Coördinator Inspiratie en Ontwikkeling

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Sluit over 10 dagen
120 16 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

20 jun 2025

Organisatie
De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.

VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:

  • Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;

  • Verbeteren van de dienstverlening;

  • Een efficiënte en wendbare organisatie;

  • Anticiperen op de toekomst.

Teams
Zorg voor Jeugd
Het Ondersteuningsteam Zorg voor Jeugd (OZJ) bouwt mee aan een lerend jeugdstelsel dat kinderen en jongeren in Nederland helpt gelukkig en veilig op te groeien. Het OZJ ondersteunt initiatieven in het hele land die bijdragen aan vernieuwing en verbetering van de jeugdhulp, en helpt mee aan kennisuitwisseling, samenwerking en innovatie. Meer informatie over het OZJ is hier te vinden.
https://www.voordejeugdenhetgezin.nl/ondersteuningsteam-zorg-voor-jeugd

Toeslagen
De doelen van het Ondersteuningsteam Toeslagen raken aan de volgende thema’s:

  • Met betrekking tot de gedupeerde gezinnen waarbij een uithuisplaatsing heeft plaatsgevonden in de periode van de toeslagenaffaire:

    • Ouders en kinderen voelen zich erkend in hun leed;

    • Ouders en kinderen hebben helder wat/of de mogelijkheden van herstel zijn en zijn hier waar nodig in begeleid;

  • Naast het ondersteuningsdoel benutten ze de aanpak om lessen te trekken en inzichten op te doen. Deze lessen en inzichten zijn bedoeld om het maatschappelijke debat over optimaal opgroeien te voeden en om mee te geven aan de relevante stelsels (jeugdhulp, jeugdbescherming maar ook breder). Zo zou bijvangst van de aanpak kunnen zijn dat het aantal uithuisplaatsingen in de toekomst substantieel afneemt of dat het beter lukt om gezinnen dusdanige hulp te bieden dat kinderen na een uithuisplaatsing weer goed en veilig thuis kunnen opgroeien.

Op de website van het OT (www.hetondersteuningsteam.nl) vind je meer informatie over het werk en over gepubliceerde geleerde lessen.

Omschrijving van de opdracht
Als coördinator Inspiratie en Ontwikkeling en geef je richting aan het inspiratietraject van het Ondersteuningsteam. Je ontwikkelt en coördineert initiatieven die professionals, beleidsmakers, managers etc ondersteunen en inspireren, op basis van inzichten en ervaringen uit het werk van het Ondersteuningsteam. Je vertaalt praktijkervaringen naar leer- en inspiratiemomenten die bijdragen aan reflectie, professionele groei en versterking van de praktijk.

Je werkt samen met een klein team en weet externe partners, ervaringsdeskundigen en collega's op een natuurlijke manier te verbinden. Je hebt gevoel voor veranderkundige processen en weet wat professionals in het sociaal domein nodig hebben om geraakt, gemotiveerd en ondersteund te worden in hun werk.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:

  • Geleerde lessen op een inspirerende manier borgen en deze vertalen naar strategische en tactische adviezen voor zowel de jeugdbeschermingsketen als het sociaal domein en landelijke en lokale stakeholders.

  • Verantwoordelijk voor het inspireren van het veld door het vertalen van de verhalen uit de praktijk.

  • Verantwoordelijk voor de werkzaamheden op het gebied van inspireren, de kwaliteit van de inspiratiekalender en de geplande activiteiten.

  • Verantwoordelijk voor leren en borgen werkzaamheden, zowel op (boven)regionaal niveau als op landelijk niveau.

  • Zorgdragen voor strategische samenwerkingen met relevante ketenpartners ten aanzien van leren & inspireren.

  • Vertaalt de input uit de praktijk naar heldere adviezen voor betrokken stakeholders in de jeugdsector.

Resultaat van de opdracht  
Een gedragen inspiratievisie en -aanpak, gebaseerd op praktijkervaringen en input van het team. Een nader te bepalen aantal uitgevoerde inspiratiesessies, uitingen zoals praktijkverhalen of - producten (zoals video’s, artikelen, podcasts of visuele formats). Een aantoonbare opbouw van een betrokken netwerk van professionals en organisaties die actief deelnemen of bijdragen aan de inspiratieactiviteiten. En een set van kwalitatieve feedbackgegevens (quotes, interviews, evaluaties) die inzicht geven in de impact van het traject.

Eisen
Uit het cv en of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:

  1. Maximaal uurtarief: € 120,-

  2. Minimaal 2 jaar werkervaring in een rol waarin (proces)management leren of veranderprocessen centraal stonden;

  3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met stakeholdermanagement van uiteenlopende partijen (gemeenten, aanbieders, cliëntenorganisaties, koepels en rijk);

  4. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in het sociaal domein en specifiek de Jeugdsector;

  5. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het adviseren van uiteenlopende partijen (gemeenten, aanbieders, cliëntenorganisaties, koepels en rijk).

Competenties
De functie vereist de volgende competenties, die worden getoetst in de (eventuele) gespreksronde:

  • Conceptueel denken

  • Creativiteit

  • Verbindend vermogen

  • Communicatieve kracht (schriftelijk en mondeling)

  • Zelf startend & ondernemend

  • Politiek sensitief, oog voor diverse belangen

Documenten bij gunning
Iedere in te huren medewerker dient voorafgaand aan de start van de werkzaamheden de volgende documenten aan te leveren:

  • Persoonsgegevens;

  • Ondertekende geheimhoudingsverklaring.

Gunningscriteria

  1. Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring in de jeugdsector, sociaal domein. Aantoonbaar in cv en motivatie

    • Minder dan 5 jaar = 0 punten

    • Tussen 5 en 6 jaar = 6 punten

    • Tussen 6 en 7 jaar =12 punten

    • Tussen 7 en 8 jaar =21 punten

    • Meer dan 8 jaar = 30 punten

  2. Aantoonbare werkervaring met specifiek de jeugdbeschermingsketen. Aantoonbaar in cv en motivatie
    10 punten

  3. Aantoonbaar in staat zelfstandig een werkproces in te richten met oog voor de menselijke maat. Aantoonbaar in cv en motivatie. Dit dient aantoonbaar gemaakt te worden door in de motivatie in te gaan op de procesinrichting van eerdere opdrachten (bijvoorbeeld aan voorbeelden, werkwijze en daadkracht).

    • Tussen 0 en 2 jaar = 0 punten

    • Tussen 2 en 4 jaar = 5 punten

    • Tussen 4 en 5 jaar =10 punten

    • Tussen 5 en 7 jaar =15 punten

    • Meer dan 7 jaar = 25 punten

  4. Aantoonbare werkervaring met het werken met diverse stakeholders in situaties met verschillende belangen en met maatschappelijk gevoelige onderwerpen. Aantoonbaar in cv en motivatie

    • Tussen 0 en 2 jaar = 0 punten

    • Tussen 2 en 4 jaar = 5 punten

    • Tussen 4 en 5 jaar =10 punten

    • Tussen 5 en 7 jaar =15 punten

    • Meer dan 7 jaar = 25 punten

  5. De score op prijs telt voor 20% mee. Dat wordt als volgt bepaald: De inschrijver met het laagste uurtarief krijgt het maximaal aantal punten. Alle overige inschrijvers worden gerelateerd aan de inschrijving met de laagste prijs via de volgende formule:

    ("uurtarief laagste inschrijving" / "uurtarief uw inschrijving") x "maximaal aantal punten"

Aanvullende informatie

  • Plaats tewerkstelling: 
    Den Haag, Hybride

  • Mogelijke contractduur en aantal contracturen: 
    Eerste contract is tot 31 december 2025. Daarna is in overleg verlenging mogelijk. De uiteindelijke duur is afhankelijk van de specifieke opdracht en invulling daarvan, maar op basis van de condities in deze uitvraag uiterlijk 36 maanden.

    Het aantal uren in het eerste contract is gelijk aan het opgegeven aantal in deze uitvraag. Bij een eventuele verlenging kan het aantal uren worden aangepast. Leverancier blijft vrij wel of niet in te stemmen met een verlenging.

  • Gemiddeld aantal uren per week: 
    Gemiddeld 16 uren per week. dat is maximaal 376 uur voor de initiële contractperiode. De maximale geschatte opdrachtwaarde bedraag 2256 uur over een periode van 36 maanden.

  • Geplande datum eerste gesprek: 
    Donderdag 10 juli 2025, van 13:00 tot 16:00 uur. De gesprekken zullen plaatsvinden via MS Teams.

  • De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.

  • De gunning van de opdracht mag niet leiden tot een totstandkoming van een dienstbetrekking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. In dat verband dienen ZZP-inschrijvers de volledig ingevulde en ondertekende ZZP-verklaring met bijlage, bij hun inschrijving te overleggen. Het niet indienen van het ingevulde en ondertekende formulier leidt tot uitsluiting. Indien uit de aangeleverde gegevens volgt dat gunning van de opdracht aan inschrijver leidt tot (een (verhoging van het) risico op) schijnzelfstandigheid, dan kan dit reden zijn voor uitsluiting op basis van een wettelijke verplichting.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur