Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

IFC Expert/Modelleur

Korte Ouderkerkerdijk 7, 1096 AC Amsterdam, Nederland

Sluit over 12 dagen
100 16 Noord-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jan 2026

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

3 jun 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Beschrijving probleemstelling
Binnen het team Asset Informatie Management zijn we opzoek naar een IFC-Expert (Industry Foundation Classes).

We werken toe naar klimaatneutraliteit en een circulaire economie. We willen onder meer zoveel mogelijk producten en grondstoffen hergebruiken. Daarom werken we momenteel aan een implementatieplan Duurzaam Opdrachtgeverschap met daarin onder meer de uitrol van het materiaalpaspoort. Momenteel doen we verschillende pilots met uitvragen van materiaalpaspoorten.

Over de jaren hebben we talrijke BIM-modellen verzameld van onze assets. We stellen steeds scherpere eisen aan onze IFC modellen voor nu en in de toekomst, maar willen onze bestaande modellen upgraden naar het nieuwe eisenpakket onder andere ten behoeve van dit materialenpaspoort

Omschrijving van de opdracht
Wij zijn op zoek naar een ervaren IFC Expert die ons helpt bij het verrijken van onze AS-BUILT modellen met de juiste IFC-entiteiten, volgens de meest recente IFC-documentatie. Deze modellen spelen een steeds belangrijkere rol als archiefstuk en worden ingezet voor data gedreven assetmanagement. Ook in onze circulaire doelstellingen zullen deze modellen een steeds grotere rol spelen.

Taken en verantwoordelijkheden:

  • Proof of Concept: Je onderzoekt en ontwikkelt een verkenning voor de beste aanpak om de modellen te verrijken – dit kan zowel in het bronbestand als in het IFC-model zelf zijn.

  • Verrijking van modellen: Je voorziet objecten in de modellen van de juiste IFC-entiteiten. Dit betreft onder andere onderdelen zoals pompen, motoren, afsluiters, terugslagkleppen, E-kasten, ladders, etc. Bouwkundige, elektrotechnische en werktuigbouwkundige onderdelen. Dit geldt voor modellen van gebouwen/installaties op Rioolwaterzuiveringen, poldergemalen, rioolgemalen, en drinkwaterzuiveringen.

  • Voldoen aan Madaster-eisen: Je zorgt ervoor dat IFCmodellen zodanig worden voorbereid dat ze geschikt zijn voor het opstellen van een materialenpaspoort, conform de richtlijnen van de BIM Basis ILS 4.7 (Materiaal / NAA.K.T. Materiaalbenaming). Hiermee maak je het mogelijk om de herkomst van materialen te traceren en lever je een directe bijdrage aan het realiseren van onze duurzaamheidsdoelstellingen door inzicht te bieden in materiaalstromen en circulariteitskansen.

Beschrijving afdeling/team
Het Asset Informatie Management team bestaat uit collega's die zich met diverse aspecten van asset-informatie bezighouden. Dit omvat onder andere GIS-informatie, archiefbeheer en databeheer, maar is slechts een klein deel van onze werkzaamheden.

Het uiteindelijke doel is het optimaal organiseren en beheren van asset-informatie. Je werkt nauw samen met zowel collega’s uit het team Asset Informatie Management, als met collega's die betrokken zijn bij projecten (zoals het bouwen en verbouwen van assets) en het BIM scrumteam.

Eisen
Onderstaande eisen zijn harde eisen. Wanneer niet aantoonbaar wordt de offerte terzijde gelegd. Competenties en opleidingsniveau zullen worden getoetst tijdens het match gesprek.

  1. Maximaal uurtarief € 100 all-in, excl. BTW
    Interne inschaling: Schaal 9

  2. In de afgelopen 10 jaar minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de installatiesector

  3. In de afgelopen 5 jaar minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring met het werken met Revit

  4. In de afgelopen 5 jaar minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring met het werken met IFC

  5. Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift

Competenties
De kandidaat dient te beschikken over de volgende competenties:

  • Verbinden: medewerkers motiveren, verbinden en de samenwerking stimuleren zowel binnen als buiten het team bemaling.

  • Duidelijk communiceren: goed je eigen menig kunnen onderbouwen met heldere argumenten.

  • Leiderschap: Taakgericht leiding geven, je kunt een team aansturen, overtuigen en klantgericht werken.

  • Innovatief: Innovatief zijn, ideeën verbeteren en probleemoplossend werken?

  • Planmatig: organisatievermogen, zorgvuldig, planmatig en resultaatgericht kunnen werken.

  • Stressbestendig. je bent in staat om onder tijdsdruk te kunnen werken en je kunt goed schakelen. In geval van calamiteiten zelfstandig handelend op te treden als coördinator scenario.

  • Analytisch; Breed analyseren en in staat om hoofd- en bijzaken te scheiden. Deze competenties worden getoetst in een gesprek

Gunningscriteria
Specificeer in CV/motivatie hoeveel/wat voor ervaringen u heeft.

  1. Werkervaring bij een Waterschap of drinkwaterbedrijf (30p)

  2. Kennis van het opstellen en/of werken met een IDS van BuildingSMART (30p)

  3. Ervaring met het verwerken van IFC- modellen t.b.v. Materialen paspoort en/of Madaster (40p)

  4. Prijs: max 100 euro (30p)

Aanvullende informatie

  • Mogelijkheid tot verlenging bij detachering:  Ja. Er is bij detachering een maximale inhuurperiode van 48 maanden óf een opdrachtwaarde van maximaal €500.000,-

  • Data matchgesprek:    24 juni 2025 – 10:30 uur – 14:00 uur
    Gesprekken op kantoor, gelieve hier rekening mee houden

  • Plaats tewerkstelling:  Amsterdam, Korte Ouderkerkerdijk 7 en thuis

  • Waternet hanteert de WNT norm.

  • Na de maximale inhuurperiode, zoals beschreven op pagina 1, dient er een minimale onderbreking van 6 maanden te zijn, voor er opnieuw werkzaamheden voor Waternet uitgevoerd mogen worden.

  • Offertes waar meer persoonsgegevens in staan dan alleen de voornaam en eerste letter achternaam worden terzijde gelegd.

Let op!: Deze functie is niet geschikt voor een zzp’er of zzp via intermediair

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur