Manager traject bestuurlijke besluitvorming

Middelweg 28, 1911 EG Uitgeest, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
160 32-36

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jan 2026

Uren per week:

32-36

Publicatiedatum:

8 apr 2025

Organisatie
Werkorganisatie BUCH is in 2017 ontstaan, na een fusie van de ambtelijke organisaties van de gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo. Het is daarmee een jonge organisatie, met sterke wortels binnen de vier gemeenten.

Met ruim 850 medewerkers faciliteren we vier besturen bij het realiseren van hun ambities. We bieden als één organisatie het hoofd aan maatschappelijke opgaven zoals wonen, klimaat, zorg en gezonde financiën. We focussen op de overeenkomsten met oog voor de lokale verschillen.

Samen werken we aan morgen.
Kijk voor meer informatie op:
www.werkenbijdebuch.nl
www.bergen-nh.nl
www.uitgeest.nl
www.castricum.nl
www.heiloo.nl

Aanleiding
De (bestuurlijke) vraag en (ambtelijk) aanbod binnen het domein RO moet beter worden vormgegeven. Daarbij moet gekeken worden naar het verbeteren van de kwaliteit van samenwerking en sturen in het bestuurlijk proces. En met een beter proces, moet ook de kwaliteit bestuurlijke besluitvorming binnen en tussen de bestaande portefeuilles  een verbeterslag krijgen.

Omschrijving van de opdracht
De ambtelijke organisatie van BUCH is relatief jong (ambtelijke fusie in 2017). De bestuurlijke context is complex gezien de omvangrijke opgaven voor de betreffende gemeenten en de constellatie met gemeentebesturen Bergen, Uitgeest, Heiloo en Castricum (college, raad en GS) en de werkorganisatie BUCH.  Er is een groot aantal bestuurders per domein die ambtelijk bediend worden vanuit het domein RO. Daarnaast zijn er bestuurlijke en ambtelijke overleggen in de regio die goede voorbereiding en besluitvorming behoeven.

Jij bent verantwoordelijk om op korte termijn met een aanpak komen voor het verbeteren van de werkwijzen en bestuurlijk proces.

Werkzaamheden:

  • Je stelt een werkwijze op voor samenwerking, afstemming en sturen in het bestuurlijk proces binnen het domein ruimtelijke ontwikkeling en betreffende ambtelijke en (bestuurlijke) gremia;

  • Je ontwikkelt een werkwijze voor overzicht, inzicht en plannen beleidsvoorstellen en bestuurlijke besluitvorming

  • Je stelt een organisatieadvies op voor de inrichting en werkwijze van strategisch (proces) adviseur bestuurlijk proces BUCH (basis werving en selectie adviseur(s))

  • Je maakt een implementatieaanpak voor de nieuwe werkwijze, inclusief training aan selectie van medewerkers.

  • Je geeft aanbevelingen voor het vervolg.

Eisen

  1. HBO/ WO geschoold, bij voorkeur op het terrein van bestuurskunde of politicologie;

  2. Aantoonbaar ruime ervaring met werken op het snijvlak van organisatie, bestuur en politiek (minimaal 10 jaar);

  3. Zeer ruime ervaring met het vormgeven van bestuurlijke besluitvorming processen, bij voorkeur in een 100.000+ gemeente en/of een gemeente met grote bestuurlijke complexiteit;

  4. Ruime ervaring met het implementeren van deze processen en het trainen van mensen in bestuurlijke besluitvorming.

Competenties

  • Adaptief vermogen;

  • Goede communicatieve vaardigheden;

  • Het vermogen om effectief samen te werken;

  • Resultaatgericht;

  • Oplossingsgericht.

Wensen

  1. Zelf lijnverantwoordelijk geweest binnen een gemeente;

  2. Kennis van de BUCH-gemeenten;

  3. Kennis van de bestuurlijke gremia in de regio.

Aanvullende informatie

  • Bij toekennen van de opdracht, ontvangen wij graag een geldige VOG, niet ouder dan 6 maanden, met screeningsprofiel 11-12-13-22-41-53

  • De opdrachtgever stelt geen devices (laptops en mobiele telefoons) ter beschikking aan ingehuurd personeel. De kandidaat en uitlener dienen hiermee rekening te houden.

  • Het interview zal plaatsvinden op het gemeentehuis van Castricum, op 23 april van 13.00 tot 14.30 uur. Communiceer de data aangaande het interview ook met de aan te bieden kandidaten.

  • In overleg fysiek aanwezig op een van de werklocaties van de BUCH.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.