Zuid Hollandplein 1, 2596 AW Den Haag, Nederland
Begindatum:
16 sept 2024Einddatum:
1 mei 2026Uren per week:
8Publicatiedatum:
23 jul 2024Team RES en Elektriciteit als onderdeel van het programma Energietransitie
Het team van procesmanagers en ondersteuning werkt vanuit het team RES (Regionale Energie Strategieën) en Elektriciteit waarin naast wind- ook aan zonne-energie wordt gewerkt. Organisatorisch valt dit team in het domein Economie en Energie binnen het programma Energietransitie. Binnen het team werken jullie nauw samen met de programmamanager, de coördinator RES, de programmasecretaris en de drie RESaccounthouders van de betreffende RES-regio's. Daarnaast zijn met name de coördinator en collega’s van windenergie bij deze opdracht betrokken.
Omschrijving van de opdracht
Voor deze opdracht zijn we op zoek naar procesbegeleider en een ondersteuner tbv de werkzaamheden van de procesbegeleider. Het zwaartepunt van de werkzaamheden ligt in de 2 e helft van 2024 en begin 2025. Het aantal uren voor de opdracht schatten wij in op 32 uur per maand voor de procesbegeleider en 16 uur per maand voor de ondersteuner.
Gedeputeerde Staten hebben op 23 april 2024 de Routekaart RES voor elektriciteit vastgesteld. Hiermee geeft het provinciebestuur inzicht hoe het Zuid-Hollandse regio’s gaat helpen om schone en betaalbare elektriciteit in eigen buurt op te wekken. De RESregio’s lopen achter in het halen van de doelstelling. Soms ligt het aan de provincie dat de RES-regio’s niet verder kunnen. In de Routekaart spreekt de provincie af dat ze meer op de voorgrond gaat treden om de eindstreep in 2030 te halen. Daarom gaat ze de regio’s helpen om zo snel mogelijk van zoekgebieden naar concrete zoeklocaties voor windenergie te komen
De provincie gaat een windverkenning doen voor drie regio’s die achterlopen bij doelbereik en waar nog geen regiospecifieke afspraken gemaakt zijn, om te kijken waar windmolens geplaatst zouden kunnen worden. Op basis van deze windverkenning en het gesprek daarover in de regio's kan het provinciale omgevingsbeleid worden herzien. De Routekaart zet hiervoor een duidelijke tijdlijn neer.
Doel van de verkenning is om het komende half jaar zoeklocaties voor windenergie te identificeren in RES Drechtsteden, RES Holland Rijnland en RES Midden-Holland en deze op tijd tot besluiten leidt bij de gemeenten in de RES-regio’s, zodat de zoeklocaties meegenomen kunnen worden in het OER/planMER van het Omgevingsbeleid. Het heeft nadrukkelijk de voorkeur dat de keuze van de zoeklocaties in samenwerking met de verschillende gemeenten in de RES-regio’s tot stand komen. Maar het is ook mogelijk dat de provincie zonder de steun van de gemeenten de zoeklocaties verder gaat onderzoeken, als blijkt dat de RES-regio achterloopt in het halen van het bod en geen concrete plannen heeft om dat bod in 2030 te halen. Het is goed om hierbij te realiseren dat er ook na 2030 nog een opgave ligt voor de opwek van hernieuwbare elektriciteit.
Naast een inhoudelijk spoor van een verkenning naar de ruimtelijk-technische mogelijkheden van windenergie en naar de inpassing vanuit het oogpunt van ruimtelijke kwaliteit, zal er ook een proces moeten worden vormgegeven om op tijd met de RESregio’s en de individuele partijen daarbinnen tot een gedragen besluit te komen over de locaties voor windenergie die een plek moeten krijgen in het Omgevingsbeleid van de provincie. Het inhoudelijke spoor is grotendeels al gestart. Binnen het huidige RES-team van de provincie is op dit moment onvoldoende capaciteit beschikbaar om het proces met de RES-regio's en de individuele partijen vorm te geven en uit te voeren. De uitvraag is er gericht om deze taak in te vullen. We hebben behoefte aan een procesbegeleider (32 u per maand) en een junior/ondersteuner (16 uur per maand).
De opdracht
De opdracht omvat een verkenning om zoeklocaties windenergie te identificeren in RES Drechtsteden, RES Holland Rijnland en RES Midden-Holland die tot besluiten leidt bij de gemeenten in de RES-regio’s zodat de zoeklocaties meegenomen kunnen worden in het OER/plan MER van het Omgevingsbeleid. Daarnaast omvat de opdracht het begeleiden en uitrollen van het processpoor om te zorgen dat de gesprekken in de RES-regio’s en individuele gemeenten op de juiste manier en op het juiste moment gevoerd worden.
De juiste manier heeft betrekking op de wijze waarop een RES-regio of individuele gemeente nu al werkt aan de vertaling van zoekgebieden naar zoeklocaties. In een aantal gemeenten wordt middels een participatietraject dit gesprek met inwoners en raad al gevoerd. Andere gemeenten vinden het lastig om dit gesprek te voeren en kan de Routekaart RES helpen. Weer andere gemeenten zijn tegen windenergie en hebben politiek-bestuurlijk geen ruimte om dit gesprek te starten. Logisch dat de manier waarop het gesprek plaatsvindt, per partij verschilt. Het juiste moment heeft ermee te maken dat er een moment is waarop je een duidelijke uitspraak wil van een RES-regio of individuele gemeente over welke zoeklocaties een plek krijgen in het Omgevingsbeleid van de provincie, wie het participatietraject gaat organiseren, of de gemeente mede-bevoegd gezag wordt van de plan-MER-procedure, etc. Het processpoor kenmerkt zich door een grote mate van maatwerk en flexibiliteit. Gesprekken zullen plaatvinden op alle ambtelijke en bestuurlijke niveaus. Er is daarnaast een sterke wisselwerking met het inhoudelijke spoor.
Procesbegeleiding is nodig om te koment tot keuzes voor zoeklocaties voor windenergie. Het heeft de voorkeur om tot zoeklocaties voor windenergie te komen die op steun van de gemeenten kunnen rekenen. Dit gaat niet vanzelf, zeker niet in de gemeenten die nog geen stappen hebben gezet hiervoor sinds de vaststelling van de RES 1.0 in het voorjaar van 2021. Per RES-regio zal in meer of mindere mate een proces opgezet moeten worden om dit gesprek te faciliteren.
Werkzaamheden
Sturing op het proces om tot zoeklocaties wind te komen in nauwe samenwerking met de interne RES-accounthouders en de externe RES-trekkers;
Afstemming met interne en externe stakeholders;
Toewerken naar afspraken met gemeenten en RES-regio's over participatie;
Toewerken naar bestuurlijke besluitvorming bij de verschillende stakeholders over de afspraken en de windlocaties.
Terugkoppeling van (deel)resultaten/producten
De kandidaat geeft terugkoppeling van (deel)resultaten en producten aan de opdrachtgever.
Producten die moeten worden gemaakt
In deze opdracht moet toegewerkt worden naar besluitvorming van het Omgevingsbeleid in 2025 bij de provincie en naar besluitvorming bij gemeenten over de zoeklocaties. De planning van het omgevingsbeleid is hierin leidend.
Eisen
Eis 1 - Beschikbaarheid: De aangeboden kandidaat is gedurende de periode van augustus/september 2024 tot 1 mei 2026 beschikbaar voor 8 uren per week voor de procesbegeleider en is flexibel inzetbaar en 4 uren per week voor de ondersteuner. De kandidaten moeten z.s.m. kunnen starten, of in onderling overleg op een ander te bepalen datum;
Eis 2 - Vormvereiste CV: De inschrijver heeft de Curriculum Vitae van de kandidaat uitsluitend beschreven in bijgevoegd ‘Invulformulier Kwaliteit DOS-2024-0002800 en toegevoegd in tabblad ‘aanmelding’ op het aanbestedingsplatform. Alleen CV’s die in het aangeboden format worden ingevuld, worden beoordeeld. NOOT apart bijgevoegde CV’s (zoals in eigen format) worden niet meegenomen in de beoordeling.
Eis 3 - Vormvereiste invulformulier Kwaliteit: Per subcriterium staat voorgeschreven hoeveel A4 u ervoor mag gebruiken in het ‘Invulformulier Kwaliteit DOS-2024- 0002800.’. Bevat uw uitwerking meer dan het gestelde maximum aantal pagina’s, dan worden de pagina’s die meer zijn dan het gestelde maximum niet beoordeeld;
Eis 4 - Vormvereiste Uurtarief: Bijlage ‘Invulformulier Uurtarief DOS-2024-0002800’ wordt ingevuld en apart bijgevoegd in tabblad “aanmelding” op het aanbestedingsplatform; BELANGRIJK: Uurtarief mag ENKEL ingevuld worden in het voornoemde ‘Invulformulier Uurtarief DOS-2024-0002800.’ zodat de kwaliteit beoordeeld kan worden zonder kennis van het Uurtarief.
Eis 5 - Bandbreedte Uurtarief: Het aangeboden uurtarief bedraagt in het ‘Invulformulier Uurtarief DOS-2024-0002800’ voor de ondersteuner minimaal € 110,00 en maximaal € 130,00 exclusief BTW inclusief alle overige kosten, bijvoorbeeld reis-, verblijf-, telefoon- en parkeerkosten; en voor de procesbegeleider minimaal € 130,00 en maximaal € 160,00 exclusief BTW inclusief alle overige kosten, bijvoorbeeld reis-, verblijf-, telefoon- en parkeerkosten;
Eis 6 - Kennis en expertise: Uit het ‘Invulformulier Kwaliteit DOS-2024-0002800.’ blijkt minimaal dat de kennis en expertise van de aangeboden kandidaat aantoonbaar en verifieerbaar is (middels opleidingen, cursussen, werkervaring) beschikt over:
Eis 6.1 Voltooide HBO of universitaire (Bsc/Msc)opleiding;
Eis 6.2 Minimaal 3 jaar werkervaring in een proces begeleidende rol;
Eis 6.3 Affiniteit met beleidsontwikkeling en -advisering in een transitieproces; 6/13 Versie juli 2023 Uitvraag Procesmanager uitrol verkenning zoeklocaties windenergie (DOS-2024-0002800)
Eis 6.4 Kennis van en werkervaring met overheidsprocessen rond de fysieke leefomgeving;
Eis 6.5 Aantoonbare ervaring met politiek-bestuurlijke processen;
Eis 6.6 De aangeboden persoon in de afgelopen drie maanden niet werkzaam is geweest voor de genoemde RES-regio’s. Dit vanwege transparantie over rollen en belangenafweging.
Eis 7 - Verklaring omtrent gedrag (VOGnp): De inschrijver zal in het geval deze de opdracht gegund krijgt een VOGnp (algemeen risicoprofiel) van de kandidaat aanleveren via het aanbestedingsplatform binnen 4 weken na definitieve gunning. Het aanvragen van de VOGnp kan inschrijver zelf doen of hiervoor een dienstverlener inschakelen.
Subgunningscriteria Kwaliteit
Invulformulier Kwaliteit - totaal aantal te behalen punten: 80 Kandidaat toont aan dat deze voldoet aan de eisen en wensen door het overleggen van een ingevuld ‘Invulformulier Kwaliteit DOS-2024-0002800’. In het Invulformulier Kwaliteit wordt per onderdeel een toelichting gevraagd. Om het Invulformulier Kwaliteit te kunnen verifiëren en om te beoordelen of de werkzaamheden naar tevredenheid zijn uitgevoerd wordt kandidaat verzocht in het format SMART referentie(s) van één of meer projecten toe te voegen. De PZH behoudt zich het recht voor om zonder tussenkomst en/of toestemming van de gegadigde de referentieopdracht te verifiëren bij één of meerdere referenties. De informatie die hierbij wordt gegeven wordt in de beoordeling meegenomen.
G1 - CV: Een afgeronde opleiding in de richting van procesmanagement (Max. te behalen punten: 20 punten):
Voltooide HBO of universitaire (Bsc/Msc)opleiding, aantoonbaar met origineel diploma en cursus(sen) afgerond m.b.t. beleidsontwikkeling of bestuurskunde. Aanvullend op het diploma opgeleid in de procesmanagement, adviesvaardigheden entechnische wetenschappen, procesmanagement, bedrijfskunde, bestuurskunde, politicologie; (20 punten)
Voltooide HBO of universitaire (Bsc/Msc)opleiding, aantoonbaar met origineel diploma. Aanvullend op het diploma opgeleid in de technische wetenschappen, procesmanagement, politicologie, bedrijfskunde of bestuurskunde; (10 punten)
G2 - CV: Mate van aantoonbare relevante werkervaring m.b.t. windenergie (Max. Te behalen punten: 20 punten):
Sluit volledig aan op alle in de functieomschrijving genoemde aspecten en biedt grote meerwaarde in de uitvoering van de functie.
Meer dan 3 jaar ervaring op alle in het subcriterium genoemde aspecten (20 punten)
Tussen de 2 en 3 jaar ervaring op alle in het subcriterium genoemde aspecten (10 punten)
Minder dan 2 jaar ervaring op de in het subcriterium genoemde aspecten (5 punten)
G3 - CV: Visie op de opdracht en aanpak (Max. Te behalen punten: 40 punten):
Aanvullend op het CV van de kandidaat, verzoeken we u in maximaal 2 A4 uw Visie en de aanpak te schetsen m.b.t. de voorliggende opdracht, - Tip: Visie o.a. illustreren met voorbeelden van andere opdrachten waarin u een vergelijkbare rol heeft gehad.
Sluit volledig aan op de voorliggende opdracht en biedt grote meerwaarde in de uitvoering van de functie (40 punten).
Sluit grotendeels aan op de voorliggende opdracht en biedt meerwaarde in de uitvoering van de functie (20 punten);
Sluit deels aan op de voorliggende opdracht en biedt minimale meerwaarde in de uitvoering van de functie (10 punten);
Sluit geheel niet aan op de voorliggende opdracht en biedt geen meerwaarde in de uitvoering van de functie (knock-out);
Subgunningscriterium Uurtarief
Totaal aantal te behalen punten voor het subgunningscriterium Uurtarief: 20.
Voor het bepalen van de score voor het uurtarief wordt de volgende formule gehanteerd: maximale punten uurtarief – ((aangeboden uurtarief – minimale toegestane uurtarief) x (maximale punten uurtarief / (maximale toegestane uurtarief – minimale toegestane uurtarief)) = score prijs. Het aangeboden uurtarief bedraagt minimaal € 110,- en maximaal € 130 exclusief BTW (inclusief alle overige kosten) voor een ondersteuner en minimaal € 130 en maximaal € 160,-- exclusief BTW (inclusief alle overige kosten) voor de senior.