Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
31 dec 2025Uren per week:
32 - 36Publicatiedatum:
22 mei 2025De gunning van de opdracht mag niet leiden tot een totstandkoming van een dienstbetrekking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. In dat verband dienen ZZP-inschrijvers de volledig ingevulde en ondertekende ZZP-verklaring met bijlage, bij hun inschrijving te overleggen. Het niet indienen van het ingevulde en ondertekende formulier leidt tot uitsluiting. Indien uit de aangeleverde gegevens volgt dat gunning van de opdracht aan inschrijver leidt tot (een (verhoging van het) risico op) schijnzelfstandigheid, dan kan dit reden zijn voor uitsluiting op basis van een wettelijke verplichting.
Organisatie
Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel bevlogenheid aan. 342 gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden. We zijn een lerende organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat we kunnen verbeteren.
Platform Sociaal Domein
Binnen de VNG hebben we het Platform Sociaal Domein. Wij vinden dat iedere inwoner het recht heeft op de juiste zorg en ondersteuning. De complexiteit van het sociaal domein maakt dat echter niet makkelijk en vraagt om een goede samenwerking in het sociaal domein én daarbuiten. Het Platform Sociaal Domein ondersteunt gemeenten, rijk en partners daarbij. Met onze unieke positie als brug tussen rijk, gemeenten en partners helpen we bij domeinoverstijgende samenwerkings- en inrichtingsvraagstukken in het brede sociaal domein.
Het Platform Sociaal Domein heeft de volgende drie rollen:
Kennis: fungeert als een waardevolle bron van kennis en expertise over hoe gemeente en partners beter kunnen samenwerken en organiseren op maatschappelijke vraagstukken;
Advies: adviseert en ondersteunt (gemeentelijke) beleidsmakers, professionals en partners actief bij het vinden van oplossingen voor complexe inrichtings- en samenwerkingsvraagstukken;
Inzicht: verschaft actief inzicht in de beschikbare ondersteuning voor gemeenten en partners die hun (gezamenlijke) uitvoeringspraktijk willen verbeteren en versterken.
Het Platform Sociaal Domein bestaat uit adviseurs die regio’s1 op basis van vragen uit de praktijk van beleid en uitvoering ondersteunen op de verbinding van het brede sociaal domein, met specifieke aandacht voor wonen, zorg & veiligheid, specialistische zorg (medisch-jeugd), sociale basis & verstevigen lokale teams, en de randvoorwaarden die hierbij komen kijken. Ze zijn de vaste aanspreekpunten voor de regio en vormen het hart van het Platform Sociaal Domein. Bij Bureau Platform Sociaal Domein coördineren en faciliteren collega’s de ondersteuningsstructuur voor de regioadviseurs. Onder het Bureau valt onder meer de overkoepelend programmamanager, en -secretaris, de coördinator regioteams, team Leren en Verantwoorden, team Communicatie en het Projectenbureau (support/ ondersteuning). Het Platform Sociaal Domein heeft als opdrachtgevers het rijk en de VNG. Het platform is organisatorisch ondergebracht bij de VNG (directie Inclusieve Samenleving).
Omschrijving van de opdracht
In het Nationaal Actieplan Dakloosheid (NAD) is een aantal acties geformuleerd met als doel om dakloosheid in 2030 op te lossen door fors in te zetten op preventie en een focus op wonen eerst. Verschillende partijen zijn betrokken bij de uitvoering van het actieplan, variërend van gemeenten tot zorgaanbieders en van ministeries tot corporaties.
Wat betreft de betrokkenheid van gemeenten ligt de prioriteit vooral bij actielijn 2: ‘Preventie: dakloosheid wordt te allen tijde voorkomen’ en actielijn 3: ‘Wonen Eerst: iedereen een stabiele woonplek met ondersteuning op maat’.
Het Platform Sociaal Domein ondersteunt gemeenten door het:
verbinden van partijen die relevant zijn voor de aanpak van dakloosheid: gemeenten, corporaties, aanbieders, ervaringsdeskundigen en andere partijen;
organiseren van webinars en regionale bijeenkomsten aanpak dakloosheid;
brengen van kennis en effectief bewezen voorbeelden over aanpak dakloosheid;
monitoren van de voortgang van de actielijnen door gemeenten.
Als opgavecoördinator coördineer je de inzet van de regioadviseurs rond het thema aanpak dakloosheid. Daarnaast ben je vanuit het Platform Sociaal Domein voor dit thema het aanspreekpunt voor VWS, VNG, Aedes, Valente en landelijke netwerkorganisaties. Met contactpersonen van deze organisaties onderhoud je contact over de voortgang van de actielijnen uit het Nationaal Actieplan Dakloosheid en de rol van de regioadviseurs daarbij.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
Als opgavecoördinator bij het Platform Sociaal Domein bewaak je op strategisch niveau de uitvoering van subsidie-afspraken door samen met regioadviseurs concreet handen en voeten te geven aan de domeinoverstijgende (samenwerkings)opgaven van het regioteam.
Hierbij heb je onder andere de volgende taken:
opstellen van plan van aanpak met daarin een heldere planning en beschrijving van beoogde resultaten;
ophalen van signalen uit de praktijk en deze agenderen in diverse bijeenkomsten en overleggen;
zorgen voor samenhang in het ondersteuningsaanbod van de regioadviseurs;
rapporteren van de voortgang aan en input leveren richting de opdrachtgevers en de programmamanager van het Platform Sociaal Domein;
stakeholdermanagement.
Resultaat van de opdracht
Het resultaat van de opdracht is een aantoonbaar gecoördineerde inzet van de regioadviseurs op het thema aanpak dakloosheid zoals in de subsidieafspraken is vastgelegd. De opgavecoördinator rapporteert periodiek aan de subsidieverstrekker of de beoogde doelen en resultaten zijn gerealiseerd en hoe hier (eventueel) op kan worden bijgestuurd.
Daarbij heb je je ingezet voor het:
Ontwikkelen van een hoofdlijnenplanning en mijlpalen voor 2025.
Voorbereiden van en deelnemen aan reguliere overleggen met het rijk over de voortgang van het project.
(Door)ontwikkelen samenwerking met kennispartners en regioadviseurs bij het versterken van het netwerk op het thema dakloosheid. Nulmeting en ambities bepalen.
Waar nodig ondersteunen van kennisontwikkeling van regioadviseurs op het thema dakloosheid.
Eisen
Uit het cv en of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:
Afgeronde WO opleiding in de richting van sociale wetenschappen/ organisatieontwikkeling/bestuurskunde;
Ten minste 5 jaar werkervaring als coördinator van een regionaal adviesteam in de publieke sector gericht op het sociaal domein in de afgelopen 10 jaar;
Minimaal 10 jaar werkervaring met domeinoverstijgende samenwerkingsvraagstukken (zoals op bijvoorbeeld zorg en veiligheid of de verbinding tussen sociaal en wonen) binnen gemeentelijke organisaties;
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring rond het vraagstuk aanpak dakloosheid en beschikt over een netwerk op landelijk en/ of regionaal niveau;
Minimaal 5 jaar werkervaring met interbestuurlijke programma’s en aansturing.
Competenties
De functie vereist de volgende competenties, die worden getoetst in de (eventuele) gespreksronde:
Adviesvaardigheden
Omgevingsbewust
Resultaatgericht
Strategisch denken
Samenwerken
Verbinden
Proactief
Flexibel
Analytisch
Overtuigingskracht
Netwerken
Wensen
Aantoonbaar en toegelicht in cv en/ of motivatie. De score op wensen 6 t/m 10 tellen voor 90% mee.
Aantoonbare ervaring met domein overstijgende samenwerking tussen rijk en medeoverheden of ketenpartners, met een rol in uitvoering, coördinatie en/of advisering
Alleen operationele betrokkenheid = 2 punten Alleen adviserend = 5 punten Alleen coördinerend = 8 punten Combinatie van coördinerend én adviserend = 11 punten Alle drie (operationeel, coördinerend én adviserend) = 15 punten
Werkervaring met het opstellen en verantwoorden van subsidies van de rijksoverheid
0 tot 1 jaar = 0 punten 1 tot 3 jaar = 5 punten 3 tot 5 jaar = 10 punten Meer dan 5 jaar = 15 punten
Geef aan hoeveel werkervaring de kandidaat heeft met het coördineren van en sturing geven aan de uitwerking van landelijke (rijks)programma’s in het sociaal domein op regionaal niveau.
0 tot 3 jaar = 0 punten 3 tot 5 jaar = 5 punten 5 tot 7 jaar = 10 punten 7 tot 9 jaar = 15 punten Meer dan 9 jaar = 20 punten
Aantoonbare werkervaring met de aansturing van een team tijdens een veranderopgave (zoals doorontwikkelingsfase, bewegen naar resultaatgericht team, verandering van positionering etc.), onderbouwd met referenties.
0 referenties = 0 punten 1 referentie = 6 punten 2 referenties = 12 punten 3 of meer referenties = 20 punten
Aantoonbare werkervaring met het inzichtelijk maken van data en signalen in programma’s binnen het sociaal domein.
20 punten
De score op prijs telt voor 10% mee. Dat wordt als volgt bepaald:
De inschrijver met het laagste uurtarief krijgt het maximaal aantal punten. Alle overige inschrijvers worden gerelateerd aan de inschrijving met de laagste prijs via de volgende formule:
("uurtarief laagste inschrijving" / "uurtarief uw inschrijving") x "maximaal aantal punten"
Aanvullende informatie
Iedere in te huren medewerker dient voorafgaand aan de start van de werkzaamheden de volgende documenten aan te leveren:
Persoonsgegevens;
Ondertekende geheimhoudingsverklaring.
Plaats tewerkstelling: Den Haag, hybride
Mogelijke contractduur en aantal contracturen:
Eerste contract is tot 31 december 2025 Daarna is in overleg verlenging mogelijk. De uiteindelijke duur is afhankelijk van de specifieke opdracht en invulling daarvan, maar op basis van de condities in deze uitvraag uiterlijk 36 maanden.
Bij een eventuele verlenging kan het aantal uren worden aangepast. Leverancier blijft vrij wel of niet in te stemmen met een verlenging.
Aantal uren per week:
Gemiddeld 32 tot 36 uren per week. Dat is maximaal 987 uur voor de initiële contractperiode.
De maximale geschatte opdrachtwaarde bedraagt 5076 uur over een periode van 36 maanden.
Uitvraag: Dit betreft een nieuwe aanvraag
Geplande datum eerste gesprek:
Donderdag 19 juni 2025, van 10:00 tot 12:30
De gesprekken zullen plaatsvinden via MS Teams
De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.