische communicatievraagstukken met maatschappelijke impact en durft keuzes te maken.

Naast de bovengenoemde eigenschappen vragen wij:

  • HBO werk- en denkniveau met bij voorkeur een opleiding op het gebied van communicatie;
  • Minimaal 5 jaar relevante werkervaring;
  • Kennis van recente ontwikkelingen in het communicatie vak;
  • Kennis van Factor C
  • Je herkent je in onze kernwaarden: Samen, Aandacht en Moed.
  • Aantoonbare ervaring met communicatie trajecten ‘Asiel en Migratie’ is een pre.

Interviewplanning

Met de Top-3 kandidaten wordt een gesprek aangegaan waarin o.a. zal worden getoetst of de kandidaat voldoet aan het kandidaatsprofiel en aan de gestelde minimumeisen. Daarnaast zal worden beoordeeld welke kandidaat het beste aansluit bij datgene wat de opdrachtgever zoekt in een kandidaat (competenties, aansluiten bij de organisatie, het team, etc.). Het gesprek is onderdeel van de beoordeling. De gesprekken vinden plaats op donderdag 19 juni van 13:00 tot 17:00 uur. Graag hier alvast rekening mee houden.

Mocht uit deze gespreksronde geen geschikte kandidaat naar voren komen, dan wordt bezien of er op basis van de eerste selectieronde met de daaropvolgende kandidaten gesprekken plaatsvinden.

De kandidaat aan wie de opdracht voorlopig wordt gegund, dient voor definitieve gunning een actuele Uniform Europees Aanbestedingsdocument (voorheen Eigen Verklaring) te overleggen. Wordt deze niet of niet tijdig overlegd, dan gaan wij over tot gunning aan de tweede kandidaat in rang.

Dienstencategorie

Andere diensten

CPV code

85000000-9 - Gezondheidszorg en maatschappelijk werk

Eisen

Aantoonbare ervaring met communicatie trajecten

Minimaal 5 jaar relevante werkervaring ‘Asiel en Migratie’ is een pre.

Geoffreerd tarief is all-in

Wij vragen om in deze offerte een all-in tarief te offreren. Dit betekent onder andere inclusief reiskosten woon-werkverkeer.

Je hebt een coördinerende rol binnen het team

waarbij je een goede politiek-bestuurlijke antenne hebt en hierdoor uiteenlopende onderwerpen kunt terugbrengen tot de kern van de zaak.

Wet DBA

Deze opdracht is niet geschikt voor ZZP'ers.

Gevraagde documenten

Aanleveren na gunning

  • Verklaring omtrent het Gedrag (VOG)
  • De kandidaat kan een actuele Uniform Europees Aanbestedingsdocument (voorheen Eigen Verklaring) overleggen.

Gunningscriteria

Weging prijsdeel: 25 %

Aantoonbare ervaring en affiniteit:

Je adviseert samen met je collega communicatieadviseurs het college, management en organisatie. Voor jou ligt de focus op bestuurscommunicatie en de meer complexe vraagstukken
Weging: 25 %

Beschikbaarheid

De kandidaat is beschikbaar voor 24 uur per week tot het einde van het jaar (31-12-2025 met optie op verlenging)
Weging: 25 %

Interview

Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.
We willen graag 3 kandidaten spreken. 
Weging: 25 %
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur