Interim directeur

Fryslânplein 3, 8914 BZ Leeuwarden, Nederland

Sluit over 9 dagen
175 24 Friesland

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

31 aug 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

12 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Ga tijdelijk aan de slag bij Wetterskip Fryslân en duik in de uitdagende wereld van het waterbeheer. Je maakt altijd een verschil in de wereld om je heen en draagt bij aan een veilige en leefbare omgeving in Fryslân en het Groningse Westerkwartier, voor mens en natuur. Voor huidige en volgende generaties. En wat doe jij morgen met water? 

De wereld van de waterschappen is enorm in beweging. Bij ons waterschap werk je in een lerende omgeving, met ruimte voor eigen initiatief. Er is oog voor onze belangen en die te verbinden met belangen van anderen. We werken vanuit de kerntaken, én vanuit de verschillende transities aan een betere wereld voor huidige en toekomstige generaties, waarbij we grens-ontkennend samenwerken met onze partners. 

We veranderen de organisatie om de gewenste doelen te bereiken. Ter ondersteuning van de (interim) secretaris directeur zoeken we een ervaren daadkrachtige interim directeur die deskundig (o.a. managerial en veranderkundig), proactief en zelfstandig is, makkelijk zijn of haar weg vindt in de waterschap organisatie en een hands-on mentaliteit heeft. We zoeken een altruïstische persoonlijkheid met meerjarige ervaring in de wereld van waterschappen. 

Verantwoordelijkheden
Deze opdracht is een combinatie van visieontwikkeling, strategische planning, betrokkenheid creëren en implementatie. Het is belangrijk dat de interim directeur deze opdracht in nauwe samenwerking met alle betrokkenen uitvoert en de voortgang continu monitort en evalueert zodat de nieuw te benoemen secretaris directeur begin 2026 een goede start kan maken.

  • Als directielid ben je op strategisch niveau de schakel tussen Secretaris-Directeur, het management en de organisatie.

  • Je bent gesprekspartner voor de Secretaris-directeur en ondersteun je op zowel inhoud als proces.

  • Je bent in staat de Secretaris-directeur te spiegelen en te adviseren in o.a. de veranderopgave.

  • Jouw verantwoordelijkheid ligt daarnaast bij het borgen en waar nodig optimaliseren van de processen waarbij je zorgdraagt voor tijdige, transparante en herleidbare besluitvorming die aansluit bij de behoefte van de organisatie.

  • Daarnaast zorg je voor heldere communicatie vanuit de organisatie naar Secretaris-directeur/directie en vice-versa.

  • Je ondersteunt de Secretaris-directeur / het directie-overleg waar het gaat om proces, kwaliteit en planning. Je kijkt met een strategische blik mee in de veranderopgave van de organisatie.

  • Als directielid draag je actief bij aan het vormgeven en uitrollen van de veranderopgave, zonder de staande taken uit het oog te verliezen. De nadere specificatie van de activiteiten wordt in afstemming met de (interim) secretaris-directeur afgestemd en kan daarmee in de tijd veranderen. 

Eisen

  • U voegt een cv van maximaal 5 pagina's A4 met motivatie toe.

  • Minimaal WO werk- en denkniveau op het vakgebied (Dit wordt tijdens de selectieprocedure gecontroleerd.)

  • Aantoonbare, relevante en ervaring op strategisch management niveau in een waterschap organisatie in de afgelopen 5 jaar.

  • Beschikbaarheid van 24 uur per week voor de duur van de looptijd van de opdracht.

Wensen en competenties

Uitleg gunningscriteria
Op basis van de kwalitatieve inschrijvingen wordt de top drie van kandidaten samengesteld. Deze kandidaten worden op gesprek gevraagd indien de kwaliteitsscore gelijk of hoger is als 60%. Op basis van de gespreksresultaten wordt één kandidaat geselecteerd. In het geval er uit de gesprekken geen geschikte kandidaat naar voren komt, worden de daaropvolgende CV's beoordeeld welke een kwaliteitsscore gelijk of hoger als 60% hebben gescoord.

Wensen

  • Aantoonbare, relevante en recente ervaring als professionele sparringpartner (eventueel via referentie) op directieniveau.

  • Kennis van de waterschap business en veranderkundige kennis en ervaring binnen de waterschappen in de afgelopen 5 jaar.

  • Makkelijk kunnen schakelen op operationeel/tactisch/strategische niveau en het beheersen van verschillende managementstijlen.

  • Goed analytisch vermogen en in staat om complexe vraagstukken op hoofdlijnen te doorgronden en hierover te communiceren.

  • Je bent altruïstisch en complementair, voegt waarde toe aan het directieteam en zoekt van nature om waarde toe te voegen aan een team.

Organisatie en team

De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 september 2025 tot 31 augustus 2026 voor (gemiddeld) 24 uur per week. (e.e.a. in afstemming met de opdrachtgever) De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Gespreksinformatie

Interview
Als inschrijver in de top 3 is geëindigd, ontvangt inschrijver een uitnodiging voor het interview. Tijdens het interview wordt een verificatie gedaan op basis van de aangeboden offerte. Als de verificatie positief is, wordt de kandidaat beoordeeld op basis van criteria. De criteria zijn hierboven te raadplegen ter voorbereiding op het interview. Bij de terugkoppeling op de offertes (gunningsbeslissing) worden de resultaten bekendgemaakt in deze applicatie.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

CV-eisen
Onder een CV verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit in het Nederlands gesteld en bij voorkeur in PDF-formaat van maximaal 5 pagina's A4. De externe partij behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het CV en/of referentie voorkomen. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld.

Beschikbaarheid
De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 september 2025 tot 31 augustus 2026 voor (gemiddeld) 24 uur per week. (e.e.a. in afstemming met de opdrachtgever).
De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd.
De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Uurtarief
Minimaal: € 155,00
Maximaal: € 175,00

Optie tot verlenging
Ja, 4 x 3 maanden

Overige informatie

  • Zelfstandige professionals (zzp'ers) zonder eigen besloten vennootschap (B.V.) die in aanmerking willen komen voor deze opdracht, dienen zich aan te melden via een erkend detacheringsbedrijf dat de offerte indient. Offertes die door zzp'ers zelf worden ingediend, worden niet in behandeling genomen.

  • Het contract kent een opzegtermijn voor opdrachtgever en opdrachtnemer van 1 maand. 

  • De op te geven prijzen en tarieven zijn volledig ('all-in'), dat wil zeggen dit bedrag is inclusief de administratieve handelingen, materiaalkosten, kapitaalslasten, verzekeringen, reiskosten, reistijd, brandstofkosten, personeelskosten en overige werkzaamheden die in deze aanbesteding zijn aangegeven, echter exclusief btw.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur