Opgavecoördinator Medisch Sociaal

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Sluit over 4 dagen
125 32 - 36 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

22 mei 2025

De gunning van de opdracht mag niet leiden tot een totstandkoming van een dienstbetrekking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. In dat verband dienen ZZP-inschrijvers de volledig ingevulde en ondertekende ZZP-verklaring met bijlage, bij hun inschrijving te overleggen. Het niet indienen van het ingevulde en ondertekende formulier leidt tot uitsluiting. Indien uit de aangeleverde gegevens volgt dat gunning van de opdracht aan inschrijver leidt tot (een (verhoging van het) risico op) schijnzelfstandigheid, dan kan dit reden zijn voor uitsluiting op basis van een wettelijke verplichting.

Organisatie
Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel bevlogenheid aan. 342 gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden. We zijn een lerende organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat we kunnen verbeteren.

Platform Sociaal Domein
Binnen de VNG hebben we het Platform Sociaal Domein. Wij vinden dat iedere inwoner het recht heeft op de juiste zorg en ondersteuning. De complexiteit van het sociaal domein maakt dat echter niet makkelijk en vraagt om een goede samenwerking in het sociaal domein én daarbuiten. Het Platform Sociaal Domein ondersteunt gemeenten, rijk en partners daarbij. Met onze unieke positie als brug tussen rijk, gemeenten en partners helpen we bij domeinoverstijgende samenwerkings- en inrichtingsvraagstukken in het brede sociaal domein.

Het Platform Sociaal Domein heeft de volgorde drie rollen:

  • Kennis: fungeert als een waardevolle bron van kennis en expertise over hoe gemeente en partners beter kunnen samenwerken en organiseren op maatschappelijke vraagstukken;

  • Advies: adviseert en ondersteunt (gemeentelijke) beleidsmakers, professionals en partners actief bij het vinden van oplossingen voor complexe inrichtings- en samenwerkingsvraagstukken;

  • Inzicht: verschaft actief inzicht in de beschikbare ondersteuning voor gemeenten en partners die hun (gezamenlijke) uitvoeringspraktijk willen verbeteren en versterken.

Het Platform Sociaal Domein bestaat uit adviseurs die regio’s1 op basis van vragen uit de praktijk van beleid en uitvoering ondersteunen op de verbinding van het brede sociaal domein, met specifieke aandacht voor wonen, zorg & veiligheid, specialistische zorg (medisch-jeugd), sociale basis & verstevigen lokale teams, en de randvoorwaarden die hierbij komen kijken. Ze zijn de vaste aanspreekpunten voor de regio en vormen het hart van het Platform Sociaal Domein. Bij Bureau Platform Sociaal Domein coördineren en faciliteren collega’s de ondersteuningsstructuur voor de regioadviseurs. Onder het Bureau valt onder meer de overkoepelend programmamanager, en -secretaris, de coördinator regioteams, team Leren en Verantwoorden, team Communicatie en het Projectenbureau (support/ ondersteuning). Het Platform Sociaal Domein heeft als opdrachtgevers het rijk en de VNG. Het platform is organisatorisch ondergebracht bij de VNG (directie Inclusieve Samenleving).

Omschrijving van de opdracht
Het PSD heeft op basis van het projectplan Versterken samenwerking medisch-sociaal domein subsidie gekregen van het ministerie van VWS. Doel van de subsidie is om gemeenten en regio’s te ondersteunen bij het opzetten en opschalen van initiatieven op het raakvlak van het medisch en het sociaal domein. Dit wordt gerealiseerd door extra inzet van regioadviseurs op dit thema en het opzetten van een vaste pool van experts op het raakvlak van medisch en sociaal.

Zowel de regioadviseurs als de experts kunnen worden ingezet op domeinoverstijgende vraagstukken, begeleiding bij trajecten en versterken van uitvoeringskracht van (bestaande) lokale en regionale samenwerking tussen gemeenten en andere partijen. Daarbij wordt ook de samenwerking met de Werkplaatsen Sociaal Domein (die via actie-onderzoek kennis ontwikkelen op het raakvlak medisch-sociaal) verder versterkt.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
Coördinatie van de opgave medisch – sociaal. Zorg dragen voor het informeren van en ophalen bij de regioadviseurs op dit thema. Verbinding van dit thema aan de opgave rond toegang, lokale teams & de eerste lijns zorg. Afstemming met opdrachtgever (VWS) en binnen de VNG en met de kennispartners op dit thema. Voorbereiden opdrachtgevers-opdrachtnemersoverleg. Deelnemen aan opgave overleggen van PSD. Bewaken van samenhang met andere thema’s. Strategie voor ondersteuning op dit thema bewaken. Budget beheer op subsidie Toegang en subsidie MedischSociaal.

Als opgavecoördinator bij het Platform Sociaal Domein bewaak je op strategisch niveau de uitvoering van subsidie-afspraken door samen met regioadviseurs concreet handen en voeten te geven aan de domeinoverstijgende (samenwerkings)opgaven van het regioteam.

Hierbij heb je onder andere de volgende taken:

  • opstellen van plan van aanpak met daarin een heldere planning en beschrijving van beoogde resultaten;

  • ophalen van signalen uit de praktijk en deze agenderen in diverse bijeenkomsten en overleggen;

  • zorgen voor samenhang in het ondersteuningsaanbod van de regioadviseurs;

  • rapporteren van de voortgang aan en input leveren richting de opdrachtgevers en de programmamanager van het Platform Sociaal Domein;

  • stakeholdermanagement.

Resultaat van de opdracht

  • Ontwikkelen van een hoofdlijnenplanning en mijlpalen sociaal-medisch voor 2025.

  • Voorbereiden van en deelnemen aan reguliere overleggen met VWS over de voortgang van het project.

  • Samenwerking met Movisie en regioadviseurs bij het versterken van het netwerk tussen werkplaatsen, gemeenten en regio’s op het thema sociaal-medisch. Nulmeting en ambities bepalen.

  • Waar nodig ondersteunen van kennisontwikkeling van regioadviseurs op het thema sociaal-medisch.

  • Aansturen van de inrichting van de expertpool, communicatie over de expertpool en het proces waarlangs ondersteuning aangevraagd kan worden. De eerste ervaringen opdoen met inzet van de expertpool en daarover rapporteren.

  • Voorbereiden van een praktisch onderzoek (interviews) naar huidige samenwerking op medisch-sociaal gericht op handelingsperspectief gemeenten vanuit diverse rollen.

Eisen
Uit het cv en of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:

  1. Afgeronde WO opleiding in de richting van sociale wetenschappen/bestuurskunde;

  2. Ten minste 5 jaar werkervaring als coördinator van een regionaal adviesteam in de publieke sector in het sociaal domein in de afgelopen 10 jaar;

  3. Minimaal 10 jaar werkervaring met domein overstijgende samenwerkingsvraagstukken (zoals op bijvoorbeeld zorg en veiligheid of de verbinding tussen sociaal en medisch domein);

  4. Minimaal 5 jaar werkervaring met interbestuurlijke programma’s en aansturing.

Competenties
De functie vereist de volgende competenties, die worden getoetst in de (eventuele) gespreksronde:

  • Adviesvaardigheden

  • Omgevingsbewust

  • Resultaatgericht

  • Strategisch denken

  • Samenwerken

  • Verbinden

  • Proactief

  • Flexibel

  • Analytisch

  • Overtuigingskracht

  • Netwerken

Wensen
Aantoonbaar en toegelicht in cv en/ of motivatie. De score op wensen 5 t/m 9 tellen voor 90% mee.

  1. Aantoonbare werkervaring met domeinoverstijgende samenwerking tussen rijk en medeoverheden of ketenpartners, met een rol in uitvoering, coördinatie en/of advisering

    • Alleen operationele betrokkenheid = 2 punten Alleen adviserend = 5 punten Alleen coördinerend = 8 punten Combinatie van coördinerend én adviserend = 11 punten Aantoonbaar alle drie (operationeel, coördinerend én adviserend) = 15 punten

  2. Werkervaring met het opstellen en verantwoorden van subsidies van de rijksoverheid

    • 0 tot 1 jaar = 0 punten 1 tot 3 jaar = 5 punten 3 tot 5 jaar = 10 punten Meer dan 5 jaar = 15 punten

  3. Geef aan hoeveel werkervaring de kandidaat heeft met het coördineren van en sturing geven aan de uitwerking van landelijke (rijks)programma’s in het sociaal domein op regionaal niveau.

    • 0 tot 3 jaar = 0 punten 3 tot 5 jaar = 5 punten 5 tot 7 jaar = 10 punten 7 tot 9 jaar = 15 punten Meer dan 9 jaar = 20 punten

  4. Aantoonbare werkervaring met de aansturing van een team tijdens een veranderopgave (zoals doorontwikkelingsfase, bewegen naar resultaatgericht team, verandering van positionering etc.), onderbouwd met referenties.

    • 0 referenties = 0 punten 1 referentie = 6 punten 2 referenties = 12 punten 3 of meer referenties = 20 punten

  5. Aantoonbare werkervaring met het inzichtelijk maken van data en signalen in programma’s binnen het sociaal domein
    20 punten

  6. De score op prijs telt voor 10% mee. Dat wordt als volgt bepaald:
    De inschrijver met het laagste uurtarief krijgt het maximaal aantal punten. Alle overige inschrijvers worden gerelateerd aan de inschrijving met de laagste prijs via de volgende formule:
    ("uurtarief laagste inschrijving" / "uurtarief uw inschrijving") x "maximaal aantal punten"

Aanvullende informatie

  • Plaats tewerkstelling: Den Haag, hybride

  • Mogelijke contractduur en aantal contracturen:
    Eerste contract is tot 31 december 2025 Daarna is in overleg verlenging mogelijk. De uiteindelijke duur is afhankelijk van de specifieke opdracht en invulling daarvan, maar op basis van de condities in deze uitvraag uiterlijk 36 maanden.
    Bij een eventuele verlenging kan het aantal uren worden aangepast. Leverancier blijft vrij wel of niet in te stemmen met een verlenging.

  • Aantal uren per week:
    Gemiddeld 32 tot 36 uren per week. Dat is maximaal 987 uur voor de initiële contractperiode.
    De maximale geschatte opdrachtwaarde bedraagt 5076 uur over een periode van 36 maanden.

  • Geplande datum eerste gesprek:
    Vrijdag 20 juni 2025, van 11:30 tot 14:00
    De gesprekken zullen plaatsvinden via MS Teams

  • De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur