Begindatum:
1 jul 2025Einddatum:
1 jan 2027Uren per week:
36Publicatiedatum:
14 mei 2025Omschrijving van de opdracht
De senior projectmanager is verantwoordelijk voor de succesvolle transitie van de IT voorziening voor RUD Zeeland. In die rol denk je acties en mijlpalen uit rond zowel IT infrastructurele vraagstukken alsook vraagstukken ten aanzien van applicaties, netwerk enz. Dit leg je vast in een integraal Plan van Aanpak.
De huidige dienstverlening wordt nu nog vanuit de gemeente Terneuzen geboden aan de RUD. Per 1 januari 2026 wordt deze dienstverlening gemigreerd naar Provincie Zeeland. Na oplevering van alle genoemde (deel)resultaten zal dit transitieproject worden afgesloten en wordt deze functie beëindigd.
Als projectmanager stuur je multidisciplinaire teams aan en zorg je ervoor dat deelprojecten binnen de gestelde scope, tijd en budget worden afgerond.
In de uitvoering houd je van vanzelfsprekend rekening met de belangrijke aandachtspunten binnen de brede bedrijfsvoering, strategische doelen en stakeholdermanagement. Doel is om een robuuste I&A dienstverlening voor de RUD te bewerkstelligen. Onderdeel hiervan is het transformeren en implementeren van I&A (dienstverlenings)processen.
De functie vraagt in hoge mate gevoel voor en ervaring met verandermanagement. Als projectmanager weet je verschillen te overbruggen en ben je in staat belangen samen te brengen en tot uitvoering te laten komen. Je treedt daarin kordaat op, met oog voor samenwerking, planning en daarin te realiseren mijlpalen. Je gaat voor concrete resultaten en weet mensen daarin te inspireren en samen te binden. Je legt gemakkelijk contact binnen een speelveld van diverse actoren.
Taken en Verantwoordelijkheden:
Leveren van Dienstverlening per 01-01-2026:
Zorgen voor de tijdige levering van dienstverlening aan RUD Zeeland vanuit Provincie Zeeland per 01-01-2026.
Opstellen van alternatieve scenario’s indien niet op tijd concrete (deel)dienstverlening aangeboden kan worden.
Projectplanning en Coördinatie:
Opstellen en bewaken van een Plan van Aanpak (inclusief PID) en de projectplanning voor de implementatie van I&A, inclusief fasering en mijlpalen.
Coördineren van de migratie van informatievoorziening en ICT vanuit gemeente Terneuzen en Unit-IT naar beheer door Provincie Zeeland.
Afstemmen met leveranciers over migratie van contracten en (cloud) omgevingen.
Werken met een implementatieplanning en de daarvoor benodigde (menselijke) capaciteit en budgetten.
Afstemmen met de architecten, de CISO en de FG (Klankbord) om beleid en gemaakte afspraken te toetsen en advisering
Rapporteren aan de Stuurgroep (Opdrachtgever, Senior Supplier, Senior Gebruiker)
Implementatie van IT-Technische Voorzieningen:
Inrichten van netwerkcomponenten, print- en scanvoorzieningen, internet, wifi, toegangsbeveiliging, en werkplekinrichting bij de huisvestingslocatie van RUD Zeeland.
Implementeren van een gestandaardiseerd applicatie- en softwarelandschap op basis van de architectuur van Provincie Zeeland.
Overdracht en beheren van alle beheeraccounts en zorgen voor regelmatige backups van gegevens volgens ISO27001 richtlijnen.
Beheermodel en Service Level Management:
Maken van afspraken over Service Levels.
Opzetten en inrichten van een Beheermodel voor de uitvoering van de dienstverlening, inclusief Diensten Afspraken en Procedures, Escalatiemodel, Service Level(s), Retentietijd(en) en Governance.
Beheren van leveranciers en servicelevel management voor de ondersteuning van RUD-dienstverlening.
Overdragen van gemaakte afspraken naar de Service Manager
Verandermanagement en Trainingen:
Uitvoeren van verandermanagement en trainingen voor RUD-medewerkers om hen voor te bereiden op de nieuwe PZ I&A infrastructuur (b.v. de nieuwe werkplek).
Ondersteunen van de onboarding van nieuwe medewerkers en (laten) begeleiden in benodigde trainingen op gebruik PZ I&A Infrastructuur.
Aanbestedingen en Contractbeheer:
Begeleiden van aanbestedingen voor ICT-gerelateerde diensten en producten, zoals Software broker en gebouwbeveiliging.
Zorgen voor het omzetten van offertes in bestelorders en vastleggen van contracten in het contractenbeheersysteem.
Regelen en inrichten van contracten en dienstverleningsovereenkomsten (DVO).
Data Management en Beveiliging:
Zorgen voor het efficiënt opslaan, verwerken en beschikbaar stellen van data.
Coördineren implementatie, borging en handhaving van beveiligingsmaatregelen om de IT-infrastructuur en gegevens te beschermen tegen bedreigingen.
Trainen van medewerkers op het gebied van informatieveiligheid in samenspraak met CISO
Kwaliteitsbewaking en Testen:
Coördineren van de uitvoering van (eindgebruikers)testen om garanties tot werking te realiseren.
Bewaken van voortgang met behulp van KPI's.
Werken volgens PRINCE2-methodologie, met aandacht voor risicomanagement, kwaliteitsmanagement, en voortgangsrapportages.
Overdracht en Exit-strategie:
Opstellen van een exit-strategie waarbij het eigenaarschap van data en de werkwijze bij een vertrek duidelijk beschreven staan.
Zorgen voor een soepele overgang en beëindiging van de diensten bij beëindiging van de overeenkomst.
Vereisten / knock-outcriteria
Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
Aantoonbare werkervaring als projectmanager/transitiemanager bij omvangrijke IT project- en verandertrajecten;
BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen laptop en mobiel;
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als Project- of transitiemanager IT; (50 punten)
Een afgeronde opleiding op minimaal wo niveau; (25 punten)
Aantoonbare werkervaring binnen de overheid; (25 punten)
Competenties
Samenbindend leiderschap: Ervaring met het aansturen van multidisciplinaire teams.
Analytisch vermogen: In staat om complexe problemen te doorgronden en op te lossen.
Resultaatgericht en doortastend in de uitvoering
Communicatie: Uitstekende schriftelijke en mondelinge vaardigheden.
Organisatorisch talent: Goede plannings- en coördinatievaardigheden.
Verandervermogen: Ervaring met verandermanagement en stakeholdermanagement.
Financieel inzicht: Bekwaam in budgetbeheer en kostenbeheersing.
Technisch en ICT-affiniteit: Kennis van digitale systemen en procesautomatisering.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever worden op een later moment gepland. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
Provincie Zeeland heeft er voor gekozen om de externe partij als broker in te zetten. Na gunning verzorgt de externe partij derhalve de contractafhandeling, urenregistratie en facturatie. Dit betekent dat u een overeenkomst afsluit met de externe partij. De overeenkomsten zijn als model bijgevoegd in het reactieformulier (Model 4 in geval u een ZZP’er bent, Model 5 in geval u een Toeleverancier bent die een zzp’er aanbiedt en Model 6 in het geval u een Toeleverancier bent de Tijdelijke medewerker detacheert). U zal in casu factureren aan de externe partij middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. Door in te schrijven gaat u ermee akkoord middels deze constructie de opdracht uit te voeren.
Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.
Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.
Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 25% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.
Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Provincie Zeeland mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Provincie Zeeland. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De Provincie merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.”