Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Projectbeheerser gebiedsontwikkeling

Gemeente Meppel, Grote Oever 26, 7941 CZ Meppel, Nederland

Sluit over 9 dagen
Geen maximum 8-16 Drenthe

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

1 sept 2026

Uren per week:

8 - 16

Publicatiedatum:

11 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De gemeente Meppel wil de komende 10 jaar ruim 3000 woningen bouwen. Grote opgave daarbij is het transformatiegebied Noordpoort en de aanleg van de Stadsentree. Deze ambitieuze doelstelling vraagt om een goed inzicht en sturing op geld, risico, organisatie, tijd, informatie, communicatie en kwaliteit. Het Team Ruimte & Initiatief is daarnaast bezig met een verbetertraject voor het projectmatig werken. Een van de doelen is het versterken van de projectbeheersingskwaliteit. Naast het in kaart brengen van alle (planologische) stappen en risicos per project vraagt dit vooral ook bewustwording, begeleiding en ondersteuning van projectleiders in het beheersen van de projecten.

Het team Ruimte & Initiatief zoekt daarom een ervaren projectbeheerser complexe gebiedsontwikkelingen die zowel meewerkt aan de beheersing van de gebiedsontwikkeling van Noordpoort, maar (vooral) ook bewezen heeft in staat te zijn om bij te dragen aan een organisatie en cultuur waarin het opstellen, onderhouden en sturen op de beheersingsaspecten geld, risicos, organisatie, informatie, communicatie en kwaliteit de dagelijkse gang van zaken is. Jij geeft gevraagd en ongevraagd advies over de beheeraspecten.

Werkzaamheden:

  • Focus ligt op de gebiedsontwikkeling Noordpoort waarbij je samen met de projectcontroller vorm en inhoud geeft aan projectbeheersing
  • Inrichten en coordineren van risicomanagement (RISMAN-methodiek of vergelijkbaar) en risicobeheersing
  • Opzetten van de projectbeheersstructuur inclusief planningen, rapportages en voortgangscycli in samenwerking met de projectcontroller
  • Analyseren van afwijkingen in geld, tijd, scope en kwaliteit en hierover adviseren
  • Bewaken van integraliteit tussen disciplines (GROTIK)
  • Overzicht houden op het beschikbare projectbudget, inclusief verleende en nog te behalen subsidies;
  • Opstellen en bijhouden verplichtingenadministratie;
  • Meedenken en meeschrijven met de projectmanager ten aanzien van besluitvormingsdocumenten;
  • Opstellen en bijhouden projectplanning;
  • Inrichten en bewaken proces contractvorming/-wijzigingen
  • Inrichten en bewaken proces controle facturen en geleverde prestaties;
  • Signalerende rol richting projectmanager van bestuurlijke risicos en het borgen van besluitvorming
  • Inbrengen en delen van kennis en het borgen van deze kennis in de organisatie

Resultaten:

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het werken in een IPM team;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met financieel, plannings-, kwaliteits- en risicomanagement;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met integrale projectbeheersing bij grote, complexe gebiedsontwikkelingen binnen een overheidsinstelling;

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met ruimtelijke planningsmethodieken, ruimtelijke procedures en faseringen, maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld (15 punten);
  • Aantoonbare werkervaring in het opstellen van projectplanningen voor woningbouwlocaties (in verschillende ontwikkelstadia) en integrale gebiedsontwikkelingen binnen een gemeentelijke instelling (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring in het begeleiden van risicosessies en het opstellen en beheersen van risicodossiers, maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met GROTIK, maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv (10 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met RISMAN-methodie of vergelijkbaar, maak duidelijk aantoonbaar waarom de methodiek vergelijkbaar is (10 punten);
  • Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring met integrale projectbeheersing bij grote, complexe gebiedsontwikkelingen binnen een overheidsinstelling (25 punten).

Competenties

  • Wij zoeken een gedreven en resultaatgerichte professional die zelfstandig kan werken, maar ook een echte teamspeler is.
  • Je bent een integrale denker, slagvaardig, stressbestendig, nauwgezet en hands on.
  • Je bent besluitvaardig en bestuurlijk sensitief
  • Op basis van jouw kennis en ervaring ben je een vanzelfsprekend gesprekspartner van de projectleiders om met projectbeheersing aan de slag te gaan;

Organisatie en team

Meppel, een stad met een open karakter die voor iedereen wat te bieden heeft. Mooie woonwijken, een gezellige historische binnenstad, leuke evenementen, bedrijvigheid en een prachtige natuurlijke regio op fiets- en wandelafstand.Bij zon prachtige stad wil de gemeente Meppel graag als aantrekkelijke werkgever aansluiten; een werkgever waar je als medewerker trots op bent, die uniek is en bekend staat als ondernemend en ambitieus.Gemeente Meppel is een resultaatgerichte organisatie met ambitie. We richten ons op een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en werken daarbij opgavegericht. Hoe? Door anders te denken, anders te organiseren en anders te doen, vanuit vertrouwen, verantwoordelijkheid geven en steun bieden.Samen met ruim 400 collegas werk je dagelijks voor de inwoners van de gemeente Meppel aan maatschappelijke vraagstukken die betekenis hebben voor de samenleving. De organisatie bestaat uit verschillende afdelingen. Deze zorgen ervoor dat er op het gebied van werk en inkomen, zorg en welzijn en duurzaamheid, prettig gewoond en geleefd kan worden in de fairtrade gemeente Meppel.Wij bieden een vernieuwende flexibele werkomgeving met de mogelijkheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken op basis van individueel leiderschap. Ook kan gebruik gemaakt worden van verschillende faciliteiten om je talenten te laten spreken.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 28 augustus 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 26 augustus 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg

Voor de zzp'er

  • De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring / geheimhoudingsverklaring vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Verstrekking: alleen mobiel. Deze levert de organisatie bij de 1e werkdag. Voorkeur door kandidaat aan te geven telefoonbesturing: Android (Samsung) of iOS (Appel). Geen andere zaken zoals laptop, scherm (daarvoor geldt BYOD) en geen verstrekking parkeergunning. Kandidaat moet een eigen laptop hebben voor eventueel thuiswerken.

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur