Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
12 dec 2025Uren per week:
28Publicatiedatum:
31 jul 2025Als communicatieadviseur bij de gemeente Baarn heb je een veelzijdige rol waarin je strategisch, tactisch én uitvoerend te werk gaat. Je krijgt te maken met alle facetten van het vak. Je werkt nauw samen met de burgemeester en een van de wethouders en je bent verantwoordelijk voor alle communicatie rondom hun portefeuilles. Of het nu gaat om het opstellen van communicatieplannen, het ontwikkelen van communicatiemiddelen of het schrijven van speeches: jij zorgt ervoor dat de boodschap helder, consistent en op het juiste moment wordt overgebracht.
Daarnaast ben jij, samen met de andere communicatieadviseurs, het eerste aanspreekpunt voor lokale en landelijke media. Je speelt een sleutelrol in de gemeentelijke crisiscommunicatie en begeleidt de burgemeester en het college bij perscontacten en publieke optredens. Je bereidt de wekelijkse persbijeenkomst voor en zit deze ook voor.
Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als communicatieadviseur binnen een overheidsinstelling;
Aantoonbare werkervaring met crisiscommunicatie vraagstukken en pers- en bestuurlijk Communicatieadvies;
Uurtarief maximaal €125 exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk en werk-werk en fee Flextender (10 punten).
Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in de richting van communicatie, journalistiek;
Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring als communicatieadviseur binnen een overheidsinstelling;
Uiterlijk beschikbaar per 1 september 2025, voor 28 uur per week;
Uurtarief maximaal €120 exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk en werk-werk en fee Flextender (10 punten).
Politiek-bestuurlijk sensitief en kunt risicos en kansen goed inschatten;
Nieuwsgierig en proactief, met het vermogen om een sterk netwerk op te bouwen binnen en buiten de organisatie;
Schrijfvaardig en in staat om complexe informatie om te zetten in heldere, begrijpelijke boodschappen;
Stressbestendig en georganiseerd: je behoudt overzicht, ook in tijden van piekdrukte en ad-hoc verzoeken;
Zelfstandig en verbindend: je adviseert en faciliteert collegas om de communicatiedoelen van de gemeente te realiseren.
Bij de gemeente Baarn zijn ruim 155 medewerkers in dienst. Om onze ambities te verwezenlijken hebben we enthousiaste mensen nodig die bijdragen aan een transparante gemeente en die hun nek durven uit te steken voor inwoner en organisatie.
Onze organisatie is groot genoeg voor uitdagend werk en klein genoeg voor korte lijnen en veel eigen verantwoordelijkheid. Elke dag is anders met deze collega’s die graag voor elkaar klaar staan. Ook zijn er korte lijnen met het gemeentebestuur en het management. Wij werken steeds meer in verbinding met de inwoners, maar ook intern met onze collega’s van verschillende vakgebieden. Een baan bij ons betekent veel eigen verantwoordelijkheid en ruimte om zaken zelf te regelen.
De organisatie is flink in beweging. De focus van de gemeente Baarn is gericht op het centraal stellen van de klant en het verder ontwikkelen van de organisatie en de dienstverlening. Regelmatig zijn wij op zoek naar enthousiaste en talentvolle medewerkers die zich herkennen in onze kernwaarden: samenwerken, duidelijk en verbindend.
Ons team
Je wordt onderdeel van het Team Communicatie, dat deel uitmaakt van het bredere team Intern Advies. Dit team bestaat uit vier communicatieadviseurs, een adviseur bewonersparticipatie, een webredacteur en twee communicatiemedewerkers. Samen zorgen we ervoor dat de gemeente Baarn duidelijk, toegankelijk en via de juiste kanalen communiceert. Ons doel? Dat inwoners, ondernemers en organisaties goed geïnformeerd zijn over relevante gemeentelijke zaken. Dit doen we niet alleen door communicatiemiddelen te ontwikkelen en beheren, maar ook door onze collega’s communicatiever te maken.
De online gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 7 augustus 2025 van 11:00-13:00 en op vrijdag 8 augustus 2025 van 10:00-12:00 uur De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 6 augustus 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
Fee externe partij
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Voor de zzp'er
Opdrachtnemer is op grond van het integriteitsbeleid van Opdrachtnemer verplicht om uiterlijk één maand na aanvang werkzaamheden aan Opdrachtgever een voor de functie relevante Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) te overleggen. Op het moment van overleggen mag de VOG niet ouder zijn dan twee maanden.
Opdrachtnemer zal na gaan of structurele aanwezigheid op het kantoor van de opdrachtgever noodzakelijk is teneinde het aantal reiskilometers, indien mogelijk, te beperken.
Opdrachtnemer zal correspondentie en adviesproducten zoveel mogelijk digitaal aanleveren. Indien de adviesproducten in hardcopy moeten worden aangeleverd worden deze stukken zoveel mogelijk dubbelzijdig en op duurzaam papier (voorzien van een van de volgende keurmerken; Milieukeur, Europees Ecolabel, Nordic Swan, Blaue Engel of gelijkwaardig) geprint.