Trainee Finance & Control

Grote Kerkplein 15, 8011 PK Zwolle, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
68 36 Overijssel

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 okt 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

18 mrt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Organisatie
In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op ‘kwaliteit van leven’. Inwoners hebben een groot hart voor de stad, houden van het groen, werken, ondernemen met plezier en voelen zich veilig. We kijken uit naar een toekomst met meer dan 160.000 inwoners. Het is onze missie om onze brede welvaart te behouden en te versterken. Dit doen we door unieke talenten samen te brengen en onze passie voor de stad en haar inwoners te delen.

In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. We zijn een organisatie, waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt.

Omschrijving van de opdracht
De trainee ondersteunt de afdeling Financiën en maakt kennis met de financiële processen binnen de gemeente. De focus ligt op financiële administratie, rapportages en analyse, met specifieke aandacht voor BBV-regelgeving en procesoptimalisatie.

Werkzaamheden:

  • Ondersteunen bij de uitvoering van financiële administratie en boekhouding

  • Analyseren en opstellen van financiële rapportages

  • Meewerken aan de planning & control-cyclus

  • Inzicht krijgen in de BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) en financiële regelgeving binnen de gemeente

  • Werken met systemen zoals PowerBI en Excel voor data-analyse en visualisaties

  • Signaleren en aandragen van verbeteringen in financiële processen

Ontwikkelpad van de trainee
De trainee volgt een Finance & Control Traineeship met trainingen en certificeringen op het gebied van:

  • Financiële vaardigheden: Moderne Bedrijfsadministratie of Praktijkdiploma Boekhouden (incl. examens)

  • Data-analyse: PowerBI (incl. certificaat), Advanced Excel

  • Procesoptimalisatie: Lean Greenbelt (incl. certificaat)

  • Soft skills: Personal Branding, Presentatievaardigheden, Gesprekstechnieken

  • Verdieping: Specialisatie in het 2e jaar van het traineeship

Begeleiding:

  • Eén dag per twee weken een fysieke traineedag

  • Regelmatige begeleiding door een interne mentor/people manager (bijvoorbeeld om de 6 weken)

  • Mogelijkheid tot behalen van BBV-basis certificaat via Bestuur Academie Nederland

Gewenst profiel:

  • Academische achtergrond in een financieel-economische richting óf een gerelateerde studie met affiniteit voor financiën en beleidsmatige vraagstukken.

  • Analytisch sterk en in staat financiële processen en data te doorgronden

  • Interesse in gemeentelijke financiën, beleidsvorming en data-analyse

  • Affiniteit met financiële systemen en tools zoals Excel en PowerBI

  • Proactief, leergierig en in staat zelfstandig te werken binnen een complexe organisatie

Toekomstperspectief:
Na een succesvolle afronding van het traineeship kan de trainee kosteloos instromen in een vaste functie binnen de gemeente.

Bureau-specifieke criteria:

  • Ervaring met het opleiden van Finance trainees binnen gemeenten: Aantoonbare track record van succesvolle traineeships bij andere overheidsinstanties.

  • Kwaliteit van begeleiding: Het bureau biedt een gestructureerd traineeprogramma inclusief een vaste people manager en periodieke evaluaties.

  • Netwerk en doorstroomkansen: Bewezen succes in het laten doorstromen van trainees naar vaste posities bij gemeenten.

  • Flexibiliteit en maatwerk: Het bureau is bereid om in overleg de opdracht en opleidingscomponenten af te stemmen op de behoefte van de gemeente;

  • Begeleiding: De kandidaat wordt gedurende het traineeship begeleid door de externe traineeorganisatie en heeft een vaste aanspreekpunt/people manager.

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  2. Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding in de richting van  in een financieel-economische richting, bestuurskunde, international political economy;

  3. Beschikbaar voor de volledige duur van het traineeship (18 maanden);

  4. Traineeshipprogramma: De kandidaat neemt deel aan een traineeship, afgestemd op Finance & Control, waarin zowel vakinhoudelijke als soft skills-trainingen worden geboden (voeg de begeleiding van de traineeship mee bij de inschrijving. Zie opdracghtomschrijving bureau-specifieke criteria);

  5.  Minimaal 1 jaar aantoonbare ervaring (stage of werkervaring) in een financieel-administratieve of beleidsmatige rol;

  6.  Bereid om binnen het traineeship het BBV-basis certificaat te behalen via de Bestuur Academie Nederland.

Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)

  1. Aantoonbare afgeronde wo master opleiding in de richting van  in een financieel-economische richting, bestuurskunde, international political economy (10 punten);

  2. Minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring (stage of werkervaring) in de Planning & Control-cyclus, begroting en jaarrekening in een gemeentelijke instelling (20 punten);

  3. Aantoonbare ervaring (stage of werkervaring) PowerBI en Advanced Excel voor financiële analyses en rapportages (15 punten);

  4. Aantoonbare ervaring (stage of werkervaring) met het meedraaien in de implementatie van unit4 (10 punten);

  5. Aantoonbare ervaring (stage of werkervaring) in de afgelopen 5 jaar (werkervaring of stage) binnen een gemeente, overheid of een non-profitorganisatie (15 punten)

  6. Aantoonbare ervaring (stage of werkervaring) met Lean-methodieken en procesverbetering in een financiële omgeving (20 punten);

  7. Detavast constructie: kandidaat is bereid om bij wederzijds goedvinden na 18 maanden kosteloos bij opdrachtgever in dienst te treden (10 punten)

Competenties
Deze worden getoetst tijdens het gesprek.

  • Analytisch vermogen – Kan financiële gegevens en processen doorgronden en vertalen naar inzichten.

  • Nauwkeurigheid – Werkt zorgvuldig en accuraat bij financiële analyses en rapportages.

  • Samenwerken – Kan effectief schakelen met verschillende afdelingen en werkt goed in teamverband.

  • Communicatieve vaardigheden – Kan helder en professioneel communiceren, zowel mondeling als schriftelijk.

  • Leergierigheid – Staat open voor nieuwe kennis en ontwikkeling binnen het traineeship en de gemeentelijke financiële processen.

  • Nederlandse taalvaardigheid: De kandidaat beheerst de Nederlandse taal vloeiend, zowel mondeling als schriftelijk.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 8. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning. Max tarief per uur, all in ex btw: 68.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 31 maart 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 27 maart 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Let op! “Uitvoeringsvoorwaarde:
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Zwolle mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Zwolle. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Britt Emmen via 06 39 84 53 67 / britt.emmen@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Britt Emmen
Britt Emmen
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.