Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Medewerker dienstverlening

Werkplein Hart van West-Brabant

Kloosterstraat 2-8, 4701 KK Roosendaal, Nederland

Sluit over 10 dagen
Geen maximum 32 Noord-Brabant

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

24 - 32

Publicatiedatum:

13 aug 2025

Omschrijving

Medewerker Terugvordering & Verhaal (24-32 uur) tijdelijk september t/m december 2025 Jouw uitdaging

Als medewerker Terugvordering & Verhaal speel je een cruciale rol in het zorgvuldig en rechtvaardig uitvoeren van het terugvorderingsbeleid. Wanneer er signalen binnenkomen dat een inwoner mogelijk te veel uitkering heeft ontvangen, duik jij in de zaak. Je onderzoekt niet alleen wat er is gebeurd, maar kijkt ook naar de persoonlijke situatie, mogelijke verwijtbaarheid en andere factoren die van invloed kunnen zijn. Je onderzoekt of terugvordering mogelijk en passend is bij te veel of onterecht verstrekte uitkeringen. Daarbij kijk je breder dan alleen de financiele situatie ook persoonlijke omstandigheden en eventuele problematiek binnen andere onderdelen van het sociaal domein neem je mee in je afwegingen.

Je rapporteert duidelijk over de uitkomst van je onderzoek en bespreekt in overleg met de casusregisseur van team Diagnose of Ontwikkeling direct een terugbetalingsregeling. Je houdt hierbij rekening met het toekomstperspectief van de inwoner en benut waar mogelijk de ruimte binnen de wet- en regelgeving voor maatwerk.

Je voert eventueel als boete-ambtenaar formele gesprekken met inwoners in het kader van hoor en wederhoor. Op basis van het gesprek en de omstandigheden besluit je of een waarschuwing of boete op zijn plaats is, en leg je dit zorgvuldig vast.

Je denkt mee over hoe onrechtmatig gebruik en terugvorderingen in de toekomst kunnen worden voorkomen. Je komt met verbetervoorstellen voor werkwijzen of processen en informeert collegas (bijvoorbeeld tijdens werkoverleggen) hoe zij hieraan kunnen bijdragen.

Je werkt actief samen met collegas, maatschappelijke partners, bewindvoerders en gemeenten. Samen zorg je voor een integrale benadering en een zorgvuldig proces.

Je communiceert helder en begrijpelijk met inwoners en legt informatie duidelijk vast in dossiers. Gegevens verwerk je nauwkeurig in de daarvoor bestemde systemen.

Je probeert bezwaar- en beroepsprocedures te voorkomen door tijdig het gesprek aan te gaan met de inwoner en indien nodig samen met een mediator tot een oplossing te komen.

Als het toch tot bezwaar of beroep komt, vertegenwoordig je het Werkplein tijdens de procedure. Je stelt waar nodig een nieuw besluit op en treedt ook op in zaken waarbij een voorlopige voorziening bij de rechtbank wordt gevraagd.

Eisen

  • HBO werk- en denkniveau
  • Bekendheid met het werkveld en de doelgroepen van het Werkplein
  • Nodige wetstechnische kennis
  • Uitstekende schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
  • Goede gespreksvaardigheden
  • Communicatief sterk

Wensen en competenties

Wensen

  • Resultaatgericht/pragmatisch ingesteld
  • Juridische afwegingen maken, maar ook pragmatisch en klantgericht handelen

Competenties

  • Werken in een lerende organisatie
  • Knelpunten signaleren en met collega's bespreken
  • Initiatief nemen om knelpunten op te lossen
  • Kritisch naar eigen handelen kijken en zoeken naar verbeteringen
  • Anderen vragen om naar eigen handelen te kijken en feedback vragen
  • Vastgelegde data gebruiken
  • Positief samenwerken met collega's binnen en buiten het Werkplein
  • Gedragen als ambassadeur voor het Werkplein
  • Ontmoeting en verbinding stimuleren

Organisatie en team

Over jou Voor deze functie zoeken wij kandidaten op HBO werk- en denkniveau. Je bent bekend met het werkveld en de doelgroepen van het Werkplein en je beschikt over de nodige wetstechnische kennis. Je beschikt over uitstekende schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid en goede gespreksvaardigheden. Je dient ook communicatief sterk te zijn vanwege het maken van afspraken met de klant over het aflossen van een vordering.

Je bent resultaatgericht/pragmatisch ingesteld. Je maakt de juiste juridische afwegingen in een onderzoek maar ziet het ook als een uitdaging pragmatisch en klantgericht te handelen.

Je werkt in een lerende organisatie. Je signaleert eventuele knelpunten en gaat daar met je collega's over in gesprek. Daarnaast neem je zelf initiatief om deze knelpunten op te lossen. Je kijkt kritisch naar je eigen handelen en zoekt naar verbeteringen. Je vraagt anderen om naar jouw handelen te kijken en vraagt wat er beter kan. Je gebruikt hier onder andere de vastgelegde data voor. Je werkt op een positieve manier samen met collegas binnen en buiten het Werkplein. Je gedraagt je als ambassadeur voor het Werkplein. Je stimuleert ontmoeting en verbinding met elkaar.

Gespreksinformatie

Niet bekend

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
uren:32,tarief:
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur