Interim Districtsmanager Overijssel

Baarsjesweg 224, 1058 AA Amsterdam, Nederland

Sluit over 9 dagen
130 32 tot 36 Noord-Holland

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

1 mrt 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

5 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

District Overijssel verkeert in een complexe fase. De afgelopen jaren is sprake geweest van instabiliteit in het leiderschap, een hoog ziekteverzuim onder leidinggevenden, en onvoldoende aansluiting bij landelijke ontwikkelingen binnen Slachtofferhulp Nederland (SHN). Eerdere interventies, waaronder teamcoaching, hebben onvoldoende structureel resultaat opgeleverd.

In het district zijn ongeveer 30 betaalde krachten en 60 vrijwilligers werkzaam. De teams worden aangestuurd door 5 teamleiders en een districtsmanager. De werkzaamheden worden verricht op 2 locaties, in Zwolle en Almelo.

Momenteel is de districtsmanager langdurig uitgevallen, evenals meerdere teamleiders. Hierdoor ontbreekt de noodzakelijke sturing en samenhang in het district. De teams opereren als losse eilanden, ook binnen het district, vernieuwingen en beleidswijzigingen worden afhoudend benaderd en de verbinding met landelijke programma’s, zoals PSO+ en de overgang naar hybride (online/offline) en geïntegreerde dienstverlening komt onvoldoende op gang. De tijdelijke inzet van de districtsmanager Noord-Nederland biedt voor de korte termijn uitkomst, maar is ontoereikend voor de structurele verandering die nodig is.

Doel van de opdracht
Het aanstellen van een interim taskforce manager Overijssel met een duidelijke opdracht:

  • Stabiliseren van de interne organisatie en het leidinggevend kader.

  • Verbeteren van samenwerking, communicatie en taakvolwassenheid binnen en tussen teams.

  • Creëren van draagvlak voor vernieuwingen en beleidswijzigingen en landelijke werkwijzen en het doorvoeren daarvan.

  • Zorgdragen voor aansluiting op de landelijke organisatie.

  • Voorbereiden van het district op de terugkeer van de vaste districtsmanager in een herstelde, professionele werkomgeving.

Kernresultaten
De interim taskforce manager is verantwoordelijk voor het:

  1. Herstellen van de basis in leiderschap en samenwerking:

    • Aansturing van het district (5 leidinggevende, 1 senior juridisch medewerker en 2 administratieve krachten) inclusief begeleiding van de 2 actieve teamleiders.

    • Regie voeren op spoedige re-integratie van de uitgevallen teamleiders en, zo nodig, van uitgevallen medewerkers.

    • Aanbrengen van structuur, duidelijke rollen, rolvastheid en aanspreekcultuur.

  2. Organiseren van wendbaarheid en samenwerking:

    • Verbeteren van samenwerking met het casemanagement en andere (landelijk werkende) teams.

    • Actieve deelname stimuleren aan landelijke overlegstructuren en werkgroepen, waaronder ook de medezeggenschapsorganen.

    • Bevorderen van integrale, cliëntgerichte werkwijzen in lijn met SHN-brede uitgangspunten.

  3. Versterken van cultuur en draagvlak:

    • Creëren van eigenaarschap, ondernemerschap, samenwerking, vertrouwen en motivatie in de teams.

    • Aanjagen van een lerende houding bij leidinggevenden.

    • Aansluiten bij en faciliteren van landelijke vernieuwingen en beleidswijzigingen.

Eisen

  • Minimaal 5 jaar ervaring in leidinggevende of veranderkundige (interim)rollen binnen maatschappelijke organisaties of dienstverleners;

  • Aantoonbare kennis van bedrijfsvoering (HRM, verzuim, budget, resultaatgericht sturen);

  • Aantoonbare werkervaring met teams in ontwikkeling, bij voorkeur in contexten met vrijwilligers of maatschappelijke doelstellingen;

  • Aantoonbare werkervaring met verandermanagement en cultuurverandering in weerbarstige situaties

  • Maximum uurtarief van 130 exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer en fee flextender.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare academische afgeronde opleiding (25 punten);

  • Aantoonbare kennis van crisissituaties en samenwerken met ketenpartners als politie, OM, zorg- of welzijnsinstellingen (50 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met het ingrijpen op onvoldoende presterende individuen, waarbij er sprake is (geweest) van een verstoorde arbeidsrelatie (25 punten).

Competenties

  • Besluitvaardig en resultaatgericht

  • Communicatief sterk (inspirerend en duidelijk)

  • Snel in staat tot probleemanalyse

  • Sensitief voor groepsdynamiek en weerstanden

  • Gericht op het duurzaam versterken van leiderschap en samenwerking

Organisatie en team

Stichting Slachtofferhulp Nederland biedt praktische, juridische en psychosociale ondersteuning aan slachtoffers van een vermoedelijk strafbaar feit, verkeersongeval of calamiteit en aan achterblijvers van suïcide en vermissingen,. Daarnaast vertegenwoordigt Slachtofferhulp Nederland de belangen van slachtoffers in de maatschappij en stimuleert zij kennisontwikkeling op het gebied van slachtoffers en hulp aan slachtoffers en hun naasten.

Slachtofferhulp Nederland is een landelijk werkende organisatie met een landelijk kantoor, 11 districten, ieder geleid door een districtsmanager, en een aantal landelijk werkende teams. Binnen elk district worden verschillende soorten dienstverlening aangeboden.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever worden gepland in overleg met de best passende kandidaten. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 18 augustus 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Fee externe partij
De externe partij brengt voor deze opdracht een fee van €2,50 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr

Voor de zzp'er

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • De uitbetaling van de factuur zal plaatsvinden op de G-rekening en rekeningnummer van de leverancier. Niet van toepassing voor ZZP’ers.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur