Zuid Hollandplein 1, 2596 AW Den Haag, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 mrt 2025Uren per week:
32-36Publicatiedatum:
2 aug 2024Domein Bedrijfsvoering
Per 1 juli 2024 is Juridische Zaken onder de naam Juridische Kwaliteitszorg (JK) onderdeel geworden van het Domein Bedrijfsvoering (BV). BV omvat alle disciplines die nodig zijn voor de sturing en de ondersteuning van de collega’s in het primaire proces. Het gaat daarbij naast JK onder meer om Communicatie, Facilitaire Zaken, I&A en Inkoop. De ontwikkeling van BV en daarmee ook van JK is nog volop in beweging en dat betekent dat nog niet alles volledig vastligt als het gaat om onder andere de juridische advisering. Echter, vanuit de visie op BV en hetgeen hierover in de afgelopen periode al is uitgewerkt, geldt in ieder geval het volgende.
Bij Bedrijfsvoering wordt vanuit een drietal rollen gewerkt:
Kaderstelling;
Uitvoering en advisering;
Monitoring, Signalering en Toetsing.
Deze rollen worden vervuld vanuit het basiswerkingsprincipe: samenwerken, helpen, continue verbeteren en in control zijn.
Op basis van deze rollen en het werkingsprincipe is de voorlopige opdracht voor JK opgesteld. JK is de ontwikkeling en borging van de kwaliteit in de juridische keten, PZHbreed. De Ambtelijk Opdrachtgever JK houdt regie en sturing op deze totaliteit voor de gehele organisatie. Daarmee borgt JK dat de besluitvorming van PZH kwalitatief goed en rechtmatig is. De werkzaamheden zien toe op alle besluitvorming van DT, GS en PS.
Door de manier waarop JK is georganiseerd worden de domeinen in de gelegenheid gesteld om de juristen vroegtijdig te betrekken bij de juridische aspecten in het werk. JK denkt en handelt vanuit het perspectief om mee te denken in oplossingen en actief mogelijkheden aan te reiken voor alternatieve scenario’s, als het oorspronkelijke gewenste scenario op juridische bezwaren stuit.
Binnen de opdrachten / domeinen wordt door de AOG in goed overleg met de AOG JK bepaald waar juridisch advies nodig is, en in welke gevallen volgens het 2-ogen of het 4- ogen principe wordt gewerkt. Dit kan binnen de processen en/of workflow zijn ingericht, maar het kan ook op basis van collegiale consultatie op afroep, als de inhoud hierom vraagt.
Het 6-ogen principe wordt in uitzonderlijke gevallen toegepast, als omwille van materiële belangen of politieke gevoeligheid een derde paar ogen zinvol wordt gevonden. Het tweede, of in uitzonderlijke gevallen het derde, paar ogen wordt vanwege de zorgvuldigheid zo georganiseerd dat deze monitoring/ signalering/toetsing niet door dezelfde persoon in een opdracht plaatsvindt, maar door een andere jurist die niet de aanvankelijke uitvoering/advisering deed. Hierdoor wordt geborgd dat er met frisse ogen naar dossiers kan worden gekeken en dat meerdere invalshoeken actief worden benut om zo tunneldenken te voorkomen en elkaars expertise volop te benutten.
De jurist werkt steeds nauw samen met alle adviseurs uit de andere deelgebieden van BV en de beleidsorganisatie, en streeft daarbij naar constructieve, gezamenlijke, integrale advisering. JK bestaat uit een cluster rechtsbescherming, een vakgroep publiekrecht, privaatrecht en Europees recht. Dit team bestaat uit 25 collega’s. Als senior juridisch adviseur ga je JK versterken op het terrein van Publiekrecht met als bijzonder aandachtsgebied het Domein Milieu en Mobiliteit.
Omschrijving van de opdracht
De werkzaamheden bestaan o.a. uit het adviseren bij de opzet en het doorlopen van concessieprocedures en procedures vervoersovereenkomsten, ten aanzien van bestaande concessies en bestaande vervoersovereenkomsten, en het beoordelen van de adviezen en producten die door externe juridisch adviseurs op verzoek van de Ambtelijk Opdrachtgever of Opdrachtnemer zijn opgesteld. Verdere werkzaamheden liggen op het gebied van (Europese) aanbestedingen, het toetsen/ opstellen van privaatrechtelijke overeenkomsten, subsidies en meer algemene Omgevingsrechtvraagstukken.
Concessies en Vervoersovereenkomsten
Adviseren bij het opzetten van concessieprocedures en procedures vervoersovereenkomsten en verleningen.
Adviseren op lopende concessies en vervoersovereenkomsten.
Beoordelen van produkten en adviezen van externe advocaten aangaande concessies en vervoersovereenkomsten.
Publiekrecht algemeen
Adviseren op het gebied van subsidierecht;
Adviseren op het gebied van publieke samenwerkingsverbanden;
Adviseren op het gebied van het omgevingsrecht.
Algemene privaatrechtelijke overeenkomsten toetsen en opstellen.
(intern) adviseren c.q., vragen beantwoorden omtrent het gebruik van de verwerkersovereenkomst, data-overeenkomst en Algemene Inkoopvoorwaarden.
Inkoop en meervoudig onderhands- en Europese aanbestedingen
Adviseren in meervoudig onderhands of Europese aanbestedingen.
Beantwoorden vragen inzake lopende aanbestedingen (m.n. concessies en vervoersovereenkomsten).
Eisen
Eis 1 Beschikbaarheid: De aangeboden kandidaat is zo spoedig mogelijk tot 01-03-2025 beschikbaar voor 32 uren per week voor de voorbereiding uitvoering en realisatie van het project en is flexibel inzetbaar. De kandidaat moet zo spoedig mogelijk kunnen starten, en/of in onderling overleg.
Eis 2 Vormvereiste CV: De inschrijver heeft de Curriculum Vitae van de kandidaat uitsluitend beschreven in bijgevoegd ‘Invulformulier Kwaliteit DOS-2024-0003369 ’ en toegevoegd in tabblad ‘aanmelding’ op het aanbestedingsplatform. Alleen CV’s die in het aangeboden format worden ingevuld, worden beoordeeld. NOOT apart bijgevoegde CV’s (zoals in eigen format) worden niet meegenomen in de beoordeling.
Eis 3 Vormvereiste invulformulier Kwaliteit: Per subcriterium staat voorgeschreven hoeveel A4 u ervoor mag gebruiken in het ‘Invulformulier Kwaliteit DOS-2024- 0003369’. Bevat uw uitwerking meer dan het gestelde maximum aantal pagina’s, dan worden de pagina’s die meer zijn dan het gestelde maximum niet beoordeeld;
Eis 4 Vormvereiste Uurtarief: Bijlage ‘Invulformulier Uurtarief DOS-2024-0003369’ wordt ingevuld en apart bijgevoegd in tabblad “aanmelding” op het aanbestedingsplatform; BELANGRIJK: Uurtarief mag ENKEL ingevuld worden in het voornoemde ‘Invulformulier Uurtarief DOS-2024-0003369’ zodat de kwaliteit beoordeeld kan worden zonder kennis van het Uurtarief.
Eis 5 Bandbreedte Uurtarief: Het aangeboden uurtarief bedraagt in het ‘Invulformulier Uurtarief DOS-2024-0003369’ minimaal € 95,00 en maximaal € 130,00 exclusief BTW inclusief alle overige kosten, bijvoorbeeld reis- , verblijf-, telefoon- en parkeerkosten;
Eis 6 Kennis en expertise: Uit het ‘Invulformulier Kwaliteit DOS-2024-0003369’ blijkt minimaal dat de kennis en expertise van de aangeboden kandidaat aantoonbaar en verifieerbaar is (middels opleidingen, cursussen, werkervaring) beschikt over:
Eis 6.1 afgeronde juridische opleiding op WO-niveau;
Eis 6.2 minimaal 5 jaar aantoonbare kennis en ervaring op het gebied van het Privaatrecht en Aanbestedingsrecht als juridisch adviseur binnen een ambtelijke/politieke organisatie;
Eis 7 Verklaring omtrent gedrag (VOGnp): De inschrijver zal in het geval deze de opdracht gegund krijgt een VOGnp (algemeen risicoprofiel) van de kandidaat aanleveren via het aanbestedingsplatform binnen 4 weken na definitieve gunning. Het aanvragen van de VOGnp kan inschrijver zelf doen of hiervoor een dienstverlener inschakelen.