VNG 25.062 Financieel adviseur Sociaal Domein

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Sluit over 11 dagen
110 Zuid-Holland

Begindatum:

1 aug 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

7 jul 2025

Omschrijving

We zijn op zoek naar een financieel adviseur die zelfstandig werkt tussen de verschillende (subsidie) projecten van PSD en OZJ en de afdeling Financiën en Control (FC) van de VNG. Je zorgt voor een juiste interpretatie van de gerealiseerde cijfers, splits deze uit naar projecten en geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de projectleiders. Je hebt oog voor de risico’s en signaleert deze tijdig. Er is in de systemen van de VNG niet voorzien in een forecast. Op basis van input van projectleiders zorg jij voor goede financiële overzichten waarin een duidelijke forecast is meegenomen. Je bespreekt dit regelmatig met de verschillende projectleiders.

OZJ en PSD werken veel met subsidie projecten. Het aantal projecten wisselt van jaar tot jaar en ook de looptijd van de subsidies verschillen van elkaar. Dat brengt veel dynamiek mee. Het is jouw taak om te zorgen voor een gedegen en financiële advies.

Taken en verantwoordelijkheden

  • Je zorgt voor gedegen sturingsinformatie met een doorlopend financieel overzicht van de verschillende projecten die aan dit platform zijn verbonden.

  • Je adviseert projectleiders met subsidieaanvragen, en verantwoording.

  • Je stemt af met de programmamanager, de inhoudelijk verantwoordelijken en met de afdeling Financiën en Control van de VNG.

  • Je zorgt voor een juiste forecasting van de financiële verplichtingen en signaleert tijdig budgetoverschrijdingen en draagt hiervoor een oplossing aan.

  • Je adviseert de projectleiders en de programmamanager, zowel proactief als reactief.

  • Je stelt regelmatig managementrapportages op voor de programmamanager en de projectleiders. Het is aan jou om in overleg de frequentie hiervan te bepalen.

  • Je geeft advies over begrotingen voor de aanvraag van nieuwe subsidies;

Eisen

  • Afgeronde HBO opleiding op het terrein van business control;

  • Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring als controller of soortgelijk;

  • Minimaal 3 jaar in de afgelopen 6 jaar aantoonbare werkervaring als financieel adviseur bij een overheidsorganisatie.

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met subsidieprojecten (begroting en verantwoording) binnen de overheid.

Wensen en competenties

  • Je bent verantwoordelijk en uitvoerend geweest voor de ontwikkeling en inrichting van management rapportages. (20%)

  • Je hebt aantoonbare werkervaring met het opstellen van rapportages in een verplichtingen administratie. (20%)

  • Je hebt aantoonbare werkervaring met en kennis van inkoopprocessen binnen de publieke sector. (10%)

  • Je hebt aantoonbare werkervaring met Exact Synergy en Power-Bi. (10%)

  • Je hebt werkervaring als business controller specifiek in het sociale domein. (30%)

Organisatie en team

Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel bevlogenheid aan. 342 gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden. We zijn een lerende organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat we kunnen verbeteren.

Binnen de VNG hebben we het Platform Sociaal Domein (PSD). Wij vinden dat iedere inwoner het recht heeft op de juiste zorg en ondersteuning. De complexiteit van het sociaal domein maakt dat echter niet makkelijk en vraagt om een goede samenwerking in het sociaal domein én daarbuiten. PSD ondersteunt gemeenten, rijk en partners daarbij. Met onze unieke positie als brug tussen rijk, gemeenten en partners helpen we bij domeinoverstijgende samenwerkings- en inrichtingsvraagstukken in het brede sociaal domein. Het Platform Sociaal Domein heeft de volgorde drie rollen:

  • Kennis: fungeert als een waardevolle bron van kennis en expertise over hoe gemeente en partners beter kunnen samenwerken en organiseren op maatschappelijke vraagstukken;

  • Advies: adviseert en ondersteunt (gemeentelijke) beleidsmakers, professionals en partners actief bij het vinden van oplossingen voor complexe inrichtings- en samenwerkingsvraagstukken;

  • Inzicht: verschaft actief inzicht in de beschikbare ondersteuning voor gemeenten en partners die hun (gezamenlijke) uitvoeringspraktijk willen verbeteren en versterken.

Het Platform Sociaal Domein bestaat uit adviseurs die regio’s1 op basis van vragen uit de praktijk van beleid en uitvoering ondersteunen op de verbinding van het brede sociaal domein, met specifieke aandacht voor wonen, zorg & veiligheid, specialistische zorg (medisch-jeugd), sociale basis & verstevigen lokale teams, en de randvoorwaarden die hierbij komen kijken. Ze zijn de vaste aanspreekpunten voor de regio en vormen het hart van het Platform Sociaal Domein.

OZJ

Het Ondersteuningsteam Zorg voor Jeugd (OZJ) is een netwerk van mensen dat meewerkt aan een lerend jeugdstelsel waarin kinderen, jongeren en gezinnen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben om goed op te kunnen groeien. Bij elk vraagstuk gaan we als OZJ’ers van mens tot mens aan de slag met als uitgangspunt de leefwereld van kinderen, jongeren en gezinnen. Alles wat in het veld gebeurt moet direct of indirect naar hen terug te herleiden zijn. We adviseren, ondersteunen en initiëren uiteenlopende projecten. Als aanjagers waar nodig pakken we vooral de uitdagingen aan waar het pijn doet. Of het nu gaat om wachttijden, gezinnen die vastlopen in systemen, jongeren die op hun 18e er alleen voor staan, professionals die worstelen met de samenwerking tussen onderwijs en zorg, bestuurders die anders willen werken of verscheidene (implementatie) vragen gekoppeld aan de Hervormingsagenda Jeugd. Meer informatie over OZJ vind je hier.

Gespreksinformatie

Niet bekend

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Niet bekend

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur