Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Architect Toekomstvaste Informatievoorziening

Samenwerkingsorganisatie de Wolden/Hoogeveen

Raadhuisplein 1, 7901 BW Hoogeveen, Nederland

Sluit over 8 dagen
Geen maximum 16-24 Drenthe

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

16 - 24

Publicatiedatum:

15 aug 2025

Omschrijving

Organisatie Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen (SWO) geeft met ruim 900 medewerkers uitvoering aan de gemeentelijke taken en verleent diensten aan ongeveer 80.000 inwoners van de twee gemeenten. Dit maakt ons de op een na grootste gemeentelijke organisatie in Drenthe. Daarnaast zijn wij een unieke organisatie door het werken voor 2 heel verschillende gemeenten. We zijn centraal gelegen en goed bereikbaar, zowel met de auto als het openbaar vervoer. Kijk voor meer informatie over onze organisatie op www.werkenbijdeswo.nl.

Context Binnen het programma Toekomstvaste Informatievoorziening werken we aan het toekomstbestendig maken van de informatievoorziening en -huishouding van onze organisatie. Dit omvat o.a. het in kaart brengen en optimaliseren van processen, herzien van ondersteunende applicaties (zoals het selecteren van een nieuw zaaksysteem), een beweging naar de Cloud en een moderne digitale werkomgeving. Om dit proces goed te begeleiden, zoeken wij een architect die dit integraal in kaart brengt en richting geeft aan de keuzes die wij maken op het gebied van informatievoorziening en data gedreven werken, o.a. met behulp van een roadmap en planning.

Doel van de opdracht De architect is verantwoordelijk voor het in kaart brengen van:

  • De primaire en ondersteunende processen;
  • De daaraan gekoppelde applicaties inclusief licentieovereenkomsten en looptijden;
  • De relevante informatiestromen binnen en buiten de organisatie;
  • De huidige en gewenste situatie van onze architectuur met het oog op de transitie naar de Cloud en procesmatig en zaakgericht (samen)werken;
  • De functionele en technische eisen voor tooling voor modellering en beheer van deze gegevens;
  • De architectuurkaders en randvoorwaarden voor de aanbesteding van systemen zoals een nieuw zaaksysteem.

Resultaten / Deliverables

  1. Procesarchitectuur Overzicht van de huidige en gewenste processen, inclusief interacties met systemen en afdelingen.
  2. Applicatielandschap Inventarisatie en beschrijving van alle applicaties die processen ondersteunen, inclusief licentiegegevens en leveranciers.
  3. Informatiestromenanalyse Modellering van de informatiestromen, koppelingen, datasoorten en opslaglocaties.
  4. Analyse procesmatig en zaakgericht (samen)werken Beschrijving van de huidige inrichting, knelpunten en gewenste inrichting van procesmatig en zaakgericht werken vanuit het oogpunt van digitale dienstverlening, rekeninghoudend met onderlinge verhoudingen tussen zaak- en vaksystemen.
  5. Architectuurbijdrage aan Cloudtransitie en op aanbestedingen zoals het zaaksysteem Opstellen van een soll-situatie met roadmap en planning voor de transitie naar de Cloud. Opstellen van architectuurkaders en bijdragen aan opstellen van functionele/technische eisen en scenarios voor de aanbestedingsdocumenten (PvE zaaksysteem).
  6. Architectuurdocumentatie en functie Opstellen van een samenhangend architectuurdocument (AS-IS en TO-BE) als basis voor besluitvorming en verdere implementatie. En het borgen van de rol van een architect als strategische functie binnen de organisatie.
  7. Toolingadvies Eisen en wensen voor een architectuur- en procesmodelleringstool, waarin bovengenoemde gegevens duurzaam vastgelegd en beheerd kunnen worden (bijv. ArchiMate/BPMN ondersteund, repository-functie, governance-inrichting).

Eisen

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als enterprise en/of informatiearchitect;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als enterprise en/of informatiearchitect bij een overheidsorganisatie;
  • Aantoonbare werkervaring met procesmodellering (BPMN), applicatiearchitectuur en gegevensmodellering.
  • Aantoonbare werkervaring met het vernieuwen en implementeren van zaakgericht werken en zaakgerichte systemen. Modelleren en inrichten van zaakgerichte processen en systemen.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als enterprise en/of informatiearchitect
  • Aantoonbare werkervaring met het begeleiden van Cloud transities
  • Aantoonbare werkervaring met aanbestedingsprocessen en PvE-ontwikkeling

Competenties

  • Analytisch sterk;
  • Communicatief vaardig;
  • Bruggenbouwer tussen business en ICT.

Organisatie en team

Organisatie Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen (SWO) geeft met ruim 900 medewerkers uitvoering aan de gemeentelijke taken en verleent diensten aan ongeveer 80.000 inwoners van de twee gemeenten. Dit maakt ons de op een na grootste gemeentelijke organisatie in Drenthe. Daarnaast zijn wij een unieke organisatie door het werken voor 2 heel verschillende gemeenten. We zijn centraal gelegen en goed bereikbaar, zowel met de auto als het openbaar vervoer. Kijk voor meer informatie over onze organisatie op www.werkenbijdeswo.nl.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 29 augustus 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 28 augustus 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen nee Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. Het overeengekomen tarief is van toepassing voor de gehele duur van de inzet van Professional. Aanpassing van het tarief is uitsluitend mogelijk na wederzijds overleg en mits er sprake is van detachering en kan slechts ingaan indien Inlener schriftelijk aan Opdrachtgever heeft bevestigd dat de tariefsaanpassing is goedgekeurd, met dien verstande dat verhogingen van het loon of andere arbeidsvoorwaarden, volgend uit de cao binnen de branche waarin Professional werkzaam is of bepaald door wetgeving, te allen tijde kunnen worden doorberekend. Andere verhogingen zijn niet mogelijk aangezien deze als een wezenlijke wijziging gezien worden waarmee de oorspronkelijke uitvraag onrechtmatig wordt (voor meer informatie: zie https://www.pianoo.nl/nl/regelgeving/jurisprudentie/jurisprudentieoverzicht/type-opdracht/wezenlijke-wijziging). Huidige/ zittende leverancier is uitgenodigd om deel te nemen aan deze aanbesteding.

Vragen kunnen ingediend worden tot donderdag 21 augustus 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op vrijdag 22 augustus 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 25 augustus 2025 09:00. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur