Beleidsadviseur coördinerend Rijksheer Nordrhein-Wesfalen

Luttenbergstraat 2, 8012 EE Zwolle, Nederland

Sluit over 9 dagen
125 32 - 36 uren per week Overijssel

Begindatum:

8 sept 2025

Einddatum:

1 jan 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

13 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Onze Commissaris van de Koning is (mede namens zijn collega's van Gelderland en Limburg) coördinerend Rijksheer voor het contact met de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen (NRW). Dit houdt in dat hij namens deze drie provincies de grensoverschrijdende samenwerking met de deelstaat NRW coördineert. Dit doet hij binnen een vaste governance-structuur die tussen Rijk, NRW, provincies Overijssel, Gelderland, Limburg en overige partners aan Duitse en Nederlandse zijde is afgesproken.

In deze beleidsadvies-functie ben jij de spin in het web van deze samenwerkingstructuur. Je voert in de grensoverschrijdende samenwerking overleg met de verschillende Nederlandse en Duitse partijen (in het Haagse netwerk met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)/team Grensoverschrijdende samenwerking en andere betrokken departementen) alsook met de betrokken grensprovincies cq de Grenspost Düsseldorf, grensoverschrijdende samenwerkingsverbanden (euregio's), Regierungsbezirke en de Staatskanzlei van NRW en andere betrokken Duitse departementen. Het inhoudelijk kader wordt hierin door de Grenslandagenda gedefinieerd. Jij draagt bij aan de uitvoering van de huidige Grenslandagenda. Tevens lever je kwalitatief hoogwaardige inhoudelijke bijdragen en ben je in staat mede de agenda te bepalen voor discussies t.b.v. de Grenslandagenda. Dat doe je op ambtelijk niveau alsook in het begeleiden van de Commissaris in en voorbereiden van bestuurlijke overleggen.

Werkzaamheden

  • Voorbereiding, deelname aan en uitwerking van het kernteam, ambtelijk coördinatieteam, stuurgroep en bestuurlijk overleg (waaronder het formuleren van voorstellen ter besluitvorming, als ook het opstellen van de agenda, stukken en verslaglegging en het bewaken van de planning en tijdige voorbereiding van mijlpalen)

  • Zorgdragen voor de aanlevering van inhoud en adviezen in het kader van de uitvoering van de huidige en voorbereiding van de nieuwe Grenslandagenda

  • Coördineren, aanjagen en processturing op inhoudelijke bijdragen t.b.v. de Grenslandagenda

  • Grensoverschrijdend verbinden van partners, contacten leggen, eerste aanspreekpunt bij vragen uit het netwerk en het op tafel leggen en oplossen van belangentegenstellingen.

  • Nauwe afstemming met de Duitslandvertegenwoordiger van de provincie Overijssel en Grenspost Dusseldorf

Resultaten

Bijdrage aan de uitvoering van de huidige Grenslandagenda en mede de agenda bepalen voor discussies t.b.v. de Grenslandagenda.

Eisen

  • Een maximum uurtarief van 125,- per uur, exclusief BTW, inclusief reiskosten woon-werk verkeer;

  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op HBO bachelor niveau;

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring als beleidsadviseur bij een gemeente in de afgelopen 8 jaar;

  • Aantoonbare Duitse en Nederlandse taalvaardigheid;

  • Aantoonbaar begrip van de Nederlandse en Duitse overheidsstructuur;

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op WO niveau (10 punten);

  • Aantoonbaar minimaal 3 jaar ervaring met de Duitse en Nederlandse overheid in een soortgelijke rol (30 punten);

  • Aantoonbare vaardigheid (spreken en schrijfvaardigheid) in de Duitse en Nederlandse taal (30 punten);

  • Ervaring met de voorbereiding van werkbezoeken tussen Duitse en Nederlandse overheden (30 punten).

Competenties

  • Teamspeler/Verbinder: samenwerken met en bij elkaar brengen van een veelheid en diversiteit aan verschillende instanties en personen in een complexe grensoverschrijdende samenwerkingsstructuur;

  • Goede communicatieve vaardigheden en een vaardige pen;

  • Zelfstandig, gestructureerd en initiërend kunnen werken;

  • Initiatiefrijk, creatief en oplossingsgericht;

  • Vaardigheid om handig, snel en tactvol te opereren op de verschillende overheidsniveaus.

Organisatie en team

Werken bij Overijssel
Overijssel is een prachtige provincie om te wonen, te werken en te recreeren. Met elkaar maken we Overijssel iedere dag leefbaarder, mooier, veiliger en beter bereikbaar. De provincie werkt samen met gemeenten, waterschappen, het Rijk, ondernemers en maatschappelijke instanties. Samen zetten we ons in voor de toekomst van onze provincie.

Beschrijving Bestuurs-en Concerntaken
Je gaat aan de slag bij de afdeling Publieke Dienstverlening (PD), een van de acht afdelingen binnen provincie Overijssel. De afdeling is de verbindende schakel tussen bestuur, organisatie, partners en de inwoners van Overijssel. Samen met jouw collegas draag je het profiel van de provincie Overijssel uit naar de buitenwereld. Een provincie met een eigentijds bestuur, die werkt aan een krachtige economie in een prettige en veilige leefomgeving.
De afdeling bestaat uit de volgende teams: Leiding, Bestuur, Concerncontrol en advies, Communicatie, Kabinet, Strategie.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 28 augustus 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 25-08-2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1-2
Hybride werken: Ja

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

Benodigd aantal professionals
1-2.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma, di, woe, do, vrij
Standplaats: Zwolle

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Provincie Overijssel mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Provincie Overijssel. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De Provincie merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur