Kloosterstraat 2-8, 4701 KK Roosendaal, Nederland
Begindatum:
1 sept 2025Einddatum:
31 dec 2025Uren per week:
24 - 32Publicatiedatum:
13 aug 2025Medewerker Terugvordering & Verhaal (24-32 uur) tijdelijk september t/m december 2025 Jouw uitdaging
Als medewerker Terugvordering & Verhaal speel je een cruciale rol in het zorgvuldig en rechtvaardig uitvoeren van het terugvorderingsbeleid. Wanneer er signalen binnenkomen dat een inwoner mogelijk te veel uitkering heeft ontvangen, duik jij in de zaak. Je onderzoekt niet alleen wat er is gebeurd, maar kijkt ook naar de persoonlijke situatie, mogelijke verwijtbaarheid en andere factoren die van invloed kunnen zijn. Je onderzoekt of terugvordering mogelijk en passend is bij te veel of onterecht verstrekte uitkeringen. Daarbij kijk je breder dan alleen de financiele situatie ook persoonlijke omstandigheden en eventuele problematiek binnen andere onderdelen van het sociaal domein neem je mee in je afwegingen.
Je rapporteert duidelijk over de uitkomst van je onderzoek en bespreekt in overleg met de casusregisseur van team Diagnose of Ontwikkeling direct een terugbetalingsregeling. Je houdt hierbij rekening met het toekomstperspectief van de inwoner en benut waar mogelijk de ruimte binnen de wet- en regelgeving voor maatwerk.
Je voert eventueel als boete-ambtenaar formele gesprekken met inwoners in het kader van hoor en wederhoor. Op basis van het gesprek en de omstandigheden besluit je of een waarschuwing of boete op zijn plaats is, en leg je dit zorgvuldig vast.
Je denkt mee over hoe onrechtmatig gebruik en terugvorderingen in de toekomst kunnen worden voorkomen. Je komt met verbetervoorstellen voor werkwijzen of processen en informeert collegas (bijvoorbeeld tijdens werkoverleggen) hoe zij hieraan kunnen bijdragen.
Je werkt actief samen met collegas, maatschappelijke partners, bewindvoerders en gemeenten. Samen zorg je voor een integrale benadering en een zorgvuldig proces.
Je communiceert helder en begrijpelijk met inwoners en legt informatie duidelijk vast in dossiers. Gegevens verwerk je nauwkeurig in de daarvoor bestemde systemen.
Je probeert bezwaar- en beroepsprocedures te voorkomen door tijdig het gesprek aan te gaan met de inwoner en indien nodig samen met een mediator tot een oplossing te komen.
Als het toch tot bezwaar of beroep komt, vertegenwoordig je het Werkplein tijdens de procedure. Je stelt waar nodig een nieuw besluit op en treedt ook op in zaken waarbij een voorlopige voorziening bij de rechtbank wordt gevraagd.
Over jou Voor deze functie zoeken wij kandidaten op HBO werk- en denkniveau. Je bent bekend met het werkveld en de doelgroepen van het Werkplein en je beschikt over de nodige wetstechnische kennis. Je beschikt over uitstekende schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid en goede gespreksvaardigheden. Je dient ook communicatief sterk te zijn vanwege het maken van afspraken met de klant over het aflossen van een vordering.
Je bent resultaatgericht/pragmatisch ingesteld. Je maakt de juiste juridische afwegingen in een onderzoek maar ziet het ook als een uitdaging pragmatisch en klantgericht te handelen.
Je werkt in een lerende organisatie. Je signaleert eventuele knelpunten en gaat daar met je collega's over in gesprek. Daarnaast neem je zelf initiatief om deze knelpunten op te lossen. Je kijkt kritisch naar je eigen handelen en zoekt naar verbeteringen. Je vraagt anderen om naar jouw handelen te kijken en vraagt wat er beter kan. Je gebruikt hier onder andere de vastgelegde data voor. Je werkt op een positieve manier samen met collegas binnen en buiten het Werkplein. Je gedraagt je als ambassadeur voor het Werkplein. Je stimuleert ontmoeting en verbinding met elkaar.